آیین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد/ ۴ جایزه برای «علف‌زار»/ «ارفاق» بهترین فیلم کوتاه

هنروتجربه: آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر شامگاه ۲۲ بهمن ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش سایت هنروتجربه به نقل از مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر شامگاه ۲۲ بهمن ماه در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد با پخش سرود ملی ایران و تلاوتی از قرآن مجید آغاز شد.

در ادامه تیزر جشنواره فیلم فجر و یک آیتم با مضمون وحدت کلمه در راه پیروزی انقلاب اسلامی در چهل و سومین سالروز جشن انقلاب روی پرده رفت.

محمد سلوکی مجری مراسم به حاضران خیرمقدم و سالروز پیروزی انقلاب و شب میلاد امام جواد (ع) را تبریک گفت.

در ادامه یک گزارش تصویری از آن چه در ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر گذشت، پخش شد.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر: آنچه امروز داریم دسترنج سینماگران اندیشمند است

مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: سپاسگزارم که با حضور خود این مجلس را گرم کردید. ایام فجر انقلاب را گرامی می‌دارم. علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که در چرخه تولید وجود داشت، سینماگران تلاش کردند و چرخ صنعت سینما را در حرکت نگه داشتند. سینمای ایران به درخت تناوری تبدیل شده که شاخه‌های جوان و پرباری دارد. آنچه امروز داریم دسترنج سینماگران اندیشمند است.

او ادامه داد: ما کوشیدیم که در دوره چهلم رویه‌ها را استانداردسازی کنیم. ما یک آیین‌نامه دقیق و گاهشمار معین داشتیم که فرصتی برای آینده‌نگری به ما می‌دهد. برای ارتقای جشنواره به قانون گرایی تاکید داشتیم. فیلم‌ها را براساس برنامه پذیرفتیم و فشارها را نپذیرفتیم و در راستای عدالت فرهنگی، طنین سینمای انقلاب شنیده شد. البته دشواری‌های بسیاری داشتیم و در برابر تهدیدها و یٲس‌ها همکاران ما تلاش کردند که کار درست را انجام دهند.

نقاش‌زاده ادامه داد: ما باید چالش‌ها را در سینمای ایران بازشناسایی کنیم. مماشات و مصلحت‌اندیشی، مشکلات ما را حل نمی‌کند و باید سرسختانه با نواقص ‌کار خود روبه رو شویم. این سینما نیاز به مراقبت و مهربانی دارد و باید قدر فرهنگ ارجمند این سرزمین را بدانیم و حیف است که مهر را در دل نپروریم.

پس از سخنان دبیر جشنواره، کلیپی از روند برگزاری جشنواره در خانه جشنواره و سینماهای مردمی پخش شد.

محمد سلوکی در ادامه با احترام به همه سرمایه‌های حاضر هنر و سینما از جمله استاد علی نصیریان که در این مراسم حضور داشت و حضورش با تشویق حاضران روبه‌رو شد، یاد همه رفتگان سینما را گرامی داشت و سپس نماهنگی درباره درگذشتگان سینمای ایران در سالی که گذشت، پخش شد.

معرفی برگزیدگان مسابقه تبلیغات سینمای ایران

در بخش اول اهدای جوایز این مراسم نامزدها و داوران بخش تبلیغات سینمای ایران معرفی شدند.

در بخش بهترین عکس سیمرغ بلورین به حبیب مجیدی برای مجموعه عکس‌های فیلم «منصور» اهدا شد.

در بخش بهترین پوستر هیات داوران هیچ پوستری را شایسته سیمرغ ندانست اما دیپلم افتخار این بخش به احسان برآبادی برای فیلم سینمایی «پیرمردها نمی‌میرند» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین آنونس هم به امید میرزایی برای ساخت آنونس دو فیلم «صحنه‌زنی» و «تک‌تیرانداز» رسید.

«ارفاق»؛ بهترین فیلم کوتاه

در بخش بعدی اهدای جوایز سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به رضا نجاتی برای «ارفاق» تعلق گرفت.

