اومیکرون؛ آتش زیر خاکستر/شاید کشنده تر از دلتا باشد

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از ۱۰۰ کشور درگیر سویه اومیکرون شده‌اند و پیش بینی سازمان جهانی بهداشت این است که به زودی اومیکرون، سویه غالب خواهد بود و دلتا جای خود را به سویه آفریقای جنوبی خواهد داد. اما، آنچه بعد از گذشت چند هفته از ورود سویه اومیکرون به کشورهای اروپایی و چند کشور آسیایی شاهد هستیم، این نکته است که هنوز چهره واقعی اومیکرون بر کسی آشکار نشده و معلوم نیست تا چه اندازه می‌تواند خطرناک و کشنده باشد.

شدت گرفتن اومیکرون در آمریکا و اروپا

در حالی که کمتر از سه هفته از شناسایی نخستین مورد مبتلا به سویه اومیکرون در آمریکا گذشته، این نوع جدید در تمامی ۵۰ ایالت به عنوان سویه غالب از نوع دلتا پیشی گرفته است. همچنین، وزارت بهداشت انگلیس از لندن به عنوان آلوده‌ترین شهر به ویروس اومیکرون نام برده است.

در آلمان تاکنون نزدیک به ۳۲۰۰ مورد قطعی ابتلاء به سویه اومیکرون کرونا شناسایی شده و یکی از مبتلایان به این سویه جان سپرده است.

شدت گرفتن سرمای هوا در سه ماه پایانی سال، قطعاً بر مشکلات کنترل بیماری کرونا خواهد افزود شاید اشاره به این کشورها کافی باشد تا شدت خطر اومیکرون برای ما آشکار شود. زیرا، هنوز که تعداد بیماران مبتلا به اومیکرون در کشور افزایش نیافته است، بهتر است تدابیری اندیشیده شود تا گرفتار پیک جدید کرونا از نوع اومیکرون نشویم. زیرا، شدت گرفتن سرمای هوا در سه ماه پایانی سال، قطعاً بر مشکلات کنترل بیماری کرونا خواهد افزود.

اومیکرون در خاورمیانه

شواهد امر حکایت از این واقعیت دارد که سویه اومیکرون در کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، کویت و…، مشاهده و گزارش شده است. با توجه به سرعت سرایت و انتقال سویه اومیکرون، می‌توان پیش بینی کرد که به زودی شاهد شیوع گسترده این سویه در منطقه خاورمیانه باشیم که از هر نظر برای کشور ما خطرناک است. زیرا، شدت گرفتن سویه اومیکرون در کشورهای همسایه، زنگ خطری برای سرعت شیوع بیماری در کشور ما خواهد بود.

اومیکرون چقدر خطرناک است

دو سال از شیوع ویروس کرونا در جهان گذشته و در این مدت، شاهد بروز انواع سویه‌ها و جهش‌های این ویروس در اقصی نقاط دنیا بوده‌ایم که هر کدام از جهش‌ها و سویه‌ها، دارای ویژگی‌های خاص خود بوده‌اند. به طوری که این روند با بروز سویه دلتا، شدت گرفت و دیدیم که در کشور خودمان نیز چگونه تعداد بیماران و قربانیان آن در پیک پنجم، سیر صعودی یافت و باعث شد تا از آن به عنوان «فاجعه ملی» یاد کنیم.

حالا که نقشه کرونایی کشور به سمت «آبی» شدن پیش می‌رود و دیگر از نقاط نارنجی و قرمز خبری نیست، بهتر است که با تشدید محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی، بازگشت به عقب نداشته باشیم. زیرا، در آن صورت معلوم نیست چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

در واریانت‌های مختلف علائم بسیار مشابه و همپوشانی دارد و اعتماد به علائم گمراه کننده است مسعود یونسیان استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که مردم با تطبیق علائم بیماری، فریب اینکه به چه سویه‌ای مبتلا شده‌اند را نخورند، گفت: در واریانت‌های مختلف علائم بسیار مشابه و همپوشانی دارد و اعتماد به علائم گمراه کننده است.

وی افزود: در حال حاضر بهترین و مطمئن‌ترین کار توسعه واکسیناسیون است. اگر اکنون تعدادی از فعالیت‌ها را محدود نکنیم متأسفانه باید شاهد مرگ ده‌ها هزار نفر در موج جدید بیماری باشیم.

تصور اشتباه مردم از واکسیناسیون

مجید مختاری عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، با عنوان این مطلب که در اوایل همه‌گیری ویروس کرونا شرایط خوبی نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی داشتیم، گفت: تصور مردم از واکسیناسیون این است که ما واکسن زده‌ایم و دیگر لازم نیست شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: واکسن زدن ممکن است تا حد زیادی ما را در مقابل ابتلاء به بیماری ایمن کند ولی ابتلاء به بیماری خواهد بود و هر ابتلایی ممکن است منجر به بستری و مرگ‌ومیر شود.

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: واکسن زدن و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی لازم و ملزوم یکدیگرند.

سر درد، عطسه، آبریزش بینی، گلو درد، سرفه‌های خشک و بدن درد، خستگی و کوفتگی از علائم اومیکرون است مختاری با عنوان این مطلب که سرعت سرایت اومیکرون ۳ برابر بیشتر از سویه های قبلی است، تصریح کرد: سر درد، عطسه، آبریزش بینی، گلو درد، سرفه‌های خشک و بدن درد، خستگی و کوفتگی از علائم اومیکرون است.

