دولت ، حق طبیعی زنان در خانواده را تضمین کند

سیدحمید مجتبائی – زاگرس آنلاین

به دلیل بافت فرهنگی جامعه، آسیب‌هایی که زنان بعد از طلاق متحمل می‌شوند، بیشتر از آسیب‌های وارده به مردان است. زنان در جریان طلاق، به شدت نگران آینده خود بعد از جدایی از همسر هستند. عدم استقلال مالی زن، وابستگی عاطفی، موضوع حضانت فرزند و آسیب‌های وارده به فرزندان طلاق از دیگر مسائل مبتلابه زنان بعد از طلاق هستند.

 

از طرفی خانواده ها پذیرش لازم را برای زنان بعد از طلاق ندارند و زن طلاق گرفته را در بافت خانواده دارای جایگاه نمی بینند و با آن به درستی برخورد نمی کنند

 

از جمله مسائل مهم بعد از طلاق برای زنان ، مسائل مالی است که بسیار تعیین کننده و به لحاظ روحی زن را در دوران بعد از طلاق آسیب پذیر و شکننده می کند .

 

جامعه نیز بدرستی فضای مناسب فرهنگی برای زنان بعد از جدایی فراهم نمی نماید و از جهاتی نیز عرصه را برای حضور زنان بعد از طلاق تنگ نموده است .

 

این مسئله باعث شده تا امنیت اجتماعی زنان بعد از طلاق به مخاطره افتاده و بخش بزرگی از جامعه از تولید و بازتولید اجتماعی و اقتصادی در اجتماع باز بمانند و سرمایه های عظیمی معطل و بیهوده رها شوند .

 

از سوی دیگر به دلایل عاطفی و تعلق خاطر مادران به فرزندان ، مسئولیت نگهداری فرزندان طلاق عموما برعهده این زنان بعد از طلاق است که مسائلی همچون تعلیم و تربیت ، تامین معاش و آموزش را در خود دارد .

از سوی دیگر زنان بعد از طلاق عموما به خاطر ساختار مردسالار اجتماع ایرانی ، فاقد مهارت های بیرونی و فن و حرفه های پول ساز و موثر در جامعه هستند که خود عامل دیگر بر سخت تر شدن شرایط زندگی زنان بعد از طلاق است .

 

از این رو در نگاه از منظر بالاتر به شرایط اجتماعی و اقتصادی زنان بعد از طلاق ، مسئولیت اجتماعی دولت و مردم را در حفظ و حراست از این افراد در جامعه دو چندان می کند و توجه به این موضوع توان بالقوه حل بخش عظیمی از مشکلات جاری در جامعه از جمله امنیت اجتماعی و اخلاقی را در خود دارد .

 

به نظر نگارنده توجه به مسئله زنان بعد از طلاق موضوعی است که توجه به آن از طرف نهاد های دولتی و ایجاد بستر های مناسب حمایتی برای آنان می تواند بخش بزرگی از معضلات اجتماعی و سیاسی را در ایران حل و فصل کند و در موارد قابل توجیهی به بهبود فضای اجتماعی و سیاسی در ایران منجر گردد . از این رو با توجه به دغدغه های اصلی دولت در رفع معضلات مردم می توان به این امیدوار بود که ایران بعد توجه به حق طبیعی زنان بعد از طلاق جای بهتری خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.