دانش اقباشاوی یکی از اعضای هیات داوران این بخش، از حضور اثرگذار دکتر احمدرضا معتمدی داور این بخش یاد کرد و گفت: یاد می‌کنم از دکتر معتمدی که همراه ما بود و تفکر و اندیشه او به ما کمک کرد. او گفت: فیلم‌های کوتاه این دوره، خیلی خوب بودند.

رضا نجاتی کارگردان فیلم «ارفاق» هم پس از دریافت جایزه خود بیان کرد: امیدوارم هیجان بگذارد صحبت کنم. این جایزه را به خانواده‌ام که همه چیز من هستند، تقدیم می‌کنم، از همه عواملم تشکر می‌کنم. در مسیر کوتاهی که تا پشت تریبون آمدم، تک تک سال‌هایی که کار کردم یادم آمد،از بچگی به این فکر می‌کردم که اگر پشت این تریبون آمدم چه بگویم، ولی الان همه‌اش یادم رفت. در حال آماده شدن برای ساخت اولین فیلم بلندم هستم اما با خودم عهد بسته‌ام در هر فیلمی که می‌سازم از چشم و گوش مخاطبان حراست کنم که چه می‌خواهم بگویم.

«احتضار»؛ بهترین مستند

در این بخش ضمن معرفی مرتضی شعبانی، محمد علی شعبانی، دکتر احمد ضابطی‌جهرمی، محمد تهامی‌نژاد و محمدرضا عباسیان به عنوان هیات داوران و اعلام نامزدها، جایزه اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به «احتضار» ساخته حجت طاهری به تهیه‌کنندگی عبدالخالق طاهری اهدا شد.

بزرگداشت احمدرضا معتمدی

بعد از اعلام جوایز جشنواره چهلم در بخش فیلم کوتاه و مستند، بزرگداشت احمدرضا معتمدی برگزار شد.

در ابتدا ویدیویی درباره این کارگردان و استاد دانشگاه پخش شد که در بخشی از این ویدیو، دکتر معتمدی گفت: وقتی من مطلبی درباره فلسفه اگزیستانسیالیسم می‌خوانم، آن را به زبان سینما برمی‌گردانم. یعنی مفاهیم و محتوای فلسفی باید به فرم استحاله پیدا کنند تا هنر ناب پدیدار شود. من این تحقیقات را در قالب کتابی سه جلدی به نام «فلسفه فیلم» ارائه دادم.

در ادامه محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراعی، رئیس سازمان سینمایی، استاد علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت سینما و مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره برای این مراسم بزرگداشت به روی صحنه آمدند و سپس احمدرضا معتمدی بر صحنه حاضر شد.

علی نصیریان گفت: من از اوایل دهه بیست وارد کار نمایش شدم و حالا شاهد رشد و بالندگی هنرهای نمایشی ایران و تئاتر و سینما هستم. از ابتدای دهه چهل کار رونق‌بخشی به هنرهای نمایشی آغاز شد تا امروز شاهد درخشش آثار ایرانی در جشنواره‌های جهانی سراسر دنیا باشیم. من با آقای معتمدی یک فیلم کار کردم.

او ادامه داد: باید بگویم معتمدی به لحاظ اخلاق و کار بسیار حرفه‌ای است و من از همکاری با او‌بسیار لذت بردم. باید به یاد داشت که فرهنگ پشتوانه هنرمند است و هنر صرفا به تخصص بستگی ندارد و هنرمند در ابتدا موظف است که با مقوله فرهنگ و پشتوانه‌های دینی و معرفتی آشنا باشد.

نصیریان ادامه داد: در دهه ۳۰ تنها یک کتاب تئاتری موجود بود اما حالا شاهد سیل کتاب‌ها در این حوزه هستیم. فرهنگ، غذای روح و جان یک ملت است و روح افراد از طریق سینما، کتاب، تئاتر و موسیقی تغذیه می‌شود و به آگاهی دست می‌یابد. من به احمدرضا معتمدی تعظیم می‌کنم.

دکتر احمدرضا معتمدی گفت: از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره و علی نصیریان کمال سپاسگزاری را دارم. علی نصیریان با سلول به سلول وجودش کار می‌کند و همه هنر خود را با اخلاق در هم می‌آمیزد. من از همکاری با ایشان بسیار خرسند هستم. او همواره به دیسیپلین تئاتری متعهد بود و من از او مسائل بسیاری را یاد گرفتم.

