ساخت اولین دستگاه گرانول‌پاش خودکار در کشور به دست توانمند جوانان متخصص فولاد خوزستان

تشدید تحریم‌های ظالمانه از یک‌سو و خروج شرکت‌های خارجی و عمل نکردن به تعهداتشان از سوی دیگر، جوانان غیرتمند فولاد خوزستان را بر آن داشت که با پیروی از منویات رهبری و در مسیر تحقق شعار ما می‌توانیم، کاری کنند کارستان.
اینبار سخن از مهندسی معکوس و بومی‌سازی نبود، بلکه تبلور دانش فنی و اعتماد به جوانان و یاری جستن از شرکت‌های دانش‌بنیان، به ساخت دستگاه گرانول‌پاش خودکار ختم شد و معنی‌اش ایجاد دانش فنی و دستیابی به توانایی ساخت دستگاه است. دستگاهی که تولید آن تنها در اختیار شرکت‌هایی چند ملیتی اروپایی و آمریکایی است. دستگاه گرانول‌پاش خودکار وظیفه‌ی پاشش گرانول مخصوص قالب ماشین‌های ریخته‌گری مداوم (اسلب) را بر عهده دارد.
امین مدیرعامل ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی گفت: این دستاورد از سال ۱۳۹۸ و با تشکیل گروهی از متخصصان فولاد خوزستان و همکاری شرکت دانش‌بنیان دانش‌پردازان میثاق شکل گرفت.
وی افزود: از مهم‌ترین دلایلی که به ساخت دستگاه گرانول‌پاش ختم شد، می‌توان به: تشدید تحریم‌ها و دسترسی نداشتن به مشابه خارجی و باج‌خواهی شرکت‌های چندملیتی سازنده اشاره کرد.
ابراهیمی تاکید داشت: در چنین شرایطی متخصصان فولاد خوزستان برای ساخت و بومی‌سازی این دستگاه اقدام کردند. نتیجه اعتماد به توانمندی داخلی، پس از دو سال تلاش مستمر به ساخت دستگاه گرانول‌پاش تمام ایرانی منجر شد.
وی افزود: مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه، قابلیت تولید انبوه و رفع نیاز شرکت‌های فولادسازی کشور است. مدت زمان اجرای طرح ۲۴ ماه بود که پس از گذراندن مراحل مختلف آزمایشی، سرانجام در شهریورماه ۱۴۰۰، دستگاه در مسیر خط ریخته‌گری نصب و به بهره‌برداری رسید. بهینه‌سازی مصرف گرانول تا پنجاه درصد، ضریب ایمنی قابل اطمینان و حذف نیروی انسانی از فرآیند خط ریخته‌گری( ایمن‌سازی فرآیند)، جلوگیری از خروج ارز و کاهش هزینه ساخت از دیگر مزایای اجرای طرح هستند. نمونه خارجی دستگاه حدود پنجاه هزار یورو است که با احتساب هزینه‌های ارسال، به هفتاد و پنج هزار یورو معادل دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان می‌رسد. در حالیکه هزینه ساخت و نصب و راه‌اندازی دستگاه گرانول‌پاش ایرانی ششصد میلیون تومان معادل بیست هزار یورو است. از طرفی تامین قطعات و تضمین کیفیت محصول و در دسترس بودن سازنده، از دیگر مزایای ساخت به شمار می‌آید.
گزارش خبرنگار ما حاکی است، مراحل ایده، طراحی، ساخت و در مدار قرار گرفتن دستگاه گرانول‌پاش با حمایت شرکت فولاد خوزستان، از سوی متخصصان بسیج سازندگی حوزه شهید بقایی فولاد خوزستان و با همکاری شرکت دانش‌بنیان دانش‌پردازان میثاق انجام شد.
گفتنی است: از دستگاه‌ گرانول‌پاش خودکار در کارگاه تخصصی سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران که ۱۹ الی ۲۱ بهمن ماه در سالن همایش‌های هتل المپیک تهران برگزار شد، با حضور امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان و جمعی از مدیران شرکت‌های فولادی رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.