«چین» بهانه را از هیات اجرایی کمیته المپیک گرفت/ راه فرار بسته شد

به گزارش خبرنگار مهر، کش و قوس اصلی ورزش ایران در هفته های پایانی سال گذشته در رابطه با کمیته ملی المپیک و انتخابات این کمیته بود؛ انتخاباتی که قرار بود ۱۷ اسفندماه همزمان با چهل و نهمین مجمع کمیته ملی المپیک برگزار شود اما ابلاغ اساسنامه جدید و لزوم تدوین آئین نامه انتخاباتی بهانه شد تا رای گیری در این مجمع منتفی شود.

بعد از آن هم بازی های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو بهانه بهتر و بزرگتری دست مسئولان مربوطه داد تا با مطرح کردن آن و برجسته کردن تبعات جابه جایی مدیریتی در آستانه این بازی ها، پیشنهاد تعویق انتخابات تا بعد از برگزاری بازی های آسیایی را مطرح و نظر موافق اعضای مجمع کمیته ملی المپیک را برای آن بگیرند.

اینگونه شد که اعضای هیات رئیسه و هیات اجرایی کمیته ملی المپیک که بعضا روسای بازنشسته، کنار رفته و در کل بی مسئولیت در ورزش هم جزو آنها هستند مجوز ادامه عضویت در این ترکیب را حداقل برای نیم سال دیگر گرفتند چراکه در مجمع ۱۷ اسفندماه قرار بر برگزاری انتخابات کمیته بعد از بازی هایی آسیایی شد. حالا اما لغو برگزاری این بازی ها در شهریورماه، معادلات را برای همه کسانی که خواهان تعویق انتخابات بودند، به هم زده است چون دیگر بهانه ای برای تعلل ندارند.

در واقع تنها عذر و بهانه ای که می توانست تاخیر در زمان برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک را منطقی و قابل پذیرش جلوه دهد و مُهرخاموشی بر دهان مخالفان این تاخیر بزند همین بازی های آسیایی بود و اینکه ورزش ایران ماه های منتهی به این رویداد بزرگ را در آرامش و ثبات مدیریتی سپری کند تا حداقل از این حیث هیچ ایراد و خللی به روند تشکیل و آماده سازی کاروان ایران وارد نشود.

حالا که برگزاری بازی ها منتفی و خبری از حساسیت تصمیمات و برو و بیاهای مدیریتی مرتبط با این بازی ها طی ماه های آینده نیست طبیعی است که باید موضوع انتخابات سرخط خبرها و فعالیت های کمیته قرار بگیرد تا آن ثباتی که آقایان روی آن تاکید داشتند زودتر شکل بگیرد.

«چین» بهانه را از هیات اجرایی کمیته المپیک گرفت/ راه فرار بسته شد

در مجمع ۱۷ اسفندماه سال گذشته تصمیم بر تعویق انتخابات کمیته ملی المپیک گرفته شد. این تصمیم با واکنش هایی همراه بود

اینکه تکلیف نوزدهمین دوره بازی های آسیایی چه می شود و با توجه به برگزاری بازی های المپیک در سال ۲۰۲۴ و دیگر رویدادهای مصوب در تقویم فدراسیون های جهانی، چه زمانی برای آن نهایی خواهد شد و اصلا برگزاری آن قطعی است یا نه، اصلا مشخص نیست اما آنچه مسلم است این بازی ها حداقل برای مدت یک سال به تعویق افتاده است. بنابراین بدیهی است که تصمیم گیرندگان کمیته ملی المپیک با همان نقاب دلسوزانه ای که تصمیم به تعویق انتخابات گرفتند باید مهیا کردن شرایط برای برگزاری زودتر آن را در برنامه قرار دهند.

تنها این اقدام است که می تواند بر تصمیم اتحاذ شده دو ماه پیش برای تعویق انتخابات کمیته ملی المپیک تا بعد از بازی های آسیایی مُهر تایید بزند در غیر اینصورت «حُسن نیت» نمایش داده شده برای انتخابات و برگزاری به جای آن خدشه دار خواهد شد به خصوص که پیش از آن هم تعلل در تدوین آئین نامه انتخاباتی شبهه برانگیز شده بود.

در هر صورت تعویق برگزاری بازی های آسیایی بهانه را از دست مسئولان برای تعویق انتخابات کمیته ملی المپیک گرفته است، پس به جاست هر چه زودتر با تشکیل مجمع فوق العاده برای برگزاری این انتخابات تصمیم گیری های لازم به عمل بیاید و با تعیین تکلیف ترکیب جدید هیات رئیسه و اجرایی، تکلیف مدیریت چهار سال آینده مشخص شود. البته همزمان باید آئین نامه انتخاباتی هم تعیین تکلیف شود، آئین نامه ای که در همان مجمع سال گذشته عنوان شد در اولین فرصت ترجمه و برای شورای المپیک آسیا ارسال خواهد شد اما بعد از دو ماه هنوز خبری از آن نشده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.