رمز موفقیت در بازار رقابتی؛نگاه توسعه محور مبتنی بر افزایش تولید، بهبود کیفیت و بهره‌مندی از ظرفیت های دانش‌بنیان است

توسعه (Development) یک فرآیند تغییر و تحولی است که به منظور شکوفایی و تحقق ظرفیت‌های نهفته و بالفعل کردن آن ها بر اساس قابلیت‌ها و شایستگی‌های محوری یک سازمان صورت می‌گیرد. توسعه پایدار ابعاد گوناگونی دارد. جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی، ابعاد اصلی یک توسعه پایدار به شمارمی‌آیند.
در بُعد اقتصادی توسعه، حفظ شالوده‌های اقتصادی سازمان بعنوان یک بنگاه اقتصادی مدنظر قرار دارد و در بُعد اجتماعی و سیاسی توسعه نیز، عوامل موثر و متقابل آن بر فرهنگ و شیوه زندگی و مشارکت سیاسی جامعه پیرامونی برای رسیدن به یک توسعه پایدار در نظر گرفته می‌شود. در توسعه پایدار توجه ویژه‌ای به جنبه‌ها و تاثیرات زیست محیطی آن و در نظر گرفتن حقوق جامعه و نسل‌های آینده  صورت می‌گیرد. در صنعت و به ویژه صنعت فولاد به دلیل گستردگی حوزه فعالیت و اثرگذاری آن در اقتصاد، محیط زیست و زندگی اجتماعی جوامع انسانی، می‌بایست با توجه به این جنبه‌ها در طرح‌های توسعه خود بر مدار توسعه پایدار حرکت شود.
شرکت فولاد خوزستان با ظرفیت تولید ۳ میلیون و هشتصد هزار تُن شمش رتبه دوم تولید فولاد کشور را در اختیار دارد. برنامه راهبردی شرکت در سال ۱۴۱۰ دستیابی به تولید ۱۳.۶ میلیون تن و حفظ همین جایگاه در صنعت فولاد کشور است.  توسعه شرکت فولاد خوزستان با توجه به جنبه‌های توسعه پایدار در چند سال اخیر شتاب قابل توجهی گرفته است، به همین بهانه و برای اطلاع از جزئیات بیشتر پروژه‌های در دست اجرای فولاد خوزستان، خبرنگار روابط‌عمومی با میثم شهنیانی معاون برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌ها به گفت و گو نشسته است.
در ابتدا از معرفی معاونت و نحوه ارتباط با واحدهای مختلف شرکت بگویید؟
ضمن خداقوت به همکاران تلاشگر گروه فولاد خوزستان، امیدوارم اولین سال از قرن جدید توأم با صحت و سلامتی و موفقیت برای همه‌ی عزیزان باشد. آنچه مسلم است دستاوردهایی که در معاونت برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌ها میسر گردید، در سایه همدلی و همکاری یکایک همکاران و پشتیبانی و کمک‌های بی‌دریغ مجموعه فولاد خوزستان؛ از هیئت مدیره، مدیرعامل، قائم مقام‌ها، معاونت‌ها، مدیران، و سایر مسئولان و کارکنان محقق شده است. لذا مراتب سپاس و امتنان خود را از یکایک این عزیزان به عمل می‌آورم.
مجموعه کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌ها نیک می‌دانند که هر آنچه دستآورد در حوزه پروژه‌های توسعه شرکت فولاد خوزستان تا به امروز محقق شده است تا رسیدن به وضعیتی که شایسته نام معظم فولاد خوزستان می باشد، فاصله زیادی دارد، از این رو چشم امید به راهنمایی، هم فکری و همدلی تک‌تک شما عزیزان برای رفع نواقص، بهبود رویه‌ها و عملکرد‌ها را داریم. امیدوارم که تجربه و دانش شما یاورمان در گذر از تنگناها، چالش‌ها و مشکلات پیش روی باشد.
در بازار رقابتی امروز رمز موفقیت و پایداری در نگاه توسعه محور، مبتنی بر افزایش تولید، بهبود کیفیت، تنوع و گسترش سبد محصول، استفاده از دانش و تکنیک روز دنیا، بهره‌مندی از ظرفیت های بهبود دانش‌بنیان در فرآیندها و تولید در کنار بهبود شرایط زیست محیطی و بهره‌وری است. رسیدن به این مقاصد نیازمند برنامه‌ریزی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز حرکت و پیشروی در مسیر مطلوب و رو به مقصود و رسیدن به توسعه پایدار است.
