از ردپای کرونا در خانه «پروین» تا آغاز «صاحبدلان»

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا؛ هم‌زمان با تسریع روند واکسیناسیون و قرار گرفتن کشور در شرایط ایمنی نسبی شاهد رونق گرفتن تمامی فعالیت‌های اجتماعی از جمله حوزه فرهنگ و هنر بودیم. عرصه هنرهای نمایشی نیز به‌ویژه بعد از تعطیلات نوروزی و تجربه ورود به قرن جدید از این قاعده مستثنی نبوده و با پایان بهار ۱۴۰۱ خورشیدی و گام گذاشتن در نخستین ماه تابستان قرن جدید هر روز شاهد افزایش آمار تماشاگران و فروش بالای تماشاخانه‌ها در کشور هستیم.

همچنین آرام‌آرام شاهد گام برداشتن مدیریت تئاتر کشور به سمت برپایی رخدادها و رویدادهای ملی و بین‌المللی در کشورمان هستیم که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک و دوازدهمین دوره جشنواره سراسری و اولین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان اشاره کرد.

در کنار این مساله افزایش ۱۰۰ درصدی فروش تالارهای نمایشی زیر مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قیاس با بهار ۱۴۰۱؛ خود موید بازگشت قطار اجراهای تئاتری کشور به ریل دوران پیش از کرونا است.

قرار گرفتن در آستانه دو عید بزرگ قربان و غدیر فصلی دیگر از رخدادها و رویدادهای تئاتری مبتنی بر این دو عید مذهبی را در این ایام با خود به‌همراه داشته است.

دوازدهمین رویداد نمایشی سراسری و نخستین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان همزمان با عید قربان فعالیت خود را آغاز کرده است و تا دی ماه ۱۴۰۱ خورشیدی با محوریت تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی در سراسر کشور و تلاش برای تولیدات مشترک با ۲۵ کشور مسلمان متقاضی برای حضور در این رویداد تلاش می‌کند تا یکی از مهمترین رخدادهای نمایشی کشور را در بازه زمانی شش ماهه به مخاطبان ارائه دهد.

در همین ارتباط برخی از مهمترین سرخط اخبار حوزه هنرهای نمایشی طی هفته‌ای که سپری شد با محوریت اجراها و نشست‌های این رویداد خبری و رسانه‌ای شده‌اند.

از ردپای کرونا در خانه «پروین» تا آغاز «صاحبدلان»

«صاحبدلان»؛ آفرینش هنری با تفکر وحیانی

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی آثار رویداد تئاتر «صاحبدلان» را آفرینش هنری درباره دین با تفکر وحیانی معرفی کرد و بین‌المللی شدن این جشنواره را برآمده از دیپلماسی فرهنگی انقلاب اسلامی دانست.

جشنواره تئاتر صاحبدلان بازنمایی و نمایش گفتمان حقیقت در صحنه هنر نمایش را به عنوان افق پیش روی خود ترسیم کرده است

اسماعیلی در این پیام به دوازدهمین دوره ملی و اولین دوره بین‌المللی رویداد تئاتر صاحبدلان تاکید کرده است: هنر نمایش در سرزمین ما از دیرباز آیینه تمام‌نمای حقیقت و تجلی ارزش‌های انسانی بوده‌ است، تعامل دین و هنر، آثار هنری را استعاره‌ای معلی از راز آفرینش، بارش آسمانی، احیای زمین، فروزش خورشید، رویش گیاهان و خلق اشرف مخلوقات کرده‌ است و از سوی دیگر، تماشاگران را با اشاراتی جادوگونه به الگوهای جاودانه آفرینش هدایت کرده‌ است.

وزیر فرهنگ خاطرنشان کرده است: با این نگاه جشنواره تئاتر صاحبدلان بازنمایی و نمایش گفتمان حقیقت در صحنه هنر نمایش را به عنوان افق پیش روی خود ترسیم کرده و میدان این جشنواره از تعامل ازلی دین و هنر برآمده‌ است. گویی دین در تجلی حقیقت و شریعت، دست به آفرینش هنر زده و از رهگذر دین و هنر درعرصه‌های مختلف، هنر قدسی و تلمیحات نمایشی آشکار گشته‌ است.

از ردپای کرونا در خانه «پروین» تا آغاز «صاحبدلان»

صاحبدلان سرچشمه جریان تئاتر کشور باشد

آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» با تاکید بر لزوم ارتقا جشنواره از یک رویداد به روندی هنری در جریان تئاتر کشور که به مسائل دینی و اعتقادی می‌پردازد، شامگاه ۲۱ تیر ماه در تئاترشهر برگزار شد.

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: اگر «صاحبدلان» بتواند از تمام کسانی که در جامعه به هنر تئاتر دل باخته‌اند، دلبری کند در مسیر خود موفق خواهد شد و گرنه «صاحبدلان» یک طرف می‌ماند و جریان تئاتر طرفی دیگر. همانطور که در روز رونمایی از پوستر هم بیان کردم، امیدوارم صاحبدلان از این رویداد به یک روند نمایشی برسد.

