گردش مالی چرخه نشر با جنبش کاغذ در دولت سیزدهم رخ داد

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم در ابتدای حرکت توجه به حوزه فرهنگ بویژه بحث کتاب و نشر بود. امری که نمود اهتمامش در برگزاری نمایشگاه کتاب تا حدودی پیدا شد.

با وجود نقدهای گوناگونی که بر شیوه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وارد است، این نمایشگاه موجب تزریق پول به چرخه اقتصادی نشر می‌شود. به همین دلیل تعداد زیادی از ناشران در طول سال منتظر برگزاری آن می‌مانند و برنامه عملکرد خود را طوری طراحی می‌کنند که بتوانند با آمادگی در نمایشگاه کتاب شرکت کنند.

به دلیل همه‌گیری بیماری کووید۱۹ دو دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شکل مجازی برگزار شد. فروش در این نمایشگاه هرچند کمتر از میران فروش در نمایشگاه حضوری است، اما توانست به بخشی از نیازهای ناشران پاسخ دهد.

برگزاری نمایشگاه کتاب بعد از دو سال وقفه، نیاز به جسارتی داشت و در دولت سیزدهم این اتفاق افتاد. سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار بود از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مصلی برگزار شود، در این دوره نمایشگاه حضوری یک روز به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد و به همین دلیل بخش مجازی این نمایشگاه با دو روز تمدید تا دوم خرداد ۱۴۰۱ ادامه داشت.

گردش مالی چرخه نشر با جنبش کاغذ در دولت سیزدهم رخ داد

در آخرین نشست نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که ۸ خرداد ۱۴۰۱ برگزارشد، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد: در این دوره از نمایشگاه در مجموع ۲۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان، در دوبخش فیزیکی و مجازی کتاب فروخته شد؛ البته باید میزان فرو  با پرداخت‌های کارت به کارت و نقدی را نیز به این رقم افزود. احتمالا ۱۵ تا ۳۰ درصد بیش از رقم نهایی کتاب در این دوره از نمایشگاه فروخته شده است.

با محاسبه فروش‌های نقدی و کارت به کارت، بی‌تردید ۳ میلیون نسخه کتاب در این نمایشگاه فروش رفته است. این نمایشگاه با حضور ۱۸۰۰ ناشر داخلی و ۱۸۷ ناشر خارجی از بیش از ۳۰ کشور جهان در بخش حضوری و ۱۱۰۰ ناشر در بخش مجازی برگزار شد.

گردش مالی چرخه نشر با جنبش کاغذ در دولت سیزدهم رخ داد

برگزاری دو نمایشگاه کتاب در یک سال

در دوره یک‌ساله دولت سیزدهم دو نمایشگاه کتاب برگزار شد، دومین نمایشگاه مجازی کتاب در بهمن ۱۴۰۰ و سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در اردیبهشت ۱۴۰۱.

پیش از برگزاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب، ۲۵ اردیبهشت محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت تجربه برگزاری نمایشگاه کتاب براساس الگوی فیزیکی و مجازی گفت: سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز به‌صورت مجازی و حضوری برگزار خواهد شد.

گردش مالی چرخه نشر با جنبش کاغذ در دولت سیزدهم رخ داد

اهمیت تولید کاغذ در ایران

چند سالی است که ناشران شرایط سختی را به دلیل متوقف شدن ارائه کاغذ با یارانه دولتی تجربه می‌کنند. این در حالی است که با آغاز کار دولت جدید، ابتدا ارائه کاغذ به ناشران مورد بررسی قرار گرفت و از نظم بیشتری برخوردار شد و از طرفی اقدامات برای راه‌اندازی کارخانه کاغذسازی در ایران جدیت پیدا کرد. گفته می‌شود کارخانه کاغذسازی به جنگل‌های ایران آسیب وارد نخواهدکرد و از راه جنگل‌های دست کاشت یا بازیافت کاغذ، به تولید کاغذ داخلی اقدام خواهدشد.

در ادامه روند رسیدگی به تخصیص منظم‌تر کاغذ به ناشران و جلوگیری از ارائه کاغذ به ناشرنماها، سامانه توزیع کاغذ به منظور تقویت و ارتقاء نرم افزاری از هفته سوم خرداد ماه ۱۴۰۱ در دسترس متقاضیان قرار گرفت و اعلام شد ناشران متقاضی دریافت کاغذ می‌توانند با مراجعه به سامانه توزیع کاغذ به نشانی paperds.ir درخواست خود را ثبت و از همان طریق نیز پیگیری کنند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راه تولید کاغذ داخلی تنها نیست و احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی ۳۰ اردیبهشت درباره حمایت‌های این وزارتخانه از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی حوزه کاغذ گفت: کمک خواهیم کرد کارخانه‌های تولید کاغذ به حداکثر ظرفیت میزان بازدهی خود نزدیک شوند.

گردش مالی چرخه نشر با جنبش کاغذ در دولت سیزدهم رخ داد

ایران در جایگاه پنجم تولید کتاب قرار دارد

خبر مسرت بخش حوزه کتاب اما این بود که معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طی سال گذشته در ایران ۱۱۱ هزار عنوان کتاب منتشر شده و میانگین شمارگان ۱۰۲۰ نسخه بوده و ایران در این حوزه در جایگاه پنجم دنیا قرار دارد.

احمدوند با اشاره به این‌که در حال حاضر تولید کتاب در ایران رو به افزایش است، افزود: در این حوزه نیاز به حمایت و تقویت تولید کاغذ داخلی داریم و البته در این زمینه تمهیداتی در نظر گرفته و اقداماتی انجام شده و بخشی دیگر در دست اجرا است.

از طرفی علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت هم از حمایت دولت برای تولید کاغذ داخلی خبر داده‌است. او با اشاره به حمایت‌ از فعالان حوزه نشر گفت: دولت در کنار حمایت‌هایی مثل تخصیص ارز یارانه‌ای به کاغذ کتاب و مطبوعات به مدت یک‌سال، حمایت و سرمایه‌گذاری جدی نیز از کارخانه‌های تولید کاغذ خواهد داشت.

در نتیجه فعالیت‌های چند ماهه دولت جدید برای تولید کاغذ داخلی وارد حوزه عمل شد و در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ مراسم کلنگ‌زنی بزرگترین کارخانه کاغذسازی شمال‌غرب کشور برگزار شد. فاز اول این پروژه قرار است طی ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد.

توجه به مشکلات و نیازهای فعالان حوزه کتاب و نشر از طرفی موجب پیداشدن راه‌حل‌هایی برای آن‌ها می شود. تاثیر دیگر این اقدامات می‌تواند تزریق روحیه مثبت برای ادامه راه فعالان این حوزه باشد چراکه موجب می‌شود فعالان به آینده امید بیشتری داشته‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.