پس از ۵۹ سال در ایستگاه سی‌اُم/ ایران با همه وجود برای برد هفدهم

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتبال ایران پس از پیروزی برابر سوریه در نخستین گام خود در دیدارهای انتخابی جام جهانی، حالا باید در قطر به دیدار تیم ملی عراق برود. دیداری که برای هر دو تیم مهم و حائز اهمیت است. عراقی‌ها در روز اول توانستند شگفتی ساز شده و تیم پر قدرت کره جنوبی را در کره متوقف کنند تا زنگ خطر را برای همه به صدا در آورند.

قدمت دیدارهای ایران و عراق به ۵۹ سال می‌رسد و در همه این سال‌ها این دو تیم ۲۹ بار در چارچوب رقابتهای مختلف با یکدیگر دیدار داشته‌اند که به جز ۸ باری که دوستانه بوده، سایر دیدارها رسمی و در چارچوب مسابقاتی چون جام ملت‌های آسیا، قهرمانی غرب آسیا، مقدماتی جام جهانی، مقدماتی المپیک و بازی‌های آسیایی بوده است.

پس از دیدارهای دوستانه که با ۸ بازی بیشترین تعداد دیدارهای دو تیم را تشکیل می‌دهد، ایران و عراق با ۷ تقابل در جام ملت‌های آسیا، بیشترین رویارویی خود را در این مسابقات تجربه کرده‌اند و کمترین تقابل آنها نیز به بازی‌های آسیایی باز می‌گردد که تنها یک بار در این دیدارها به مصاف هم رفته‌اند.

در مجموع این دیدارها عراقی‌ها تنها ۶ بار موفق به شکست دادن تیم ملی ایران شده‌اند که ۳ بار آن در دیدارهای دوستانه بوده است؛ تا آنها در ۲۱ دیدار رسمی، تنها ۳ پیروزی داشته باشند و اتفاقاً ۲ پیروزی از ۳ پیروزی رسمی آنها مقابل ایران، در همین دیدارهای انتخابی جام جهانی بوده است.

در مقابل تیم ملی ایران ۱۶ بار موفق به شکست دادن عراق شده و ۷ بار هم دیدارهای دو تیم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. مجموع گل‌های زده ایران در این بازی‌ها ۵۹ و مجموع گل‌های زده عراق نیز ۲۹ گل است؛ و این آمار نشان از برتری مطلق ایران در تقابل‌های مستقیم دو تیم دارد.

اولین پیروز عراق و اولین گلزن ایرانی

اولین تقابل دو تیم که در ۱۳۴۱/۱۱/۳ و در تهران انجام شد، دیداری دوستانه بود که با مساوی یک-یک به پایان رسید. در این بازی پرویز کوزه کنانی در دقیقه ۹۰ گل مساوی را زد تا نامش به عنوان نخستین گلزن ایرانی به عراق در تاریخ فوتبال ثبت شود. این بازی ۱۰ روز بعد بار دیگر در تهران برگزار شد که به پیروزی ۲ بر یک عراق انجامید و تک گل ایران را در آن بازی باز هم کوزه کنانی زد. این نخستین پیروزی عراق و نخستین شکست ایران در تاریخ این تقابل‌ها بود.

اولین پیروزی ایران و اولین هت تریک

نخستین پیروزی ایران در سومین تقابل دو تیم و در دیداری رسمی اتفاق افتاد. ایران و عراق در ۱۳۴۳/۱/۳ در چارچوب مسابقات مقدماتی المپیک ۱۹۶۴ توکیو در تهران به مصاف هم رفتند که این دیدار با برتری ۴ بر صفر تیم ملی ایران به پایان رسید. در این بازی مصطفی عرب یک گل زد و حمید شیرزادگان دست به هت تریک زد که این نخستین هت تریک در تقابل‌ها دو تیم بود.

در تقابل‌های دو تیم کلاً دو بار هت تریک صورت گرفته که اولین آن توسط شیرزادگان و دومین هت تریک توسط حسین کلانی در تقابل ششم دو تیم بود که با نتیجه ۳ بر صفر به سود ایران به پایان رسید.

پیروزی‌های متوالی ایران

در ۲۹ بازی گذشته که تیم ملی ایران ۱۶ پیروزی به دست آورده است، یک بار ایرانی‌ها توانستند در ۵ بازی متوالی پیروز شوند که این اتفاق جالبی در تاریخ تقابل‌های دو تیم بود. این پیروزی‌های متوالی از تقابل‌های شماره ۵ تا ۱۰ بود که تیم ملی ایران به ترتیب با نتایج؛ ۲ بر یک، ۳ بر صفر، یک بر صفر (۲ بار متوالی) و ۳ بر صفر بر عراق پیروز شود.

یک بار دیگر هم تیم ملی ایران توانست تقابل‌های شماره ۲۱ تا ۲۴ را با ۴ پیروزی متوالی به پشت سر بگذارد که این بازی‌ها به ترتیب با نتایج ۲ بر یک (۳ بازی متوالی) و یک بر صفر اتفاق افتاد.

پس از ۵۹ سال در ایستگاه سی‌اُم/ ایران با همه وجود برای برد هفدهم
سردار آزمون دومین گلزن برتر تقابل‌های دو تیم آخرین گلزن ایران به عراق

بهترین و آخرین گلزن

اولین گلزن تیم ملی ایران مقابل تیم ملی عراق پرویز کوزه کنانی بود که در نخستین دیدار دو تیم گلزنی کرد و آخرین گلزن ایرانی مقابل عراق هم سردار آزمون است که در آخرین دیدار دو تیم که در مرحله قبلی مسابقات بود دروازه عراق را باز کرد.

بهترین گلزن ایرانی مقابل عراق هم علی دایی با ۴ گل زده است و پس از وی نیز حمید شیرزادگان، حسین کلانی و سردار آزمون هر کدام با ۳ گل هستند. سردار آزمون در بازی شماره ۳۰ دو تیم این فرصت را دارد تا با زدن یک گل به عراق به رکورد علی دایی در این زمینه رسیده و در صورت زدن گل‌های بیشتر، حتی از رکورد علی دایی هم عبور کرده و نام خودش را به عنوان بهترین گلزن ایرانی به عراق ثبت نماید.

بازی شماره ۳۰

سی امین بازی دو تیم در تاریخ ۵۹ ساله دیدارهای آنها، در حالی برگزار می‌شود که تیم ملی ایران در پایان شب اول این مسابقات با ۳ امتیاز در صدر جدول قرار دارد و عراق به همراه کره جنوبی، امارات و لبنان یک امتیازی هستند. این دیدار روز سه شنبه ۱۶ شهریور و از ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.