مردم نگران کمبود دارو نباشند/تأمین همه نوع داروی ژنریک

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین اللهی، در حاشیه آئین تجلیل از برگزیدگان دانشگاه علوم پزشکی سپاه افزود: تاکنون حدوداً ۳۰ میلیون دوز واکسن ایرانی وارد عرصه خدمت شده و واکسن نورا نیز ظرف یکماه آینده وارد بازار می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ارز دارو و احتمال گرانی دارو، گفت: همانطور که در مورد واکسن نشان دادیم که کمبودی در کشور وجود ندارد و تاکنون ۱۸۰ میلیون دوز واکسن تأمین کرده و ذخایر واکسن‌مان به حدی است که مردم دیگر نگرانی در این زمینه ندارند، در مورد دارو نیز همین اتفاق خواهد افتاد. البته یکسری مشکلات از قبل وجود داشته، مثلاً از حدود سال ۹۷ گرانی دارو آغاز شد و از آن زمان ۲۵۰۰ قلم دارو گران شد و دنبال این هستیم که تولیدات داخلی را افزایش دهیم و افزایش تولیدات داخلی منجر می‌شود که دارو ارزان‌تر شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: برخی همکاران پزشک، مردم را تشویق به استفاده از برندهای خارجی می‌کنند و طبیعی است که برند خارجی گران باشد. از مردم می‌خواهم که به تولیدات داخلی اعتماد کنند و پزشکان نیز داروهایی که مشابه داخلی دارند را تجویز نکنند، پزشکانی که این کار را می‌کنند، از نظر ما امتیاز کمتری خواهد داشت، به خصوص اعضای هیأت علمی.

وی گفت: درصدد هستیم کیفیت داروهای داخلی را بیش از پیش افزایش دهیم و طبیعی است که هرچه به سمت داروهای داخلی برویم می‌توانیم داروها را ارزان‌تر به مردم ارائه دهیم. خوشبختانه رئیس جمهور محترم نیز ارز ترجیحی کافی در اختیارمان قرار داده و چنانچه در مورد برخی داروها که عمدتاً برندها هستند، کمبودی وجود داشته باشد، در مدت کوتاهی تأمین خواهد شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در مورد داروهای اساسی کمبودی وجود ندارد و مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند، زیرا برخی مردم به دلیل نگرانی از کمبود احتمالی دارو، به مقدار زیادتر دارو را تهیه می‌کنند و در منزل ذخیره می‌کنند، لذا از مردم می‌خواهیم که صرفه جویی کرده و کمی هم مراعات بقیه بیماران را کنند، ما در مقابل یکدیگر مسئول هستیم. این قول را می‌دهیم که همه نوع داروی ژنریک را به میزان فراوان در دسترس مردم قرار دهیم و نگرانی به هیچ عنوان وجود ندارد.

وی در خصوص پرداخت فوق العاده خاص به کادر بهداشت و درمان کشور، اظهار کرد: ما این موضوع را با نظرات موافق به سازمان برنامه و بودجه اعلام کردیم و امیدواریم قبل از آغاز سال ۱۴۰۱ عملیاتی شود.

عین اللهی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت شیوع اُمیکرون در کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۲۰ روز از شناسایی اولین موارد اُمیکرون در کشور گذشته و در این مدت افزایش نداشته است، اما همچنان آمادگی کامل داریم و ۲۰ هزار کیت در سراسر کشور نیز توزیع شده، تمام بیمارستان‌ها هم آماده هستند تا وضعیتی که در کشورهای دیگر ایجاد شده، در کشور ما به وجود نیاید. از مردم می‌خواهیم با ادامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کمک کنند تا شرایط خوبی که اکنون در کشور داریم حفظ شود.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون با روند خوبی پیش رفته است، گفت: تاکنون در کشور، ۸۸ درصد و در تهران که بیشترین جمعیت را دارد نیز ۹۱ درصد دوز اول تزریق شده است. روند مطلوب واکسیناسیون منجر شده که سلامت مردم حفظ شود و وضعیت غم انگیزی که در دوران کرونا در کشور مستولی شده، به شرایط خوبی برسند و مردم بتوانند به برنامه‌های مفرح‌شان برسند.

عین اللهی در پاسخ به سوالی در خصوص کمبود واکسن آسترازنکا در برخی مراکز واکسیناسیون، گفت: واکسن آسترازنکا اکنون در وضعیت استثماری قرار گرفته و مردم به دلیل اینکه بتوانند با تزریق این واکسن به کشورهای دیگر سفر کنند، به دنبال تزریق آن هستند. ما در حال حاضر به دنبال تأیید واکسن‌های ایرانی هستیم، واکسن برکت نیز مراحل اساسی را طی کرده است. از نظر تأثیرگذاری نیز تفاوتی بین آسترازنکا و سایر واکسن‌ها وجود ندارد. سازمان جهانی بهداشت باید در این زمینه مداخله کند تا اسم واکسن‌ها مبنا قرار نگیرد و فقط چند واکسن، منحصر بفرد معرفی نشود. لذا منتظر هستیم که واکسن‌های داخلی مان تأیید شود تا صرفاً نیاز به تزریق آسترازنکا برای مسافرت کردن نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.