برهوت ستاره در فوتبال ایران/«بزرگ‌نمایی» یک بازیکن با چند پاس گل

به گزارش خبرنگار مهر، جولان دلالها سالهاست حرف اول را در فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران می زند و در همه این سالها هیچکس به این موضوع ورود نکرد که آنها چطور یک بازیکن معمولی را به یک ستاره کاذب تبدیل می کنند و رقم قراردادش را به چندین برابر افزایش می دهند.

نمونه این اتفاق این فصل برای سعید صادقی بازیکن تیم گل گهر سیرجان رخ داده است. بازیکنی که در فصل بیست و یکم لیگ برتر عنوان بهترین پاسور را به خود اختصاص داده اما آنقدر در فصل نقل و انتقالات در مورد او صحبت و بازارگرمی شده که تصور می شود او چندین جام آورده و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است!

این که سعید صادقی فصل گذشته در گل گهر خوب و تاثیرگذار کار کرده قابل کتمان نیست اما این که یک بازیکن معمولی را با چند پاس گل تا این حد بزرگ کنند و رقم قراردادش را به چند ده میلیارد تومان برسانند، باد کردن بادکنکی است که دیر یا زود خواهد ترکید و فوتبالش نابود خواهد شد اما آنچه فعلا مهم است بالا بردن رقم قرارداد برای سود بیشتر دلالهاست.

در فوتبال بی ستاره ایران که تعداد «خوب» هایش در فصل بیست و یکم از تعداد انگشتان دو دست هم بیشتر نیست، چطور می شود که یک بازیکن معمولی را تا این حد بزرگ می کنند و رقابت کاذبی را بین دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به راه می اندازند؟

دو باشگاه تهرانی که در سالهای گذشته هم این اشتباه را مرتکب شده اند، این بار هم وارد بازی دلالها شده اند و یک بازیکن معمولی را به ستاره کاذب تبدیل کرده اند. چه بسا همین فضا منجر به نابودی فوتبال سعید صادقی و امثال او شود.

وقتی ضعف مدیریت در فوتبال وجود داشت باشد و مدیران دو باشگاه برای خودنمایی مقابل هواداران منطق و اصول حرفه ای را کنار بگذارند همین می شود که رقابتی کاذب برای جذب یک بازیکن معمولی به راه می افتد.

این که یکی از این دو باشگاه به این بازیکن ۳۰ میلیارد تومان پیشنهاد داده و او نپذیرفته یعنی باشگاه دیگر رقم بیشتری را پیشنهاد داده یا قولی داده که این بازیکن پیشنهاد رقیب را نپذیرفته است. پرسش این است که آیا واقعا سعید صادقی یا هر بازیکنی که فصل گذشته بهترین و تاثیرگذارترین بازیکن تیمش بوده، ۳۰ میلیارد تومان برای دو فصل می ارزد؟ در کدام شغل و حرفه برای حدود ۱۸ ماه به کسی ۳۰ میلیارد تومان پرداخت می کنند که یک بازیکن معمولی و بدون حتی یک جام در کارنامه اش باید این رقم را دریافت کند؟

نهادهای نظارتی و نمایندگان مجلس که هر وقت تمایل دارند به فوتبال ورود می کنند، کجا هستند که جلوی این ریخت و پاش ها را بگیرند و دست دلال ها را از چنین قراردادهایی کوتاه کنند؟ چرا هیچکس به این فوتبال بی در و پیکر نظارت نمی کند که هر کسی هر طور دلش می خواهد رفتار می کند و هر رقمی می خواهد به یک بازیکن گمنام پرداخت می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.