رشد ۱۳ درصدی حمل بار در محور جنوب / کاهش مصرف سوخت و تصادفات با حمل ریلی

عبدالکریم درویش زاده از افزایش چشمگیر میزان حمل و نقل ریلی نسبت به سال گذشته خبرداد و اظهار کرد: حمل و نقل ریلی بار استان در سال گذشته ۱۱ میلیون تن بوده است که از نظر تناژ ۱۳ درصد و از نظر تن کیلومتر شاهد رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن بوده‌ایم اما امسال تلاش می‌کنیم میزان حمل و نقل ریلی به بالای ۱۲ میلیون تن برسد.

وی افزود: در اوایل سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۳۲۱ هزار و ۸۲۵ تن کالا بارگیری و حدود یک میلیون و ۱۶ هزار تن کالا در ایستگاه‌های این محور ریلی تخلیه شده است.

درویش زاده تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین حمل بار مربوط به ایستگاه بندر امام خمینی(ره) است که شامل محصولات غلات و کالاهای اساسی می‌شود. همچنین در ایستگاه میاندشت شمش فولاد صادراتی از شرکت فولاد خوزستان را داریم که این دو کالا، بیشترین سهم بارگیری راه‌آهن جنوب را به خود اختصاص داده‌اند اما در بحث تخلیه بار، شمش فولاد و سنگ آهن مربوط به شرکت فولاد خوزستان بیشترین سهم را در حمل و نقل راه‌آهن جنوب دارند.

وی در رابطه با سهم حمل و نقل ریلی استان در کشور اظهار کرد: براساس سنجش‌های انجام‌شده سهم کل خوزستان از حمل و نقل ریلی در کشور نسبت به سایر خطوط حمل و نقل ریلی، از لحاظ تناژ حدود ۱۰ درصد و از لحاظ تن کیلومتر ۱۳ درصد است اما سهم بخش ریلی استان در کل حمل و نقل استان حدود ۱۲ درصد است.

درویش زاده در خصوص ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی در استان گفت: در ۸ سال گذشته و براساس مذاکرات انجام شده توانستیم سهم تناژ حمل و نقل ریلی در استان را افزایش دهیم . به گونه‌ای که در سال ۹۲ میزان بارگیری و تخلیه کمتر از ۵ میلیون تن بود اما در سال گذشته این میزان به ۱۱ میلیون تن رسید.

وی افزود : امسال ظرفیت تناژ حمل و نقل ریلی جنوب به ۱۸ میلیون تن در داخل استان افزایش یافته است اما با تکمیل دو خط اهواز- اندیمشک و اهواز- بندرامام این ظرفیت می‌تواند به ۲۵ میلیون تن هم افزایش پیدا کند.

درویش زاده با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه توسعه خطوط در داخل و خارج از استان اظهار کرد: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به راه‌آهن اهواز- ایذه- اصفهان اشاره کرد. از طرف دیگر پروژه خط سربندر – خرمشهر – شادگان را داریم که مناقصه قطعات اولیه این پروژه در حال برگزاری است؛ با احداث این خطوط به ظرفیت حمل و نقل ریلی استان افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین اگر موفق به احداث خط شلمچه_بصره شویم، قطعا در بحث صادرات و واردات به کشور عراق سهم بیشتری خواهیم داشت.

مدیر کل راه‌آهن جنوب در خصوص هزینه حمل و نقل ریلی نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل در کشور تصریح کرد: هزینه حمل و نقل ریلی حدود ۱۵ درصد از حمل و نقل جاده‌ای به صرفه‌تر است. در حال حاضر ۱۰ قطار در داخل استان وجود دارد که در مسیرهای ریلی اهواز – اندیشمک، اهواز – خرمشهر، اهواز – بندرامام و اهواز-ماهشهر تردد می‌کنند. به عنوان مثال هزینه تردد با ناوگان حمل و نقل جاده‌ای از مرکز شهر اندیمشک تا اهواز بالای ۱۰۰ هزار تومان است در حالی که هزینه تردد در این مسیر از طریق راه‌آهن با وجود شرایط بهتر و بهترین واگن‌های جابه‌جایی مسافر، سیستم‌های خنک کننده و ایمنی بسیار بالا، حدود ۶ هزار تومان است.

درویش زاده در پاسخ به این سوال که آیا از ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی در داخل استان به طور کامل استفاده می‌شود؟ بیان کرد: متاسفانه در داخل استان به طور کامل از این ظرفیت استفاده نمی‌شود. مشکل این است که ما برای بعضی مقاصد ریل نداریم و یا اینکه صاحبان کالا به دلایل مختلف بار خود را از طریق ریل حمل نمی‌کنند. با توجه به مزیت‌هایی که راه‌آهن دارد، انتظار می‌رود بخشی از بارها که دولتی است از طریق راه آهن حمل شود که با این اقدام بیش از ۸۵ درصد از تصادفات جاده‌ای کاسته می‌شود.

وی با اشاره به مزیت‌های حمل و نقل ریلی از جمله ایمنی بالا و آلودگی کمتر هوا و محیط زیست، حمل و نقل ریلی را حمل و نقل سبز خواند و افزود: علاوه بر حمل انبوه بار به صورت یکجا، در حمل و نقل ریلی حدود یک هفتم حمل و نقل جاده‌ای سوخت مصرف می‌شود. با در نظر گرفتن میزان آلودگی موجود در هوا اگر امکان افزایش حمل و نقل ریلی مهیا شود می‌تواند قدم موثری در حفظ محیط زیست برداشت.

درویش زاده حمل و نقل ریلی را از لحاظ ایمنی بالا نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل غیرقابل قیاس دانست و افزود: ما در کشور سالانه ۱۷ تا ۲۰ هزار نفر کشته در حمل و نقل جاده‌ای داریم در حالی که در راه‌آهن در دو بخش مسافری و بارگیری کالا، این عدد سالانه تقریبا کمتر از ۱۰ نفر است.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.