حمله اومیکرون به نوجوانان و جوانان

معصومه گشتایی مدیر گروه آموزش و ارتقا سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که اگر فردی به سویه اومیکرون مبتلا شود صد درصد همه اعضای خانواده او هم به اومیکرون مبتلا خواهند شد، گفت: برای همه گیر نشدن این سویه در کشور باید شیوه نامه‌های بهداشتی بیش از پیش در کشور رعایت شود شاید میزان مرگ و میر این سویه با جهش‌های قبلی فرقی نکند، اما به علت سرایت بالایی که دارد می‌تواند باعث مرگ و میر شود.

وی با بیان اینکه افراد فکر می‌کنند اومیکرون سویه خفیفی است، افزود: در این سویه جدید به علت سرایت بالاتری که دارد، افراد بیشتری مبتلا می‌شوند و به همان نسبت میزان مرگ و میر هم بالا می‌رود و در صورت رعایت نکردن پروتکل‌ها، می‌تواند ما را وارد موج بعدی کرونا کند.

مدت زمان ۲ برابر شدن بیماران در این جهش جدید، ۲ تا ۳ روز است و دوره ۲ برابر شدن افراد بیمار می‌تواند ما را با مشکل بستری بیماران هم مواجه کند گشتایی گفت: مدت زمان ۲ برابر شدن بیماران در این جهش جدید، ۲ تا ۳ روز است و دوره ۲ برابر شدن افراد بیمار می‌تواند ما را با مشکل بستری بیماران هم مواجه کند.

مدیرگروه آموزش و ارتقا سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: اومیکرون، افراد جوان و نوجوان را به شدت درگیر می‌کند و در کشورهای دیگر هم این موضوع دیده شده به همین علت تمام جوانان ۱۸ سال به بالا باید برای تزریق دوز سوم واکسن مراجعه کنند و خانواده‌ها هم اگر کوچک‌ترین علائمی در فرزندان خود مشاهده کردند باید به پزشک مراجعه کنند.

روزهای پیش رو، روزهای حیاتی برای مصون ماندن از ترکش‌های اومیکرون است، اگر بتوانیم با تجدید نظر در بازگشایی‌ها و تشدید اعمال محدودیت‌های کرونایی، شرایط را مدیریت کنیم. زیرا، دبیر و اعضای کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، نسبت به شرایط فعلی کشور ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار اعمال محدودیت‌های جدید توسط ستاد ملی کرونا هستند.

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، اظهار داشت: نکاتی که روی آن تاکید داریم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی با همان جدیت قبل است و همان اقداماتی که در پیک‌ها داشتیم باید با همان جدیت رعایت کنیم. دوم اینکه محدودیت‌ها و قرنطینه‌هایی که وجود داشت، مجدداً اعمال شود.

وی افزود: با توجه به سرعت شیوع اومیکرون، احتمال دارد طی چند هفته آینده شاهد پیک جدید بیماری در کشور باشیم.

اومیکرون؛ آتش زیر خاکستر

وزارت بهداشت آفریقای جنوبی شدیداً تاکید می‌کند که با وجود اینکه امکان کشندگی اومیکرون ممکن است پایین‌تر باشد اما رفتار این ویروس در کشورهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد. مجامع بین‌المللی شدیداً به تمام پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و عدم حضور در تجمع‌ها توصیه دارند.

در آفریقای جنوبی حدود ۲۴ درصد از جمعیت واکسینه شده‌اند که اکثر آنها سن بالای ۵۰ سال داشته‌اند و به احتمال قوی، تزریق واکسن به این افراد کمک کرده است که درگیر بیماری نشوند.

این سویه بسیار جدید است و علائمی مانند سرماخوردگی، کمی تب، بدن درد و سرفه خشک دارد که ممکن است افراد حتی به پزشک هم مراجعه نکنند. در این سویه تا کنون شاهد از دست دادن حس بویایی و چشایی و حالت‌های شدید حمله به ریه و بستری شدن سریع بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه، نیستیم اما با وجود خوش بینی باید واقع بین باشیم و پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر از قبل رعایت کنیم.

الان شاید اومیکرون ضعیف باشد اما امکان دارد که به سرعت جهش دیگری شناسایی شود که حتی کشنده‌تر از دلتا باشد مجید مختاری عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، گفت: از جهش‌های آینده ویروس کرونا اطلاعی نداریم. الان شاید اومیکرون ضعیف باشد اما امکان دارد که به سرعت جهش دیگری شناسایی شود که حتی کشنده‌تر از دلتا باشد بنابراین اصلاً نباید سپرهای رعایت پروتکل‌ها را پایین بیاوریم.

وی افزود: تمام بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی دارند مانند بیماران دیالیزی، افرادی که کورتون درمانی می‌شوند، بیمارانی که درمان‌های مختلف سرطان را دریافت می‌کنند و بیمارانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، باید بیشتر مراقب باشند. ویروس جهش یافته اومیکرون توانسته بالای ۲۷۰ روز در بیمارانی که سیستم ایمنی آنها سرکوب شده، ماندگار شود و جهش‌های مختلفی داشته باشد.

در حال حاضر تعداد کسانی که موفق شده‌اند ۲ دوز واکسن کرونا را دریافت کنند، به ۵۱ میلیون نفر رسیده و تعداد افرادی که دوز سوم را زده‌اند، کمی بیشتر از ۵ میلیون نفر است. بنابراین، روند واکسیناسیون باید سرعت بیشتری بگیرد تا هر چه زودتر، ایمنی کامل در مقابل سویه ناشناخته اومیکرون در کشور ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.