کرونا ۱۹ درصد از اصناف گچساران را به تعطیلی کشاند

محمد راهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای انتشار ویروس کرونا تاکنون بیش از یکهزارو ۵۶ واحد صنفی  این شهرستان به دلیل مشکلات اقتصادی، پروانه کسب و کار خود را ابطال کرده و یا تعطیل کرده اند.

وی بیان کرد: هم اکنون  هشت هزارو ۵۸۸ واحد صنفی در این شهرستان عضو اتاق اصناف هستند که از این تعداد بیش از چهار هزارو ۲۳۴ واحد صنفی دارای پروانه کسب می باشند.

راهی با بیان اینکه ۴۵ درصد از اصناف این شهرستان، در گروه شغلی یک قرار دارند که تعطیلی محدودیت های کرونایی مشمول این کسبه نمی شود گفت: اصناف و بازاریان بویژه آنان که در گروه شغلی یک قرار نداشتند، بیشترین خسارت را از اجرای طرح  محدودیت های کرونایی و تعطیلی های آن متحمل شده اند و حمایت مناسبی از این قشر انجام نشد.

وی تصریح کرد: پروانه فعالیت ۲ هزارو ۶۸۲  واحد صنفی تاکنون در این شهرستان باطل شده و این واحدهای صنفی اقدام به جمع آوری محل کسب خود کردند.

راهی با اشاره به اینکه همکاری بازاریان برای مقابله با ویروس کرونا در طرح  اعمال محدودیت‌ها قابل تقدیر است اظهار داشت: روزانه ۷۰ بازرسی  بر نحوه عملکرد اصناف از جمله رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شناسایی اصناف متخلف انجام می شود.

وی اظهار داشت: بیش از ۶۰ درصد از اصناف این شهرستان مستاجر که رکود بازار و انتشار ویروس کرونا موجب شده در تامین اجاره بها، مالیات، حق عضویت سالیانه و عوارض شهرداری دچار زحمت و چالش شوند و بسیاری از اصناف توان پرداخت حتی اجاره بها خود را ندارند. 

رئیس اتاق اصناف گچساران با بیان اینکه اصناف نیازمند و متقاضی دریافت تسهیلات با سود پایین برای جبران خسارت ها هستند گفت: هیچ تسهیلات کرونایی با سود پایین به اصناف داده نشده است.

وی اظهار داشت: ۸۵ درصد از اصناف این شهرستان پروتکل‌های بهداشتی را در زمینه مقابله با کرونا رعایت می‌کنند.

 راهی ابراز کرد: بازرسان واحد صنفی این شهرستان روزانه در۲ نوبت صبح و عصر بر نحوه عملکرد اصناف از جمله رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شناسایی اصناف متخلف و تذکر در خصوص رعایت مصوبات ستاد مقابله با کرونا فعالیت دارند.

وی ادامه داد: پس از شناسایی  واحدهای متخلف در ابتدا به آنها تذکر و اخطار داده می‌شود اما چنانچه این مساله تکرار شود پس از تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.

تعداد اتحادیه‌های صنفی شهرستان گچساران ۲۵ مورد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.