معتمدی بیان کرد: من در ابتدای انقلاب ساده‌لوحانه شیفته شعار طرحی نو براندازیم شدم و امروز فهمیدم علم برای بیان طرح‌های جدید کافی نیست بلکه فاسفه علم است که با بررسی نظریات علمی، نظریه‌پردازی‌های جدیدی را جهت ارتقای سطح کیفی علم مورد بحث ارائه می‌دهد. من هم سی سال مشغول بررسی و نوشتن کتاب فلسفه فیلم بودم و طولانی شدن این روند به دلیل ذات خود این جریان است.

او اظهار کرد: نظریه خیال منفصل سهروردی منطبق بر سینما و راهگشا است و می‌تواند مسیر هنرمند را باز کند. یا نظریات ملاصدرا بسیار مورد تامل است و باید به آن پرداخت. باید از همسرم هم تشکر کنم که سی سال با حقوق مختصر معلمی زندگی کردم و می‌خواهم بگویم که بسیار دوستش دارم.

سخنرانی کوتاه رئیس سازمان سینمایی

در بخش بعدی مراسم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در سخنانی کوتاه گفت: خوشحالم که در آیین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر در خدمت شما هستم. از همه مردم و علاقه‌مندان سینما در کلیه استان‌ها تشکر می‌کنم و همه کسانی که ایستادند و در این شرایط مقاومت کردند. دست تمام شمایی که تلاش کردید تا سینما سرپا بماند، می‌بوسم.

او اشاره کرد که در مراسم اختتامیه جشنواره تجلی اراده ملی به صورت مفصل صحبت خواهد کرد.

«بدون قرار قبلی»؛ بهترین فیلم از نگاه ملی

در ادامه این مراسم نوبت به اهدای جایزه سردار وطن (جایزه ویژه سردار سلیمانی) به بهترین فیلم از نگاه ملی رسید.

برای اهدای این جایزه زینب سلیمانی فرزند سردار سلیمانی با همراهی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره روی صحنه آمدند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی به «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی اهدا شد.

بهروز شعیبی در این بخش گفت: جایزه نگاه ملی خیلی برای ما ارزش دارد اما جای برخی از دوستانمان که برای این فیلم زحمت کشیدند، اینجا خالی است. توقع و خواهش ما این بود که حداقل بازی این عزیزان دیده شود. این جایزه را به نمایندگی از یک گروه گرفتیم. گروهی که نزدیک به یک سال مشغول ساخت این فیلم بودند. این فیلم برخلاف برخی اظهارنظرها، حمایت عجیبی نداشت، فقط یک انگیزه داشت که فیلمی برای ایران ساخته شود. خدا را شکر که جایزه اصلی خود را گرفت. این جایزه یک صاحب دارد که در روزهای آینده آن را به صاحب اصلی‌اش می‌رسانیم.

وزیر ارشاد: تلاش شد تا عدالت فرهنگی تحقق پیدا کند

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن ایام ماه رجب و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: جای بسی خوشبختی است که بهار سینمای ایران مقارن با بهار انقلاب اسلامی شده است. چهلمین جشنواره فیلم فجر امشب به پایان می‌رسد و عدد چهل عددی مقدس در فرهنگ دینی ما است. از صبح فردا جشنواره چهل و یکم فیلم فجر برای ترسیم سینمایی امیدآفرین، آگاهی‌بخش و انگیره دهنده شروع به کار می‌کند.

او اظهار داشت: عدالت فرهنگی که شعار دولت ما است، در این دوره از جشنواره با اکران آثار در ۳۱ استان به ثمر نشست. انواع ژانرها در سینما حضور داشتند و با حضور چهار نسل هنرمند سینمای بعد از انقلاب، جشنواره رونق گرفت.

