طبیعت دوستان کهگیلویه و بویراحمدی برای حمایت از بلوط های زاگرس همدل شدند

به گزارش ایرنا، این آیین که در جاده یاسوج به شیراز پس از پلیس راه در جنگل های بلوط شهرستان بویراحمد انجام شد،طبیعت دوستان با خوانش اشعار غمناک در سوگ بلوط های درگیر آفت های برگخوار و جوانه خوار بلوط،آتش سوزی ها،قاچاق چوب و خشکسالی با طبیعت همنوایی کردند.

طبیعت دوستان کهگیلویه و بویراحمدی برای حمایت از بلوط های زاگرس همدل شدند

این شهروندان طبیعت دوست که پلاکاردهایی با شعارهایی بی تفاوتی و بی تدبیری نسبت به جنگل های بلوط پایان یابد،مرگ بلوط مرگ ایران است،عروس زاگرس بی زلف بلوط می میرد،ورود دام را ممنوع کنید، قاچاق هیزم و چوب متوقف شود را در دست داشتند خواستار مشارکت مسوولان و شهروندان در زمینه صیانت از جنگل های بلوط شدند.

حضور تعداد پرشماری از ریش سفیدان بویراحمدی در این گردهمایی از نکات جالب این اجتماع بود.

همچنین اجرای یار یار بویراحمدی به لهجه لری که از سوی ایرج موسوی خواننده مشهور این شهرستان اجرا شد فضای غمباری به گردهمایی امروز داد.

تشکیل زنجیره انسانی برای حمایت از بلوط های زاگرس از دیگر برنامه های این آیین  بود.

احیای جنگل های بلوط نیازمند مشارکت مردم و مسوولان

حسن حسینی یکی از حاضران در این آیین با اشاره به اینکه امروزه عوامل مختلف انسانی و طبیعی بلای جان جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد شده است تاکید کرد: احیای جنگل های این استان نیازمند مشارکت مردم و مسوولان است.

وی با یادآوری این نکته که  دفن زباله های یاسوج در جنگل ها،بریدن سر  درختان و ایجاد ساختمان تاکید کرد: نسل های آینده مردم عصر حاضر را به دلیل نامهربانی با میراث گرانبهای زاگرس مزمت خواهد کرد.

آفت بلوط بلای جان جنگل های زاگرس

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه آفت برگخوار و جوانه خوار مهمترین مشکل حفظ جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد است گفت: ۷۴هزار هکتار از جنگل های بلوط منطقه زاگرس درگیر آفت برگخوار و جوانه خوار بلوط است.

امیر مسعود جلالی در حاشیه بازدید از جنگل های باشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:۴۱هزار هکتار از جنگل های بلوط زاگرس دچار آفت برگ خوار شده که از این میزان ۲۶هزار هکتار در کهگیلویه و بویراحمد ، ۹ هزار هکتار در خوزستان و ۶ هزار هکتار نیز در استان فارس قرار دارد.

وی بیان کرد: همچنین ۳۳هزار هکتار از جنگل های بلوط زاگرس درگیر آفت جوانه خوار بلوط که بخش های زیادی از آن در مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد است.

تخریب جنگل های زاگرس به روایت آمار

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری نیز در بازدید از جنگل های شهرستان باشت گفت: جنگل های زاگرس ۶ میلیون  هکتار مساحت دارد که از این میزان یک میلیون هکتارآن بر اثر عوامل مختلف مانند خشکسالی و عوامل دیگر دچار خسارت شده است.

عباسعلی نوبخت با یادآوری اینکه مشارکت جوامع محلی راهکاری برای پیشگیری از گسترش این آفت در جنگل های بلوط است تاکید کرد: یکی از دلایل مهم طغیان آفت برگ خوار و پروانه خوار بلوط زراعت در نزدیکی درختان بلوط است.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری همچنین به اهمیت جنگل های زاگرس برای تامین اکسیژن و ذخیره آب اظهار داشت: صیانت  از این میراث طبیعی نیازمند تلاش بیشتری است.

به گفته مسوولان منابع طبیعی  کهگیلویه و بویراحمد پارسال۴۴۴ پرونده تخلف مانند تخریب و تصرف عدوانی اراضی ملی و مابقی در بخش قطع درختان، قاچاق چوب و زغال در عرصه منابع طبیعی این استان تشکیل شده و متخلفان برای پیگیری های قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک میلیون هکتار جنگل و افزون بر ۷۸۰ هزار هکتار مرتع دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.