افزایش حدود ۲۵ درصدی کشفیات مواد مخدر در خوزستان / انجام ۳۷۰ طرح پاکسازی نقاط آلوده

سرهنگ محمد صفری در نشست خبری که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، اظهار کرد: ۲۶ ژوئن مصادف با ۵ تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است که در ایران یک هفته در این خصوص پیش‌بینی شده است. شعار جهانی این روز “پرداختن به چالش‌های مواد مخدر در حوزه سلامت و بحران‌های بشری” و شعار هفته نیز “همه با هم نه به اعتیاد، یاری‌گر هم باشیم” تعیین شده است.

وی با بیان اینکه آثار و تبعات مواد مخدر در همه حوزه‌های اجتماعی بروز و ظهور می‌کند، افزود: ۶۰ درصد طلاق‌ها، ۵۵ درصد همسرآزاری‌ها، ۳۵ درصد سرقت‌ها، ۸۰ درصد زندانیان، ۲۳ درصد نزاع و درگیری‌ها و ۱۷ درصد تصادفات ناشی از مواد مخدر هستند. بعد از تصادفات، بالاترین مرگ و میر مربوط به مواد مخدر است. عمده‌ترین علت بیماری‌های واگیر مانند ایدز نیز موارد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: مواد مخدر در همه پدیده‌ها و معضلات اجتماعی ایران رسوخ دارد. ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی نیز در زمینه مواد مخدر هزینه می‌شود.

صفری با اشاره به شهادت ۳ هزار و ۸۰۰ نفر و وجود ۱۲ هزار جانباز در حوزه مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در خوزستان ۶۰ شهید حوزه مواد مخدر تقدیم شده است.

وی بیان کرد: حدود ۸۰۵ نوع مواد مخدر سنتی و صنعتی وجود دارد. روندی که در افغانستان ایجاد شده، آثار زیادی بر جامعه ما گذاشته است به گونه‌ای که شاید سمت و سوی تولید و مصرف مواد مخدر صنعتی افزایش یافته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: جمهوری اسلامی ایران پرچم‌دار و رتبه نخست مبارزه با مواد مخدر را دارد به گونه‌ای که سال گذشته جمهوری اسلامی ایران ۹۰ درصد تریاک جهان را کشف کرده است.

صفری با بیان اینکه سال گذشته در خوزستان بالغ بر ۱۳ تن انواع مخدر کشف شده است، تصریح کرد: مقایسه کشفیات مواد مخدر در سه ماهه امسال در خوزستان با مدت مشابه در سال گذشته نشان از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی کشفیات در این حوزه است. با توجه به اینکه محموله‌های سنگین در خودروها جابه‌جا می‌شوند در حال حاضر حدود ۵۰۰ دستگاه خودروی توقیفی داریم.  در حوزه‌های خرد در نقاط آلوده نیز بالغ بر ۳۵۰ مکان پلمب شدند اما بعد از یک مدت مجوزهایی از حوزه قضایی صادر می‌شود و فک پلمب می‌شوند.

وی عنوان کرد: تولید، کشت، حمل و نگهداری، عرضه و تقاضا پنج جرم در حوزه مواد مخدر هستند؛ کار در حوزه مواد مخدر یکی از چهار شغل پر درآمد جهان است در نتیجه به دلیل درآمدآزایی، این مساله به شدت در حال گسترش است. با وجود اقدامات مبارزه‌ای، افراد فعال در حوزه قاچاق مواد مخدر امکانات خوبی دارند و کار آن‌ها به شدت در حال پیشرفت است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با تاکید بر انجام اقدامات فرهنگی بیشتر در حوزه کاهش تقاضا و تلاش برای قطع حلقه عرضه و تقاضا گفت: در صورتی که کاهش تقاضا ایجاد شود قاچاقچی هم با معضلاتی روبه‌رو می‌شود. علاوه بر این در حوزه شکار بنیان‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدر کمیته‌ای تشکیل شده که دادستان کشور رئیس این کمیته است و رصد دارایی این افراد و تلاش جدی برای مصادره اموال منقول و غیر منقول آن‌ها انجام می‌شود.
صفری با اشاره به محدودیت‌های قانونی در این خصوص بیان کرد: اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به مجلس شورای اسلامی رفته است و اگر قانون جدید تصویب شود، بازدارندگی بسیار زیاد خواهد داشت و اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: کانون یاری‌گران زندگی به منظور توسعه زندگی توام با سلامتی و نشاط، امید به آینده عاری از اعتیاد و مواد مخدر، با هدف پیشگیری، درمان و صیانت اجرایی شده است. مصرف برخی از مواد مخدر تا پایان عمر اعتیاد ایجاد می‌کند در نتیجه این اقدام در این زمینه بسیار مهم است.