اسماعیلی ادامه داد: با بررسی تجارب به دست آمده در این چهل سال و با بررسی نقاط ضعف و قدرت برای اعتلای سینمای ایران و متناسب با ارزش‌های انقلاب اسلامی گام خواهیم برداشت. سینمای ما موفقیت‌های زیادی تاکنون به ارمغان آورده اما چیزی که امروز می‌بینیم سطح توقع ما را برآورده نمی‌کند و به دنبال اعتلای هر چه بیشتر هستیم. در این دوره از جشنواره نام و آوازه سردار شهید قاسم سلیمانی درخشید. امروز در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی هنر باید پیشتاز باشد. با سینما می‌توان روایت اصیل ایرانی را به تصویر کشید. با دیپلماسی فرهنگ و هنر که برای دولت اهمیت بسیار دارد می‌توان موفق بود. کرونا لطمه بسیاری به بدنه سینما زده اما ما با برنامه‌ریزی مدون برای حل مشکلات ناشی از این مشکل می‌کوشیم. من از همه دست‌اندرکارانی که باعث برگزاری این جشنواره شدند تشکر می‌کنم. ما همه همت خود را برای برگزاری وزین جشنواره چهل و یکم در ابعاد انقلاب مصروف می‌کنیم.

در ادامه نوبت به پخش موسیقی رسید و محمد معتمدی برای اجرای قطعاتی به روی صحنه آمد. معتمدی پیش از اجرا گفت: از همه هنرمندان سینما که برای همه ایرانیان خاطره‌سازی و فرهنگ‌سازی می‌کنند، تشکر می‌کنم.

اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ

در ادامه مراسم، با حضور مسعود جعفری‌جوزانی، مجید انتظامی، شهاب حسینی، محمدعلی باشه‌آهنگر، محمد داوودی، مهدی سجاده‌چی و پژمان لشکری‌پور به عنوان داوران بخش سودای سیمرغ روی صحنه حاضر شدند تا برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شوند.

بهترین جلوه‌های بصری؛ حسن نجفی و امیر ولی‌خانی برای «دسته دختران»

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری به حسن نجفی و امیر ولی خانی برای «دسته دختران» رسید.

محمد برادران برای فیلم «خائن‌کشی»، امین پهلوان‌زاده برای فیلم «مرد بازنده»، کامیار شفیع‌پور برای فیلم «برف آخر» و فرید ناظرفصیحی برای فیلم «بی رو» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

نجفی در این بخش گفت: کار جلوه‌های ویژه کار گروهی است با توجه به حجم زیاد کار این فیلم، دو گروه شدیم، اینجا از همه بچه‌های گروه تشکر می‌کنم از خانم قیدی که سختگیری کردند تا بهترین باشیم تشکر می‌کنم.

ولی خانی هم گفت: افتخار می‌کنم در خدمت تنها بانوی جشنواره چهلم بودم از خانواده‌ام هم تشکر می‌کنم.

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی؛ ایمان کرمیان برای فیلم «موقعیت مهدی»

سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به ایمان کرمیان برای فیلم «موقعیت مهدی» رسید.

آرش آقابیگ برای فیلم «خائن‌کشی»، آرش آقابیگ برای فیلم «شهرک»، حمید رسولیان برای فیلم «ضد» و محسن روزبهانی و کاووس روزبهانی برای فیلم «دسته دختران» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

کرمیان پس از دریافت جایزه خود گفت: این جایزه را به نمایندگی از گروهم تقدیم محمدرضا اسماعیلی می‌کنم.

بهترین چهره‌پردازی؛ امید گلزاده برای فیلم‌های «برف آخر» و «شادروان»

سیمرغ بهترین چهره‌پردازی به امید گلزاده برای «برف آخر» و «شادروان» رسید.

مونا جعفری برای فیلم «علف‌زار»، شهرام خلج برای فیلم «موقعیت مهدی»، عظیم فراین برای فیلم «بی رو» و مرتضی کهزادی برای فیلم «ضد» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

امید گلزاده پس از دریافت جایزه خود گفت: از تیم ۱۵ نفره خودم، خانواده، همسرم و دخترم هورا ممنونم، سیمرغ را به هورا دخترم تقدیم می‌کنم.

بهترین طراحی لباس؛ مارال جیرانی برای فیلم «خائن‌کشی»

در ادامه سیمرغ بهترین طراحی لباس به مارال جیرانی برای فیلم «خائن کشی» رسید.

