دیدار با تبار ایثار| ایثارگران قطع نخاع نیاز به همدم دارند + فیلم

جانبازان قطع نخاعی بر اثر عوارض ناشی از جنگ و مجروحیت و به دلیل شرایط خاص زندگی، سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند که روحیه، صبوری و بردباری‌ آنها ستودنی است.

گروه ایثار و شهادت ایرنا، در دیداری که از آسایشگاه جانبازان امام خمینی (ره) داشت، با مسئولان آن به گفت وگو نشست.

سوپروایزر آسایشگاه جانبازان امام خمینی (ره) گفت: جانبازان قطع نخاع به دلیل شرایط جسمی بغرنجی که دارند از لحاظ روحی و روانی دچار مشکل می‌شوند، بیشتر وقت ها نیاز به یک همدم دارند و باید با آنها سازگاری داشت و با ملایمت رفتار کرد.

حبیب الله علیجانی گفت: افراد دچار ضایعه نخاعی زندگی جانکاهی را سپری می‌کنند و به دلیل بی‌تحرکی، مدام بر روی تخت به در و دیوار چشم می‌دوزند. این افراد بسیار به هم‌صحبت نیاز دارند باید آنها را درک کنیم، معتقدم پرستار باید علاوه بر بررسی شرایط جسمی بیماران بر بالین آنها بنشیند و به درد و دلشان گوش دهند تا بیماران از لحاظ روحی به آرامش نسبی دست یابند.

وی ادامه داد: یکی از جانبازان این آسایشگاه که به فیض شهادت نائل شد به خاطر سختی‌هایی که کشیده بود آستانه تحملش پایین آمده بود زمانی که وارد اتاق وی می شدم پرخاش می کرد و می گفت درب را محکم بستی در صورتی که فقط در را باز کرده بودم، من چیزی نمی‌گفتم همان روز یا روز بعد می‌گفت: اگر بد صحبت کردم مرا ببخشید. باید خود را جای آنها بگذاریم این افراد کنترل ادرار و مدفوع ندارند،  دچار مشکلات کلیوی، زخم و مشکلات روحی و روانی می‌شوند.

گزارش مستندگونه ایرنا از آسایشگاه امام خمینی ویژه جانبازان قطع نخاعی

اقدامات پرستاران برای جانبازان 

سوپروایزر آسایشگاه جانبازان امام خمینی (ره) در خصوص تعداد جانبازان بستری شده در این بیمارستان اذعان داشت: تعداد جانبازان متغیر است برخی‌ها در اتاق هایی که برای آنها در نظر گرفته شده مدتی می‌مانند و بعد به خانه می روند، برخی ها نیز فقط برای درمان به این مرکز مراجعه و در اتاق مهمان مستقر می‌شوند.

علیجانی با بیان اینکه پرستاران کارهای درمانی نظیر پانسمان‌های پیشرفته، تزریقات و آی وی زیر نظر پزشک برای جانبازان انجام می دهند، توضیح داد: برخی اوقات نیاز است چند دفعه به یک جانباز سر بزنیم و وضعیت او را بررسی کنیم.

دیدار با تبار ایثار| ایثارگران قطع نخاع نیاز به همدم دارند + فیلم

سختی کار پرستاران

سوپروایزر آسایشگاه جانبازان امام خمینی (ره) در مورد سختی کار پرستاران نیز بیان کرد: کار پرستاری سختی های خود را دارد در کشورهای دیگر پرستاران بعد از ۲۰ سال کار بازنشسته می‌شوند اما در ایران پرستاران بیش از ۳۰ سال کار می‌کنند.

علیجانی افزود: پرستاری علاقه است برخی مواقع جانبازان با دیدن صبر و تحمل ما در برخورد با آنها خشنود می‌شوند. جانبازان قطع نخاع از نظر روحی و روانی انسان های بسیار ضعیفی هستند باید به خواسته های آنها توجه شود.

وی افزود: اگرچه برخی از کارهای شخصی جانبازان قطع نخاع را کمک کارها برای آنها انجام می دهند اما آنها آنقدر عزت نفس دارند که به سختی یکسری کارهای خود را نظیر جابه جایی از روی تخت بر روی ولیچر به سختی انجام می‌دهند.

اجحاف در حق پرستاران 

سوپروایزر آسایشگاه جانبازان امام خمینی (ره) گفت: در حق پرستاران اجحاف شده است، حقوق ها، نسبت به تورم پایین است.

علیجاتی در خصوص فرایند و ساعت کار پرستاران در این آسایشگاه نیز خاطرنشان کرد: شیفت کاری پرستاران صبح ها تا ۲:۳۰ دقیقه و شیفت گروه دوم از بعدازظهر آغاز می‌شود.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.