مشکل آب ۱۶۰ روستای خوزستان برطرف شد

محمدرضا کرمی نژاد در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر دزفول در سالن جلسات این شورا افزود: اعتبارات محرومیت زدایی برای اولین بار در دولت آیت الله رئیسی درنظر گرفته شده و در این میان سهم خوزستان هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال برای ۱۸۹ روستا است.

وی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۶۱۲ روستا در خوزستان افزود: هدف ما رفع مشکلات آبی در تمام روستاهای استان است و در این راستا تا پایان سال گذشته به هزار و ۱۰۰ روستا آبرسانی و از ابتدای امسال تاکنون نیز مشکلات آبی ۱۶۰ روستا برطرف شد.

مدیرعامل آبفا خوزستان با بیان اینکه تمام روستاهای دزفول در برنامه تامین آب قرار دارند، بیان کرد: از تعداد روستاهایی که مشکلات آبی آنها برطرف شد ۳۹ روستا مربوط به دزفول بود، ضمن اینکه رفع مشکلات آبی مابقی روستاهای دزفول نیز جزو برنامه امسال و برنامه ابتدای سال آینده خواهد بود.

وی با اشاره به عملکرد شرکت آبفای خوزستان در مدت اخیر افزود: استان خوزستان دچار تنش آبی بوده و این تنش در حوزه کرخه بسیار بیشتر است.

کرمی نژاد اظهارداشت: با بررسی‌ها و تلاش‌های صورت گرفته از ۱۷ فروردین تا ۲ روز پیش که سردار فدوی نیز در این منطقه حضور یافت، تمام روستاها و مناطق درگیر را از حوزه کرخه خارج و وارد خط غدیر کردیم که با این امر خوشبختانه آرامشی در خوزستان حاکم شده است.

وی افزود: در این بین مشکل تنش آبی صرفا در حوزه انسانی نبود بلکه ۳۵ هزار دام سنگین نظیر گاومیش و ۲۵۰ هزار دام سبک شامل گوسفند و … از نظر آب آشامیدنی دچار مشکل بودند که خوشبختانه این مشکل نیز برطرف و آب شرب این دام‌ها نیز تامین شد.

احداث تصفیه خانه جدید مشکل آب آشامیدنی دزفول را تا ۵۰ سال برطرف می‌کند

مدیرعامل آبفا خوزستان درخصوص مشکل آب آشامیدنی دزفول گفت: با احداث تصفیه‌خانه جدید دزفول با اعتبار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تا ۵۰ سال آینده این شهرستان در حوزه آب آشامیدنی مشکلی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه تکمیل طرح جامع فاضلاب دزفول با ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی ضروری است، افزود: در سال ۱۴۰۰، ۱۵ میلیارد تومان از طریق اعتبارات تملکی برای فاضلاب دزفول تعیین شده که صرفا حدود سه میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص یافته است اما این اعتبار تملک در سال ۱۴۰۱ به ۲۱ میلیارد تومان افزایش یافت.

کرمی نژاد با اشاره به سفر رئیس جمهور به خوزستان و مصوبات سفر وی در حوزه آب و فاضلاب، عنوان کرد: در جلسه بررسی مصوبات سفر رئیس جمهور در دفتر معاون اول رئیس جمهور با پیگیری و پافشاری دزفول نیز وارد لیست اعتبارات شد.

وی تصویب سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه آبفا پنج شهر خوزستان در پی سفر رئیس جمهور را یادآور شد و افزود: با اضافه شدن دزفول تعداد این شهرها به ۶ شهر شامل اندیمشک، دشت آزادگان، بهبهان، ایذه، شوش و دزفول افزایش یافت.

مدیرعامل آبفا خوزستان گفت: پس از تخصیص اعتبار توزیع شهرستانی انجام نشد و بنده خواستار این امر شدم که توزیع توسط آبفای خوزستان صورت گیرد که خوشبختانه این خواسته مورد موافقت قرار گرفت و ما نیز اقدام به توزیع اعتبار کردیم.

وی افزود: درواقع از مصوبات سفر رئیس جمهور ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار سهم دزفول شد که این اعتبار برای سال های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ است.

کرمی نژاد خاطرنشان کرد: مقرر شده که از مجموع اعتبار سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی، ۶۰۰ میلیارد تومان توسط شرکت نفت بین ۶ شهرستان مذکور توزیع شود، بنابراین سهم دزفول ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که در حال حاضر اسناد مناقصه ای این اعتبار درحال برگزاری است و پیمانکارها نیز بزودی مشخص خواهند شد.

وی افزود: ۲۵ میلیارد تومان از این تخصیص اعتبار از یک سو و ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای بافت کهن دزفول در نظر گرفته شد که پیمانکار آن طی کمتر از ۲۰ روز آینده مشخص و این مهم عملیاتی می شود.