بهزاد آقابیگی برای فیلم «موقعیت مهدی»، فاطمه صفری‌زاده برای فیلم «شادروان»، زهرا صمدی برای فیلم «نگهبان شب» و علی نصیری‌نیا برای فیلم «برف آخر» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین طراحی صحنه؛ محمدرضا شجاعی برای فیلم «ضد»

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به محمدرضا شجاعی برای «ضد» رسید.

سهیل دانش‌اشراقی برای فیلم «خائن‌کشی»، امیر زاغری برای فیلم «موقعیت مهدی»، محمدرضا شجاعی برای فیلم «دسته دختران»، آیدین ظریف برای فیلم «۲۸۸۸» و علی نصیری‌نیا برای فیلم «برف آخر» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین صدابرداری؛ مسیح حدپور سراج برای فیلم «موقعیت مهدی»

در ادامه مراسم سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به مسیح حدپور سراج برای «موقعیت مهدی» رسید.

مهدی ابراهیم‌زاده برای فیلم «دسته دختران»، بابک اردلان برای فیلم «شادروان»، عباس رستگارپور برای فیلم «بدون قرار قبلی» و امیر نوبخت حقیقی برای فیلم «شب طلایی» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

سراج پس از دریافت جایزه خود بیان کرد: ما معمولاً فکر می‌کنیم اگر بالا بیایم صحبت کنیم راحت است، اما واقعیت این است که سخت است. در شب تولدم این جایزه را دریافت می‌کنم و این را به فال نیک می‌گیرم. تشکر ویژه از آقای حجازی‌فر دارم که به من اعتماد کرد تا بتوانم از «موقعیت مهدی» به موقعیت مسیح برسم. برادرم در این کار سلامتی خود را از دست چون دیسک کمر و گردن گرفت و دیگر نمی‌تواند کار سنگین کند.

بهترین صداگذاری؛ علیرضا علویان برای فیلم‌های «علف‌زار» و «بدون قرار قبلی»

در بخش بعدی سیمرغ بهترین صداگذاری به علیرضا علویان برای «بدون قرار قبلی» و «علف‌زار» رسید.

فرامرز ابوالصدق برای فیلم «دسته دختران»، امین شریفی برای فیلم «ضد»، امیرحسین قاسمی برای فیلم‌های «خائن‌کشی» و «نگهبان شب» و نعیم مسچیان برای فیلم «۲۸۸۸» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

علویان به دلیل کسالت در مراسم حضور نداشت و بهروز شعیبی به نمایندگی سیمرغ او را دریافت کرد.

بهترین موسیقی متن؛ مسعود سخاوت‌دوست برای فیلم «موقعیت مهدی»

در ادامه و در بخش بهترین موسیقی متن دیپلم افتخار این بخش به بهزاد عبدی برای فیلم «علف‌زار» تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن اما به مسعود سخاوت دوست برای «موقعیت مهدی» رسید.

حبیب خزایی‌فر برای فیلم «مرد بازنده»، فردین خلعتبری برای فیلم «ماهان» و فردین خلعتبری برای فیلم «هناس» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین تدوین؛ حمید نجفی‌راد برای فیلم «علف‌زار»

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین تدوین به حمید نجفی‌راد برای «علف‌زار» رسید.

ژیلا ایپکچی برای فیلم «شهرک»، حسین جمشیدی گوهری برای فیلم «موقعیت مهدی»، سپیده عبدالوهاب برای فیلم «خائن‌کشی» و حمید نجفی‌راد برای فیلم «دسته دختران» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

نجفی راد در این بخش بیان کرد: دو فیلمی که کار کردم در شرایط عجیبی کار شد، چون درگیر بیماری ۶ ماهه شدم و کار برایم سخت شد، این جایزه برای خانواده‌ام است که کمکم کردند.

بهترین فیلمبرداری؛ آرمان فیاض برای فیلم «برف آخر»

در بخش بعدی سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به آرمان فیاض برای «برف آخر» رسید.

