استقلال – الهلال؛ دو تیم با شرایط متفاوت/ دوازدهمین جدال قهرمانان

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از حساس‌ترین بازی‌های باشگاهی در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا که روز ۲۲ شهریور در امارات برگزار می‌شود، دیدار بین دو تیم استقلال و الهلال عربستان است.

این دوازدهمین تقابل دو تیم در آسیا می‌باشد. این دیدار از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که هر دو تیم سابقه قهرمانی آسیا را در کارنامه دارند و از پرافتخارترین تیم‌های آسیایی به حساب می‌آیند.

استقلال و الهلال پیش از این ۱۱ بار با یکدیگر دیدار داشته‌اند که در دیدارهای گذشته کفه ترازو بیشتر به سود آبی پوشان تهران سنگینی کرده و آنها برتری نسبی نسبت به آبی پوشان سعودی دارند.

در ۱۱ بازی گذشته دو تیم، استقلال ۵ و الهلال ۴ بار پیروز شده‌اند و ۲ بار هم بازی دو تیم به تساوی کشیده است. آبی پوشان ایران در این بازی‌ها ۱۱ و آبی پوشان عربستان ۱۰ بار گلزنی کرده‌اند.

آغاز تقابل‌ها با پیروزی عربستان
نخستین دیدار دو تیم که در سال ۱۹۹۱ انجام شد، با پیروزی تیم عربستانی همراه بود. این دیدار در مرحله گروهی جام باشگاه‌های آسیا در سال ۹۱ برگزار شد و استقلال که مدافع عنوان قهرمانی آسیا بود، در این دیدار با یک گل مغلوب حریف عربستانی شد.

دیدار دو تیم در فینال همان دوره مسابقات تکرار شد و در حالی که بازی در پایان ۱۲۰ دقیقه با تساوی یک-یک به پایان رسید، در ضربات پنالتی باز هم تیم عربستانی بود که به پیروزی رسید تا نخستین قهرمانی آنها در آسیا ثبت شود و استقلال که قهرمان فصل گذشته رقابت‌ها بود، به نایب قهرمانی این دوره بسنده نماید.

استقلال - الهلال؛ دو تیم با شرایط متفاوت/ دوازدهمین جدال قهرمانان
پژمان منتظری با ۲ گل، بهترین گلزن استقلال به الهلال

اولین پیروزی استقلال با گلزنی فرهاد مجیدی
نخستین پیروزی استقلال در چهارمین تقابل دو تیم به دست آمد. آبی پوشان که در مرحله گروهی مسابقات فصل ۹۸-۹۹ آسیا که به صورت متمرکز در شهر العین امارات برگزار می‌شد، توانستند در نخستین دیدار خود در حالی با نتیجه ۲ بر یک از سد الهلال عبور کنند که بیش از یک نیمه را به دلیل اخراج رضا حسن زاده، ۱۰ نفره بازی کردند.

در این دیدار ابتدا فرهاد مجیدی در نیمه اول برای استقلال گلزنی کرد و سپس سیروس دین محمدی دومین گل آبی پوشان را به ثمر رساند و در نهایت استقلال تهران که با هدایت ناصر حجازی در آن بازی به میدان رفت، با نتیجه ۲ بر یک پیروز شد که این اولین پیروزی آنها در تقابل دو تیم بود. استقلالی‌ها در پایان آن فصل از جام باشگاه‌های آسیا به دیدار نهایی راه یافتند اما در فینال با نتیجه ۲ بر یک مقابل جوبیلو ایواتا شکست خوردند و به نایب قهرمانی آسیا رسیدند.

پرگل‌ترین بازی
پرگل‌ترین دیدار دو تیم در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ آسیا برگزار شد. دو تیم در مرحله گروهی این دوره از بازی‌ها در شهر العین امارات به مصاف هم رفتند که این بازی ۵ گل داشت و سهم تیم عربستانی ۳ گل بود تا در پرگل‌ترین بازی دو تیم، الهلال با نتیجه ۳ بر ۲ پیروز شده باشد. در این بازی یدالله اکبری و علی سامره برای استقلال گلزنی کردند و الهلال با درخشش و هت تریک پاتریک سوفو مهاجم کامرونی خودش به پیروزی رسید.

۳ پیروزی در ۳ بازی آخر برای استقلال
با اینکه آخرین بازی دو تیم که در سوم اردیبهشت ۹۸ برگزار شد با پیروزی یک بر صفر تیم عربستانی به پایان رسید، اما نتیجه ۴ تقابل اخیر استقلال و الهلال با ۳ پیروزی برای استقلال و یک پیروزی برای الهلال همراه بوده تا این آمار نیز به سود شاگردان مجیدی باشد.

بهترین و آخرین گلزن استقلال
آخرین بازیکن استقلال که موفق به باز کردن دروازه تیم الهلال عربستان شده، پژمان منتظری است. مدافع میانی و سابق آبی پوشان در دقیقه ۳۰ دیداری که در تاریخ ۱۹ فروردین ۹۸ در قطر برگزار شد دروازه الهلال را باز کرد تا آبی پوشان با نتیجه ۲ بر یک در آن بازی حساس پیروز شوند؛ و این آخرین باری است که استقلال موفق به باز کردن دروازه الهلال شده و از آن گل بیش از ۲ سال و ۴ ماه می‌گذرد.

شاید عجیب باشد اما بهترین گلزن استقلال به الهلال هم همین پژمان منتظری است که با ۲ بار گلزنی به تیم عربستانی، این عنوان را به خود اختصاص داده است. منتظری یک بار هم در دقیقه ۸۰ دیداری که در تاریخ ۱۴ فروردین ۹۳ در ریاض برگزار شد دروازه تیم سعودی را باز کرده بود؛ و در هر دو دیدار استقلال با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی رسیده است.

کاپیتان استقلال تنها گلزن حاضر
در بین بازیکنان کنونی تیم استقلال، وریا غفوری تنها نفری است که سابقه گلزنی به تیم الهلال را دارد. در دیداری که در تاریخ ۲۷ فروردین ۹۷ در شهر کویت بین دو تیم برگزار شد، وریا غفوری در دقیقه ۳۶ دروازه الهلال را باز کرد تا آبی پوشان تهران با همان یک گل به پیروزی برسند.

استقلال - الهلال؛ دو تیم با شرایط متفاوت/ دوازدهمین جدال قهرمانان
وریا غفوری آخرین گلزن استقلال به الهلال

معماهای حل نشده در تقابل دوازدهم
استقلال و الهلال در روز ۲۲ شهریور سال ۱۴۰۰ در شهر دبی به مصاف هم می‌روند که این دوازدهمین تقابل دو تیم است و در این بازی که در مرحله حذفی و یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌شود، باید یک برنده داشته باشد. در پایان این بازی مشخص می‌شود که استقلال پیروزی ششم خود را به دست می‌آورد یا الهلال به پیروزی پنجم خود می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.