مطالبات بخش مجازی نمایشگاه کتاب سریع‌تر از دوره‌های قبل پرداخت شد/ توجیه نشدن ناشران از کسر ۳ درصد فروش

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب نزدیک به یک ماه است که به کار خود پایان داده‌، اما مسئولان همچنان تکمیل فرایند برگزار شده این نمایشگاه هستند. درآمد حاصل از بخش مجازی نمایشگاه کتاب به حساب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ریخته می‌شود تا با این روش ناشران ملزم به ارسال کتاب باشند. در روزهای گذشته، قائم‌مقام سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران از پرداخت ۹۰ درصدی مطالبات ناشران بخش مجازی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از گذشت ۱۰ روز کاری خبر داد.

به گفته علی رمضانی باقی تسویه حساب با ناشران حاضر در این نمایشگاه پس از رسیدن آخرین مرسولات خریداری شده در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دست مخاطبان، پرداخت می‌شود.

پرداخت مطالبات سریع‌تر انجام می‌شود

مدیر انتشارات «ثالث» با اعلام پرداخت ۹۰ درصدی مطالبات ناشران، به خبرنگار ایرنا گفت: این مبلغ در چند دوره به ناشران پرداخت شده‌است. این پول مردم است که در حساب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و به ناشران باز گردانده می‌شود.

محمدعلی جعفریه درباره چرایی اینکه از ابتدا این مبلغ وارد حساب ناشران نمی‌شود، توضیح داد: امکان واریز مبلغ کتاب‌ها به حساب ناشر وجود دارد، اما مساله اینجا است که ممکن است ناشر هزینه را دریافت کند و کتاب را برای مخاطب ارسال نکند. این در حالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی برگزاری نمایشگاه کتاب است و باید به مردم پاسخگو باشد.

مطالبات بخش مجازی نمایشگاه کتاب سریع‌تر از دوره‌های قبل پرداخت شد/ توجیه نشدن ناشران از کسر ۳ درصد فروش

وی با اعلام اینکه در طول سال توسط سایت نشر ثالث با مخاطبان این نشر در ارتباط مستقیم است، ادامه داد: وقتی مردم از سایت ما خرید می‌کنند، هزینه کتاب مستقیم وارد حساب ناشر می‌شود. اما در نمایشگاه مجازی ابتدا این مبالغ وارد حساب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بعد از آن به حساب ناشران واریز می‌شود. پرداخت مطالبات ناشران نسبت به سال‌های قبل سریع‌تر انجام می‌شود.

به گفته مدیر انتشارات ثالث کسر ۳ درصد از فروش ناشر در بخش مجازی نمایشگاه برای تامین هزینه‌های برگزاری این بخش کار درستی نیست.

او ادامه داد: این سه درصد نباید از حساب ناشر کم شود، زیرا هزینه برگزاری نمایشگاه را دولت پرداخته است، بخش مجازی جزء هزینه‌های نمایشگاه است. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این کار را انجام بدهد، سال دیگر در نمایشگاه شرکت نمی‌کنم، زیرا فعالیت ناشر و نشر کتاب هزینه بالایی دارد. فقط برای این در نمایشگاه حضوری شرکت می‌کنیم که با مخاطبان خود ارتباط داشته‌باشیم.

یارانه‌های نمایشگاه با دقت بیشتری کنترل شد

پرداخت مطالبات ناشران از نمایشگاه مجازی کتاب تهران در این دوره نسبت به دوره‌های پیشین سرعت بیشتری پیدا کرده‌است.

مدیر نشر «جهش» با بیان این نکته که پرداخت‌ها برای همه ناشران انجام شده‌است، به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پرداخت‌ها بر اساس بسته‌های پستی بود که توسط ناشران ارسال شد و مخاطب‌ها آن را دریافت کردند. شاید در این روزها بیش از ۹۰ درصد از فروش در مجازی را دریافت کرده‌باشیم. پرداخت‌ها در روزهای نمایشگاه و بعد از نمایشگاه انجام شده‌است.

مطالبات بخش مجازی نمایشگاه کتاب سریع‌تر از دوره‌های قبل پرداخت شد/ توجیه نشدن ناشران از کسر ۳ درصد فروش

به گفته کاظم آرمانپور حذف امکان ارسال بسته‌های نمایشگاه توسط ناشران و الزام ارسال از راه سامانه پست در نظر گرفته شده – تاپینگ – برای این رویداد، موجب ارسال کتاب‌ها در وقت مقرر توسط ناشران شد. در این سامانه دریافت بسته توسط مخاطب به موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اطلاع داده می‌شود. در نتیجه این روند یارانه‌های اختصاص داده شده به نمایشگاه کتاب با دقت بیشتری کنترل شد.

ارسال رایگان پستی در حوزه ناشران دانشگاهی کمتر اتفاق افتاد

آرمان‌پور با اعلام اینکه سه درصد از فروش ناشران در نمایشگاه مجازی از حساب آنان کم شده‌است، افزود: برای این موضوع ناشران به خوبی توجیه نشده بودند. در نتیجه مجبور شدند سه درصد را پرداخت کنند و خیلی از ناشران اعتراض داشتند که به چه دلیل سه درصد از فروش دریافت می‌شود؟ این در حالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای مقدمات و تسهیلات برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب هزینه‌هایی می‌کرد.

مدیر نشر جهش با اشاره به افزایش رقم درنظر گرفته شده برای پست رایگان کتاب‌ها توضیح داد: در این دوره حداقل هزینه پست رایگان برای هر کتابی از ۵۰ هزار تومان به ۷۵ هزار تومان رسیده بود و حجم بیشتری از کتاب‌ها شامل هزینه ارسال رایگان پستی بودند. برای برخورداری از این امکان، قیمت کتاب باید بعد از تخفیف ۷۵ هزار تومان می بود.

وی ادامه داد: ناشران بخش عمومی و کودکان بیشتر توانستند از امکان ارسال رایگان استفاده کنند؛ اما در بخش دانشگاهی کمتر از این تسهیلات استفاده شد زیرا به صورت میانگین قیمت اکثر کتاب‌های دانشگاهی بالاتر از ۱۰۰ هزارتومان است.

به گفته این ناشر باید از امکان نمایشگاه مجازی در دوره‌های بعدی نمایشگاه کتاب هم استفاده شود. زیرا دقت بیشتر روی یارانه‌های نمایشگاه، موجب کاهش تخلف‌ها شد. همچنین کتاب به نقاطی از کشور ارسال شد که در دوره‌های قبل نمی‌توانستند از تسهیلات نمایشگاه کتاب استفاده کنند.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه به صورت حضوری در مصلی امام خمینی(ره) و تا دوم خردادماه ۱۴۰۱ در شکل مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.