وحید ابراهیمی برای فیلم «موقعیت مهدی»، علیرضا برازنده برای فیلم «شهرک»، هادی بهروز برای فیلم «علف‌زار» و محمد حدادی برای فیلم «بدون قرار قبلی» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

آرمان فیاض مطرح کرد: خوشحالم این جایزه را از آقای محمد داوودی می‌گیرم ایشان فیلمبردار مورد علاقه من است. جای ایشان در سینما خالی است و کاش باز هم کار کنند. این جایزه را به پدرم که هنر را در تمام این سال‌ها در من زنده نگه داشت، تقدیم می‌کنم.

بهترین بازیگر نقش مکمل زن؛ صدف اسپهبدی برای فیلم «علف‌زار»

در ادامه مراسم دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن به فرشته حسینی برای «دسته دختران» اهدا شد.

حسینی پس از دریافت این دیپلم افتخار گفت: از خانم قیدی تشکر می‌کنم که جایش خالی است، از خانواده‌ام به ویژه خواهر بزرگم تشکر می‌کنم. این لحظه مهمی برای من است چون نوید (محمدزاده) دارد من را نگاه می‌کند.

سیمرغ بلورین بازیگر نقش مکمل زن اما به صدف استهبدی برای «علفزار» رسید.

صفورا خوش‌طینت برای فیلم «نگهبان شب»، شادی کرم‌رودی برای فیلم «بی‌رویا»، لیندا کیانی برای فیلم «ضد» و نوشین مسعودیان برای فیلم «برف آخر» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

وی گفت: ممنونم که هیات داوران امسال جوانان را دیدند، از مادر و پدرم که تمام این سال‌ها من را تحمل کردند تا به آنچه می‌خواهم برسم تشکر می‌کنم از آقای دانشی و آقای رادان که اجازه دادند در این فیلم باشم، هم تشکر می‌کنم.

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد؛ نادر سلیمانی برای فیلم «ضد»

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، دیپلم افتخار به علی اکبر اصانلو برای «نگهبان شب» رسید.

اصانلو در این بخش گفت: با توجه به اینکه پیر شدم و ترسیدم فراموش کنم مطلب کوتاهی نوشتم؛ با درود بر آفریدگار، راه بسیاری آمده‌ام، نیم قرن را گذرانده‌ام، گویی این دیروز بود که صدایی من را به خلق فراخواند، اینک خویش را سراسر آرزومندی و سپاس از کسانی می‌دانم که به من کمک کردند، صمیمانه می‌گویم از دوستان و آقای میرکریمی سپاسگزارم، ممنونم از همه دوستانی که در طول فیلمبرداری زحمات من را متحمل شدند

سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد اما به نادر سلیمانی برای فیلم سینمایی «ضد» رسید.

نادر سلیمانی در این بخش گفت: خیلی کارم سخت شد، آن موقع طنز کار می‌کردم الان مانده‌ام چه کنم، من از هیات داوران خیلی تشکر می‌کنم به من لطف کردند. الان حدود سی سال است کار بازیگری می‌کنم ولی اولین بار است که ضربان قلبم بالا رفته است، ممنونم. یک آرزو دارم؛ زنان سرزمینم همیشه آزاد باشند. این جایزه را به مادران این سرزمین تقدیم می‌کنم؛ مادران ۱۷ هزار شهیدی که بی‌گناه در این راه شهید شدند. از همکارانم خیلی ممنونم که بداخلاقی‌های من را تحمل کردند. از آقای شفیعی که باور داشت می‌توانم کار جدی کنم ممنونم. از امیرعباس که به من اعتماد کرد ممنونم، از مردم عزیزم هم خیلی ممنونم امیدوارم بتوانم کارهای بهتری انجام بدهم ولی واقعاً کار سختی است.

پیام احمدی‌نیا برای فیلم «ملاقات خصوصی»، روح‌اله زمانی برای فیلم «موقعیت مهدی»، مهدی زمین‌پرداز برای فیلم «علف‌زار» و مجید صالحی برای فیلم «برف آخر» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین بازیگر نقش اول زن؛ طناز طباطبایی برای فیلم «بی‌رویا»

در ادامه مراسم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به طناز طباطبایی برای «بی رویا» رسید.

