پروژه های دبل دک رولر اسکرین و شوت های غبار نشان با موفقیت اجرا شد

تولید پایدار و با کیفیت جهانی با در نظر گرفتن مولفه‌های زیست‌محیطی، راهبرد اصلی مهم فولاد خوزستان به شمار می‌آید.
پروژه‌های فولاد خوزستان در چارچوب طرح های اصلی شرکت با اهداف: پایداری تولید، بهینه سازی، افزایش ظرفیت، زیست محیطی، ساختمانی و مسئولیت های اجتماعی تعریف و اجرا می‌شوند. در سال‌های اخیر الزام پروژه‌های توسعه فولاد خوزستان، دارا بودن پیوست زیست‌محیطی است و همچنین به منظور کاهش غبار صنعتی، پروژه‌هایی مانند: نصب غبارگیرها، اجرای سیستم های مه پاش و شوت های غبار نشان در شرکت فولاد خوزستان به صورت مستمر اجرا شده است.
دو پروژه‌‌ی موفقی که یکی در طرح بهینه سازی بر افزایش کیفیت تولید گندله و دیگری از مجموعه پروژه های طرح زیست محیطی باعث کاهش قابل ملاحظه‌‌ی غبار در  شرکت فولاد خوزستان شد، پروژه‌های دبل دک‌‌رولر اسکرین و شوت های غبارنشان بود، که در ادامه، مصاحبه خبرنگار روابط‌عمومی فولاد خوزستان با رضا پیرعباسی مدیر پروژه‌های مواد اولیه درباره چگونگی اجرای این پروژه ها را می‌خوانید.
✨ جناب پیرعباسی در ابتدا در مورد مشخصات این دو پروژه توضیح دهید.
پروژه دبل دک رولر اسکرین، به منظور بهبود سیستم نگهداری و تعمیرات رولر‌‌‌ها، افزایش بازدهی اسکرین‌ها و بهبود کیفیت گندله تولیدی با استفاده از مستقل نمودن درایو‌های آن اجرا شد. این پروژه با هزینه‌ی ۶۶ میلیارد تومان و به مدت ۲۰ ماه تعریف و کار طراحی، تامین و نصب آن به شرکت فکور مغناطیس اسپادانا واگذار شد و در زمان  توقف ۵ روزه گندله‌سازی ۲ در بهمن ماه سال جاری و با استفاده از زمان های محدودیت برق و گاز اعمال شده به شرکت، بصورت شبانه روزی نصب و راه اندازی گردید. اجرای این پروژه علاوه بر کاهش توقفات دبل‌دک قبلی و کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات مربوطه، تاثیر کیفی قابل ملاحظه ای در حفظ دانه‌بندی مناسب گندله و افزایش کیفیت تولید آهن اسفنجی در واحد احیاها را به همراه دارد.
پروژه کنترل غبار تاور ۱۸ در مسیر انتقال گندله به واحدهای احیا، نیز یکی از پروژه های طرح جامع زیست محیطی است که با هدف کاهش انتشار غبار در تاور ۱۸ با استفاده از شوت‌های غبار نشان و بدون مصرف انرژی، با سرمایه گذاری ۱۱ میلیارد تومان، از خرداد امسال و در مدت ۱۸ ماه تعریف شده است. که فاز اول آن در توقفات یک ماهه زمزم ۲ در بهمن ماه امسال با موفقیت انجام گردید.
✨ جناب مهندس در مورد ویژگی‌های این پروژه و فناوری به کار رفته در آن توضیح دهید.

 

مهندسی پروژه کنترل غبار تاور ۱۸، تحت لیسانس شرکت Golf استرالیا انجام شده و اجرای آن بر عهده‌ی شرکت نوآوران مهندسی وتوس می باشد. فاز اول این پروژه بصورت نمونه و تحقیقاتی بر روی یکی از نوار نقاله‌های مسیر ارسال گندله به مخازن ذخیره روزانه زمزم ۲ (نوار نقاله ۵۸) در توقف سالیانه واحد زمزم ۲ به مدت یک ماه با موفقیت انجام گردید.
از ویژگی های منحصر به فرد این پروژه، اجرای اولین بار آن در سطح کشور می باشد و علاوه بر کاهش انتشار غبار، باعث کاهش سایش بدنه شوت‌ها، جلوگیری از کاهش کیفیت گندله، حذف کامل ریزش گندله از اطراف شوت‌ها، انتقال دانش و فناوری جدید شوت های غبار نشان به شرکت فولاد خوزستان بوده است.
✨ و سخن پایانی؟
شرکت‌ فولاد خوزستان علاوه بر حفظ روند تولید، به دنبال راهکارهای عملی در مسیر کاهش آلاینده‌ها و حفظ محیط زیست است. اجرای این دو پروژه که با فناوری روز و بکارگیری دانش فنی  متخصصان شرکت‌های داخلی همراه بوده، گام بلندی در تحقق اهداف توسعه پایدار شرکت فولاد خوزستان بوده است. در پایان از حمایت‌های مدیرعامل، معاون برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌ها، همکاری مجموعه مدیریت بخش مواد اولیه و تلاش تیم پروژه پیمانکار، مشاور و کارفرما تشکر و قدردانی می‌کنم‌.

 

21

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.