عمده فعالیت‌های معاونت برنامه‌ریزی و اجرای پروژه ها در چه زمینه‌های است؟
در سالی که گذشت با اقبال و حمایت ارکان مهم سازمان اجرای پروژه‌های توسعه مورد توجه ویژه‌ی شرکت فولاد خوزستان واقع شد و  معاونت برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌ها به عنوان بازوی اصلی در این فرآیند عمدتا در چهار زمینه‌، فعالیت هایی را در دستور کار خود قرار داد و توفیق هایی نیز حاصل  شد:
اصلاح ساختار سازمانی و ایجاد زیرساخت لازم جهت بهبود عملکرد و رفع نواقص در مدیریت و  اجرای کیفی پروژه‌ها
تمرکز بر پروژه های جاری و اقدام برای رفع موانع، جبران و کاهش برنامه محور تاخیرات پروژه‌ها
ایجاد زمینه ی مناسب برای مدیریت هزینه، زمان و کیفیت پروژه های جدید
اجرایی نمودن پروژه های راکد و مورد نیاز شرکت
تامین کمبودهای فنی و تجربی معاونت با بهره‌مندی از توانمندی‌های درون سازمانی
اصلاح و بهبود فرآیندهای کار مرتبط با اجرای پروژه‌ها
میزان سرمایه‌گذاری در پروژه های اجرایی (دارای قرارداد) در سال ۱۴۰۰ جهش چهار برابری را شاهد بوده است و از ۵۲ پروژه اجرایی با مبلغ  سه هزار و دویست میلیارد تومان در فروردین ماه ۱۳۹۹ به تعداد ۹۵ پروژه با مبلغ دوازده هزار و سیصد میلیارد تومان در پایان اسفندماه ۱۴۰۰ رسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود در صورت برگزاری به موقع مناقصات تا پایان سال جاری به تعداد بالغ بر ۱۴۵ پروژه اجرایی دارای قرارداد با مبلغ سرمایه گذاری بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد تومان برسیم. این جهش در توسعه و سرمایه‌گذاری انجام شده و افزایش بی‌سابقه حجم پروژه‌های اجرایی در سطح شرکت، در حالی اتفاق افتاده است که با برنامه‌ریزی و اقدامات انجام شده، شاهد کاهش انحراف در برنامه‌های اجرایی پروژه ها و ایجاد روند کاهشی در آن بوده‌ایم و با استمرار و بهبود برنامه‌های جبران عقب‌افتادگی، شاهد رفع کامل این انحراف خواهیم بود.
ایمان راسخ داریم که انحراف از برنامه ی اجرایی پروژه ها زیبنده ی نام فولاد خوزستان نیست و به یاری خداوند و حمایت همکاران، کمر به رفع کامل انحراف در تمامی پروژه‌ها بسته‌ایم و به زودی این هدف مهم محقق می‌شود.
در سال گذشته چند ابرپروژه به منظور افزایش ظرفیت تولید شمش و پایداری تولید آغاز شده است، به صورت اجمالی در مورد نحوه‌ی اجرا و پیشرفت پروژه‌ها توضیح دهید؟
در سال ۱۴۰۰ فرآیند اجرای سه پروژه‌ی عظیم احداث نیروگاه، اسلب عریض و اکسیژن ۴ که از پروژه‌های ضروری، بزرگ و بر زمین مانده در چندین سال گذشته شرکت فولاد خوزستان بودند، کلید خورد و با ایجاد ساختار سازمانی مورد نیاز، قدم در مسیر اجرای این حجم بی‌سابقه از پروژه‌های توسعه‌ای شرکت گذاشته‌ایم.
در حال حاضر  قرارداد مگا پروژه  اسلب عریض به روش EPC&F که یک مجموعه کامل متالورژی ثانویه و ریخته‌گری فولادهای کیفی و با ارزش افزوده بیشتر است و  شاملLF5 ,VOD و یک ماشین ریخته گری تک خط اسلب عریض با تمامی امکانات مورد نیاز در حال اجرا است. مراحل طراحی مهندسی پایه و تفصیلی این مگا‌پروژه در حال اتمام بوده و به موازات طراحی و مهندسی آن نیز عملیات رفع معارضین زمین پروژه در حال انجام است. در پروژه اکسیژن شماره ۴ به روش EPC نیز شرایط پیشرفت کار  به همین صورت است و به موازات تکمیل فرآیند طراحی و مهندسی پروژه فعالیت‌های اجرایی نیز آغاز شده است. در مورد پروژه احداث نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی برق نیز قرارداد آن به روش BOT نهایی شده و به زودی عملیات طراحی و اجرایی آن آغاز می‌شود.
امیدواریم با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، گامی بلند در توسعه شرکت، پایداری تولید و بهبود سبد محصول با ارزش افزوده بیشتر  برداشته شود و بخشی از طرح جامع توسعه گروه فولادخوزستان و چشم انداز رسیدن به ظرفیت تولید پایدار ۱۳.۶ میلیون تن در افق ۱۴۱۰ را محقق نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.