طناز طباطبایی در این بخش گفت: اگر خدای من نبود شاید هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. ما هر چه داریم مدیون آقای نصیریان و این نسل طلایی هستیم. من همیشه منش و رفتار او را سرلوحه کار خودم قرار دادم. از آرین وزیر دفتری ممنونم که این نقش سخت را به من سپرد، از تک تک بچه‌های فیلم «بی‌رویا» تشکر می‌کنم که اگر زحمت تک تک آنها نبود من اینجا نایستاده بودم، قدر همه آنها را می‌دانم.

سارا بهرامی برای فیلم «علف‌زار»، ژیلا شاهی برای فیلم «موقعیت مهدی»، لاله مرزبان برای فیلم «نگهبان شب» و لادن مستوفی برای فیلم «برف آخر» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین بازیگر نقش اول مرد؛ امین حیایی برای فیلم «برف آخر»

در بخش بعدی مراسم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به امین حیایی برای «برف آخر» رسید.

امین حیایی در این بخش گفت: از قصه یک عشق برایتان می‌گویم؛ این دومین سیمرغ من است. پیش از این با رسول صدرعاملی برای فیلم «شب» سیمرغ گرفتم که یک گروه حرفه‌ای داشت که با عشق کار می‌کرد. گروه «برف آخر» هم درجه یک بودند که عاشقانه کار کردند باعث شدند کار من دیده شود.

تورج الوند برای فیلم «نگهبان شب»، پژمان جمشیدی برای فیلم «علف‌زار» و مهدی نصرتی برای فیلم «ضد» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین کارگردانی فیلم اول؛ هادی حجازی‌فر برای «موقعیت مهدی»

سیمرغ بلورین بهترین کارگردان فیلم اول به هادی حجازی‌فر برای کارگردانی فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» تعلق گرفت.

حجازی‌فر در این بخش گفت: سینما در این ۶ سال خیلی با من مهربان بود و من قدردان تک تک اهالی سینما هستم و امیدوارم جبران کنم. یک شوخی بکنم، سر آرای مردمی که آن اتفاقات افتاد، الان هم آرا لو رفته است، باور کنید این دیگر کار بچه‌های «موقعیت مهدی» نبود! از بچه‌های گروهم تشکر می‌کنم مومن‌ترین آدم‌ها به کاری که کردند، بودند. از همه چیز گذشتند، بدون دستمزد کار کردند این جایزه برای شما و خانواده‌های شماست، ما آمدیم که بمانیم این تازه اول کار است.

«بی‌رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری، «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی و «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین فیلمنامه؛ کاظم دانشی برای فیلم «علف‌زار»

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در ادامه مراسم به کاظم دانشی برای «علفزار» رسید.

کاظم دانشی برگزیده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه گفت: از آقای رادان و همه بچه‌های علف‌زار تشکر می‌کنم. حضور فیلم من در جشنواره شجاعت می‌خواست. اگر با تعامل نبود این فیلم ساخته نمی‌شد. از مادرم خیلی ممنونم اما جایزه‌ام را به پدرم تقدیم می‌کنم.

ابراهیم امینی و هادی حجازی‌فر برای فیلم «موقعیت مهدی»، فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌بیگی برای فیلم «بدون قرار قبلی»، امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سیدحسن حسینی برای فیلم «برف آخر» و رضا میرکریمی و محمد داوودی برای فیلم «نگهبان شب» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

جایزه ویژه هیأت داروان؛ امیرحسین عسگری «برف آخر»

در بخش جایزه ویژه هیأت داوران، دیپلم افتخار به سیدهادی محقق کارگردان «درب» اهدا شد.

محقق پس از دریافت این دیپلم افتخار گفت: نمی‌دانم الان حسین پناهی کجاست، نمی‌دانم در کپری است یا با مادرش ماه کنیزو قصه‌های هزار ساله را از بر می‌کند، او هم یک بار از جشنواره دیپلم افتخار گرفت، بعضی اوقات فکر می‌کنم نکند ما خواب کسی باشیم که سال‌ها پیش زیر درخت بلوطی به خواب رفته باشد.