صفری گفت: حدود ۳۰ درصد از مدارس استان خوزستان نیز زیر چتر کانون یاری‌گران قرار گرفته‌اند تا آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان ارائه شود تا امر و نهی‌کننده مصرف مواد مخدر باشند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با اشاره به تجهیز خانه‌های ورزشی روستایی بیان کرد: با توجه به وجود حجم بالای کارگران در خوزستان، کانون‌های یاری‌گران در این حوزه نیز در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به صدور دفترچه بیمه سلامت و پرداخت هزینه مورد نیاز برای درمان معتادان تصریح کرد: در برخی فصول، معتادان متجاهر از استان‌های دیگری وارد خوزستان می‌شوند بنابراین تعداد معتادان متجاهر بیش از میانگین می‌شود؛ در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر در قالب اردوگاه ماده ۱۶ اقدام شده که در این راستا ظرفیت محدودی در پادگان فرجوانی سپاه ایجاد و تاکنون در این مکان ۲۰۰ نفر جمع‌آوری و سامان‌دهی شده‌اند. با توجه به نیاز به ظرفیت بیشتر، ۹۵ درصد کار احداث اردوگاه الحدید با ظرفیت ۲ هزار نفر انجام شده و امیدواریم در هفته مبارزه با مواد مخدر امسال فاز نخست این اردوگاه با ظرفیت ۵۰۰ نفر افتتاح شود.

صفری با بیان اینکه هدف این است که با جمع‌آوری معتادان متجاهر در خوزستان حلقه اتصال عرضه و تقاضا قطع شود، تصریح کرد: در این اردوگاه همه خدمات بازپروری، حرفه‌آموزی و اشتغال با هزینه دولت انجام می‌شود تا هم جامعه از این افراد پاکسازی شود و هم این افراد به زندگی برگردند. ۱۵۶ کمپ مجاز ترک اعتیاد نیز در خوزستان در فعالیت هستند.

وی گفت: با توجه به اینکه تعدادی زن معتاد متجاهر در سطح استان خوزستان وجود دارد و تبعات حضور زنان معتاد متجاهر در جامعه بیش از مردان است، در نظر داریم که ساختمان سه طبقه‌ای با ظرفیت ۳۵۰ نفر در قالب مرکز ماده ۱۶ بانوان فعال شود و امیدواریم امسال این ساختمان تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان خواستار ورود خیرین در زمینه سامان‌دهی معتادان متجاهر شد و عنوان کرد: همزیستی کنار یک معتاد هم می‌تواند معضلاتی ایجاد کند و آثار این آسیب های اجتماعی در همه ارکان زندگی ورود می‌کند بنابراین با توجه به تبعات مواد مخدر، کمک در این حوزه منجر به بهتر شدن شرایط در سایر حوزه‌ها می‌شود.

وی با اشاره به شناسایی نقاط آلوده سراسر خوزستان بیان کرد: یکی از نقاط آلوده در اهواز کوی رمضان است. در این نقاط اقدامات برای پاکسازی انجام شده به گونه‌ای که ۳۷۰ طرح توسط نیروی انتظامی انجام شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با بیان اینکه میانگین شیوع مواد مخدر در ایران ۵.۴ درصد است، افزود: نرخ شیوع مواد مخدر در خوزستان برابر با میانگین کشوری است اما در حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی، مقداری نرخ کمتر است.

صفری بیان کرد: بین دانش‌آموزان و دانشجویان گرایش به سمت مصرف مواد مخدر گل بیشتر است. میانگین سن اعتیاد ۱۵ تا ۶۴ سال است اما استثنائاتی در این زمینه وجود دارد.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.