تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در خوزستان به ۱۰ هزار ۲۰۲ نفر رسید

دکتر محمدحسین سرمست روز چهارشنبه در نشست خبری در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: با توجه به افزایش آمار مراجعه کننده به مراکز درمانی خوزستان، تمام مراکز بهداشتی و درمانی زیرپوشش استان، از آمادگی صد در صدی برخوردار هستند.

وی افزود: اکنون در بیمارستان رازی ۸۰ درصد خدمات به چرخه عادی برگشته اما همچنان آمادگی برای پذیرش بیماران کرونایی وجود دارد. با توجه به اینکه بیشتر بیماران کرونایی سرپایی هستند، در هر بیمارستان بخش ایزوله‌ای برای مبتلایان در نظر گرفته می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه عادی انگاری در جامعه باعث افزایش شیوع بیماری است گفت: کرونا مانند بسیاری از بیماری های دیگر، رفتاری است و برای پیشگیری از ابتلا به آن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: در پیک قبلی بیشتر فوتی ها دارای بیماری زمینه‌ای بودند یا اینکه واکسیناسیون آنها ناقص بود و بیشتر افراد سالم که واکسیناسیون آنها کامل بود در حد سرماخوردگی به کرونا مبتلا شدند.

سرمست گفت: در ۲ سال و نیم گذشته به دلیل درگیری با کرونا، اقدامات زیادی برای آمادگی کادر بهداشت و درمان انجام و امکانات لازم برای مقابله با این بیماری تامین شد اما در بخش تجهیزات با چالش روبه رو شدیم به همین دلیل در چند ماه اخیر سعی کردیم در زمینه پرداخت کارانه و اضافه کاری کارکنان، افزایش تجهیزات و تکمیل پروژه ها اقدامات موثری انجام شود به گونه‌ای که ۳۰ پروژه را تکمیل کردیم.

وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیگیر دریافت مجوز استخدامی سراسری در سال ۱۴۰۱ است که امیدواریم امسال در حوزه هیات علمی،آموزشی و اداری جذب داشته باشیم. البته با مجوز وزارت بهداشت، تعدادی کارشناس از طریق آزمون داخلی جذب دانشگاه علوم پزشکی اهواز می‌شوند که مرداد امسال آزمون آن برگزار خواهد شد.

سرمست، با بیان اینکه نسبت پرستار به تخت در خوزستان ۰.۸ است گفت: این رقم در بیمارستان هایی مانند گلستان و امام خمینی(ره) که توسعه در آنها زیاد بوده حدود ۰.۵ است در حالی که استاندارد آن ۱.۲ است بنابراین برای رفع مشکل از کادر طرحی استفاده شده است.

وی در خصوص وضعیت راه اندازی بیمارستان هزار تخت خوابی اهواز بیان کرد: در سال های ۸۴ تا ۹۲ بیشتر بیمارستان های خوزستان فرسوده بودند و می توان گفت برای تمام بیمارستان های فرسوده مجوز ساخت بیمارستان جایگزین دریافت شد که پروژه بازسازی برخی بیمارستان ها آغاز شد و تا سال ۹۲، حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت داشتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه اولویت هر دولت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است گفت: در آن زمان کار در بیمارستان رازی و گلستان آغاز نشد و تنها در حد مطالعات بود. از دوره های گذشته می خواستند پروژه بیمارستان یک هزار تخت خوابی را با مشارکت شرکت خارجی از ایتالیا اجرا کنند اما با اعمال تحریم ها این امر محقق نشد از طرفی زمین مناسب برای انجام طرح نداشتیم.

وی افزود: بیمارستان یک هزار تخت خوابی اهواز در واقع به عنوان بیمارستان جایگزین رازی و گلستان است که به دلیل سنگینی پروژه، همه از راه اندازی آن فرار می‌کردند اما با پیگیری به عمل آمده، بنا شد این بیمارستان به پروژه ۴۰۰ و ۶۰۰ تخت خوابی جایگزین بیمارستان های رازی و گلستان تبدیل شود.

سرمست با بیان اینکه اجرای پروژه بیمارستان یک هزار تخت خوابی را به هر قیمتی آغاز می‌کنیم ادامه داد: مقرر شد بیمارستان جایگزین رازی در منطقه کیان شهر و بیمارستان گلستان نیز در همین منطقه احداث و جایگزین شوند.

وی در خصوص وضعیت ایمنی بیمارستان‌های خوزستان گفت:با توجه به ملاک استاندارد سازمان نظام مهندسی در سال ۹۸، همه ساختمان های موجود در کشور ناایمن هستند. ممکن است ساختمانی مربوط به دهه ۴۰ یا ۵۰ باشد و استانداردهای فعلی را نداشته باشد اما اگر شاخص‌های ایمنی اولیه را دارا باشد می‌توان از آن استفاده کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه بیمارستان هایی مانند رازی در اهواز باید جایگزین داشته باشند که پیگیر این موضوع هستیم ادامه داد: پیگیر جایگزین برای بیمارستان های قدیم خوزستان هستیم.

هم اکنون چهار شهرستان خوزستان در وضعیت زرد و بقیه نقاط استان آبی کرونایی هستند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.