سیمرغ بلورین این بخش به امیرحسین عسگری برای «برف آخر» آخر اهدا شد.

وی در این بخش گفت: باعث افتخارم است که جایزه ویژه هیأت داوران را گرفتم. سال ۹۳ همین جایزه را از خانم فرشته طایرپور گرفتم روحشان شاد، این جایزه می‌گوید کارم را درست انجام داده‌ام.

بهترین کارگردانی؛ رضا میرکریمی برای فیلم «نگهبان شب»

در ادامه مراسم سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به رضا میرکریمی برای فیلم «نگهبان شب» رسید.

رضا میرکریمی در این مراسم حضور نداشت و تورج الوند بازیگر اصلی فیلم «نگهبان شب» این جایزه را به نمایندگی از او دریافت کرد.

هادی حجازی‌فر برای فیلم «موقعیت مهدی»، کاظم دانشی برای فیلم «علف‌زار»، بهروز شعیبی برای فیلم «بدون قرار قبلی» و امیرحسین عسگری برای فیلم «برف آخر» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین فیلم؛ «موقعیت مهدی» به تهیه‌کنندگی حبیب‌اله والی‌نژاد

در بخش پایانی اهدای جوایز سیمرغ بهترین فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر به حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر تعلق گرفت.

والی‌نژاد در این بخش گفت: این سیمرغ متعلق به همه عوامل است، این کار به درستی دیده شد، به ویژه از سوی مردم که ما از این بابت خوشحال بودیم. ما همانطور که آقا مهدی باکری توصیه می‌کردند عمل کردیم، همه زحمات این کار روی دوش هادی حجازی‌فر بود. همیشه به او افتخار می‌کنم. خدا را شکر که لیاقت پیدا کردم در این کار باشم. این فیلم جزو فیلم‌هایی است که من انتخاب نکردم بلکه برای آن انتخاب شدم. صداوسیما پای این کار ایستاد، روایت فتح هم به شکل جهادی از جایی به بعد به ما کمک کرد.

وی افزود: جا دارد از خانواده شهید باکری تشکر کنم که اگر حمایت آنها نبود این کار ساخته نمی‌شد، این هدیه متعلق به همه عوامل فیلم است، مثل همیشه این جایزه را به همسرم هدیه می‌کنم که همیشه کنار من بوده، صبر او اگر نبود من هم نبودم او این روزها بیمار است و در شرایط سخت من را می‌بیند.

«برف آخر» به تهیه‌کنندگی حسن مصطفوی، «علف‌زار» به تهیه‌کنندگی بهرام رادان و «نگهبان شب» به تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی دیگر نامزدهای این بخش بودند.

مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر در ساعت ۲۲ به پایان رسید.

مسعود جعفری‌جوزانی، مجید انتظامی، شهاب حسینی، محمدعلی باشه‌آهنگر، محمد داوودی، مهدی سجاده‌چی و پژمان لشکری‌پور داوران بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره فیلم فجر بودند.

بهروز افخمی نویسنده و کارگردان، اسماعیل بنی‌اردلان استاد دانشگاه، پوران درخشنده نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان، حسین زندباف تدوین‌گر، تهیه‌کننده و کارگردان، مجید شاه‌حسینی مدیر فرهنگی، پژوهشگر و استاد دانشگاه، اسفندیار شهیدی مدیرفیلمبرداری، کارگردان و استاد دانشگاه و محمدحسین نیرومند، مدیر فرهنگی، اعضای هیات انتخاب این دوره از رقابت در بخش سودای سیمرغ را تشکیل می‌دانند.

هیات داوران بخش مسابقه اقلام تبلیغی و اطلاع‌رسانی سینمای ایران از گروه سه نفره مهرداد خوشبخت، محمد روح‌الامین و علی نیک‌رفتار تشکیل شده بود.

محمد تهامی‌نژاد، مرتضی شعبانی، احمد ضابطی جهرمی، محمدرضا عباسیان و محمدعلی فارسی داوران فیلم‌های مستند و دانش اِقباشاوی، حامد جعفری و احمدرضا معتمدی داوران فیلم‌های کوتاه بودند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.