مدیرعامل آبفا خوزستان عنوان کرد: اعتبارات ماده ۵۶ که در قانون ۱۴۰۰ به معنای وام داخلی است یک ظرفیت محسوب می شود که ما با پیگیری های صورت گرفته در سال گذشته به عنوان تک استان در کشور هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان وام از طریق ماده ۵۶ برای شهرهای مختلف خوزستان دریافت کردیم.

وی از پیگیری برای دریافت وام هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی از طریق ماده ۵۶ برای تکمیل طرح جامع فاضلاب دزفول خبر داد و اضافه کرد تا حصول نتیجه پیگیر دریافت این وام خواهم بود.

کرمی نژاد احداث تصفیه خانه آب در دزفول را یک ضرورت برشمرد و بیان کرد: مکاتبات و پیگیری های زیادی با وزارت نیرو برای احداث تصفیه خانه در سه شهر خوزستان از جمله دزفول انجام شده و قطعا تا تحقق این مهم تلاش خواهد شد و ضرورت دارد مسئولان شهرستان نیز در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند.

حذف ۱۹ نقطه ورود فاضلاب به کارون در اهواز تا پایان امسال

مدیرعامل آبفا خوزستان درخصوص ورود فاضلاب از چند نقطه به رودخانه دز گفت: یکی از تکالیف و وظایف اصلی جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه کارون و دز است؛ اکنون نیز تلاش ها و برنامه ریزی های زیادی صورت گرفته به طوریکه تا پایان امسال ۱۹ نقطه از ۲۴ نقطه اهواز که فاضلاب از آنها وارد رودخانه می‌شود، حذف خواهند شد.

وی با بیان اینکه مابقی ورودی‌های فاضلاب به کارون تا اوایل سال آینده برطرف خواهد شد، افزود: طی سال‌های گذشته برای سه محل از جمله فاضلاب چم گلک از بانک جهانی وام دریافت شده است.

کرمی نژاد ادامه داد: این طرح در شرایط پیشرفت ۶۰ تا ۷۰ درصدی رها شده بود اما خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته این سه محل شامل چم گلک، کهنگ و منطقه ای در اهواز دوباره وارد فاز اجرا شده است.

وی افزود: در این راستا مناقصه ای برگزار کردیم و با تعیین پیمانکار مشکل ورود فاضلاب چم گلک به رودخانه دز برطرف خواهد شد.

مدیرعامل آبفا خوزستان درخصوص ورود فاضلاب زیباشهر به رودخانه دز نیز گفت: به دنبال احداث تصفیه خانه ای در زیباشهر هستیم تا فاضلاب در همان منطقه منتقل و تصفیه شود سپس در حوزه کشاورزی یا صنعتی مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین رفع این مشکل در دستور کار آبفای خوزستان است.

وی با تاکید بر اینکه پیگیر رفع مشکلات آب و فاضلاب کوی پیام نور و مدرس خواهم بود، افزود: یک گروه جهادی با هماهنگی آبفای خوزستان در کوی پیام نور مستقر شده که قطعا از طریق این گروه و آبفای منطقه دزفول پیگیر رفع مشکلات کوی پیام نور خواهیم بود.

کرمی نژاد با اشاره به مشکل افت فشار آب در جاده بن جعفر، گفت: از طریق یک حلقه چاه که در منطقه مصلی در حال حفاری، لوله گذاری و نصب پمپ است، این مشکل ظرف چندروز آینده برطرف می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه دزفول در حوزه آب همواره پیشتاز بوده و در حوزه فاضلاب نیز چندان عقب نبوده است، افزود: مشکلات فاضلاب دزفول ظرف ۲ سال آینده از طریق اعتباراتی که در حال پیگیری هستیم برطرف می شود.

مدیرعامل آبفای خوزستان تاکید کرد: با تمام توان در راستای رفع مشکلات حوزه آب و فاضلاب دزفول تلاش خواهم کرد ضمن اینکه از مسئولان شهرستان نیز تقاضا دارم مشکلات این حوزه را با آبفا منطقه دزفول در میان گذارند تا در سریعترین زمان ممکن برطرف شوند.

 ۹۰ درصد افت فشار آب دزفول حل شده است

مصطفی اسماعیل‌ سالم مدیر آبفا دزفول نیز گفت: طی روزهای گذشته با همکاری شهرداری و ورود یک حلقه چاه به مدار توزیع افت فشار آب در منطقه مهرشهر آزادگان حل شد که برای تقویت آن نیز ورود یک حلقه چاه موجود در دانشگاه علوم‌پزشکی نیز در برنامه آبفا قرار دارد.

وی افزود: در روزهای گذشته به منظور تقویت فشار شبکه آب مناطق جنوب علاوه بر ورود ۲ حلقه چاه در تصفیه‌خانه جنوب با اجرای ۱۸۰ متر اصلاح شبکه آب با بکارگیری لوله ۲۵۰ پلی‌اتیلن فشار شبکه آب شرب در کوی بهمن و مناطق اطراف آن شامل کوی ذوالفقار، کوی نیایش، کوی امام رضا(ع) و کوی سعدی انجام شد.

مدیر آبفا دزفول بیان کرد: برای تقویت فشار آب در برخی دیگر از مناطق جنوبی با توسعه شبکه به میزان ۲۵۰ متر با استفاده از لوله ۳۱۵ پلی‌اتیلن در بلوار آفرینش بین طباطبایی و شاه خراسان و ۵۰ متر اصلاح شبکه در خیابان انقلاب مشکل افت فشار آب در برخی مناطق جنوبی و مصرفی ابتدای جاده بن‌جعفر حل شد.

وی با اشاره به ادامه عملیات حفاری چاه در محل مصلی دزفول نیز افزود: با حفر این چاه و ورود آن به مدار بهره‌برداری طی روزهای آینده مشکل افت فشار در شهرک بن‌جعفر و مسیر آن نیز رفع خواهد شد.

اسماعیل سالم درخصوص مشکل افت فشار آب در مناطق انتهایی زیباشهر نیز گفت: طی روزهای آینده با اجرای عملیات اصلاح شبکه مشکل افت فشار آب در کوی یاس نیز برطرف میشود .

طرح جامع فاضلاب از مهمترین مطالبات شهروندان است

رئیس شورای شهر دزفول نیز گفت: مدیرعامل آبفا خوزستان از مدیران توانمند کشور در حوزه آبفا هستند و از سویی به دلیل سوابق مدیریتی که در دزفول دارد، دارای یک نگاه ویژه و تسلط کافی به موارد و مشکلات شهرستان به ویژه در حوزه آبفا است.

محمدحسن پرآور افزود: با برنامه ریزی های کلان و مدون و مدیریت خوب مدیرعامل آبفای خوزستان در زمان مدیریت وی در گذشته و حال حاضر، مشکل کمبود آب در دزفول بسیار کمتر از بحران آبی است که گریبان تمام کشور شده است.

وی ادامه داد: عبور رودخانه از وسط شهر دزفول یک نعمت و افتخار برای مردم این شهر محسوب می شود لذا شایسته نیست که با این وجود، برخی نقاط شهرستان با مشکل کم آبی و قطعی آب مواجه باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول با قدردانی از تلاش‌های شبانه روزی عوامل آبفای دزفول برای رفع مشکلات آب در نقاط مختلف شهرستان تصریح کرد: از آنجا که تامین آب شرب مردم یک اولویت اساسی و مهم است ما همواره اعلام آمادگی کرده ایم که با تمام توان برای در اختیار قرار دادن چاه ها در کنار آبفا باشیم، همانگونه که با در اختیار قرار دادن یک چاه در جاده سیاه منصور، مشکل آب شهرک های صنعتی برطرف شد.

وی رفع مشکلات فاضلاب و تکمیل طرح جامع فاضلاب را از مهمترین مطالبات شهروندان عنوان کرد و افزود: در گذشته درخصوص میزان پیشرفت طرح جامع فاضلاب دزفول گزارش های غلطی به وزارت نیرو ارائه و اعلام شده بود که این طرح ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در صورتی که اینگونه نیست و میزان پیشرفت بسیار کمتر است.

پرآور ادامه داد: همین امر موجب شده در ۲۰ سال اخیر نتوانیم از اعتبارات بخش فاضلاب بهره مند شویم اما اکنون خوشبختانه، نماینده شهرستان، فرماندار و مدیرکل آبفای خوزستان با تعامل و تلاش در پی رفع این مشکل هستند.

وی با بیان اینکه مشکل فاضلاب دزفول با اندک اعتبارات استانی و وزارتی برطرف نمی شود، افزود: این مهم نیازمند یک بودجه کلان است که امیدواریم با همراهی مسئولان ارشد شهرستان و مدیرعامل آبفای خوزستان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح فاضلاب دزفول محقق شود.

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به ورود فاضلاب از ۹ نقطه به رودخانه دز، بیان کرد: این معضل که مورد اعتراض شهروندان و گردشگران است شایسته دزفول نیست، هرچند تاکنون این مشکل در سه نقطه برطرف شده اما ضرورت دارد هرچه زودتر با برنامه ریزی صحیح و اساسی متولیان، این معضل قدیمی برطرف شود ضمن اینکه شورای شهر نیز در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه معضل فاضلاب، زنگ خطر نابودی بافت کهن را به صدا درآورده است، افزود: معضل آبهای سطحی و فاضلاب به طور مرتب موجب ریزش و تخریب اماکن ارزشمند تاریخی در بافت کهن می شود.

پرآور ادامه داد: برخی از این اماکن تاریخی که دچار ریزش شده اند قابل مرمت هستند اما متاسفانه تعداد زیادی قابلیت مرمت ندارند لذا ضرورت دارد فاضلاب بافت کهن هرچه زودتر و قبل از بروز فاجعه ساماندهی شود بنابراین تقاضا داریم مدیرعامل آبفای خوزستان اهتمام ویژه ای به این مهم داشته باشد.

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.