روند «صاحبدلان» باید سرچشمه جریان تئاتر کشور شود چرا که دین یعنی متر و معیار برای تشخیص خوب و بد است

وی با بیان آنکه امیدوارم روند و تاثیر «صاحبدلان» را در جشنواره تئاتر کودک، جشنواره بین‌المللی فجر و جشنواره آیینی و سنتی ببینیم خاطرنشان کرد: روند «صاحبدلان» باید سرچشمه جریان تئاتر کشور شود چرا که دین یعنی متر و معیار برای تشخیص خوب و بد است. «صاحبدلان» به عنوان تئاتر دینی است که باید معیار نشان دهد واگر بتواند این معیارها را دقیق‌تر به مخاطب ارایه کند، موفق خواهد بود.

از ردپای کرونا در خانه «پروین» تا آغاز «صاحبدلان»

هنرمندان تئاتر از پژوهش‌های این حوزه نهایت بهره را ببرند

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین افتتاحیه این رخداد گفت: امیدوارم در این دوره رویداد صاحبدلان شاهد نمایش‌های ارزشمند و ایمانی باشیم. نگاه ما و نگاه همه هنرمندان این است که در این جشنواره اتفاقات خوبی در حوزه مسائل دینی و اعتقادی بیفتد و باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شود.

گروه‌های بین‌الملل در مباحث زیباشناسی، تکنیکال و اجرا؛ جایگاه؛ سبک و سیاق ویژه خود را دارا هستند؛ حضور آن‌ها باعث تبادل هنری و فرهنگی خواهد شد

کاظم نظری افزود: در بخش نمایشنامه‌نویسی و بین‌الملل نیز امید داریم تا با همت محمود فرهنگ شاهد تولیدات مطلوب و شرکت گروه‌های ایمانی خوبی از کشورهای مختلف باشیم. از آنجا که گروه‌های بین‌الملل در مباحث زیباشناسی، تکنیکال و اجرا؛ جایگاه؛ سبک و سیاق ویژه خود را دارا هستند؛ حضور آن‌ها باعث تبادل هنری و فرهنگی خواهد شد.

نخستین روز از دوزادهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» با پخش رادیویی سه اثر «نوای حرم» به کارگردانی حمیدرضا نوری، نمایش خیابانی «جوانمرد قصاب» به کارگردانی اکبر قهرمانی و «نقالی» مرشد مهدی چایانی از رادیو نمایش کار خود را آغاز کرد.

از ردپای کرونا در خانه «پروین» تا آغاز «صاحبدلان»

رشد ۱۰۰ درصدی فروش تئاتر در هفته دوم تیرماه/ ۱۴ هزار نفر تماشاگر نمایش شدند

مجموعه تئاترشهر؛ تماشاخانه سنگلج و تالار هنر به عنوان سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ طی هفته دوم تیرماه در حالی به رکورد میزبانی از ۱۴ هزار و ۳۱ نفر و فروش بیش از ۶۸۲ میلیون و ۴۲۳ هزار توان دست یافت که در قیاس با کل فروش بهار ۱۴۰۱ افزایش ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

شاهد جا به جایی چشم‌گیر رکورد فروش این نمایش‌ها به عددی بالغ بر ۶۸۲ میلیون و ۴۲۳ هزار تومان هستیم که با توجه به اعداد زیر ۳۴۰ میلیون طی هفته‌های پیش با رشد قریب به ۱۰۰ درصدی مواجه شده است

همزمان با رونق گرفتن فصل اجراهای نمایشی از ابتدای سال جاری در سایه تسریع روند واکسیناسیون و رسیدن جامعه به ایمنی نسبی از یک سو و همچنین تنوع اجراهای تئاتری در گونه‌های مختلف تئاتر بزرگسال؛ نمایش‌های آئینی و سنتی و تئاتر کودک و نوجوان در تالارهای اقماری زیر مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دیگر؛ به مرور شاهد بازگشت رونق اجراها و حضور پر شور مخاطبان و نزدیک شدن اعداد و ارقام آماری مخاطبان و فروش نمایش‌ها به دوران پیش از کرونا هستیم.

طی نگاهی آماری می‌توان دریافت که هفته دوم تیر ماه ۱۴۰۱ در قیاس با ۱۲ هفته بهار ۱۴۰۱ با ثبت رکورد میزبانی از ۱۴ هزار و ۳۱ نفری در قیاس با ۱۲ هفته پیش؛ رکوردی منحصر به فرد را از خود به جای گذاشته است.

همچنین از حیث میزان فروش نیز در سایه اقبال پر شور مخاطبان شاهد جا به جایی چشم‌گیر رکورد فروش این نمایش‌ها به عددی بالغ بر ۶۸۲ میلیون و ۴۲۳ هزار تومان هستیم که با توجه به اعداد زیر ۳۴۰ میلیون طی هفته‌های پیش با رشد قریب به ۱۰۰ درصدی مواجه شده است.

از ردپای کرونا در خانه «پروین» تا آغاز «صاحبدلان»

خداحافظی زودهنگام «پروین» از تئاترشهر به سبب ابتلای برخی از بازیگران اصلی به کرونا

نمایش «پروین» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی و تهیه‌کنندگی داود نامور در هماهنگی‌های به عمل آمده با مدیریت مجموعه تئاترشهر زودتر از موعد مقرر به اجرای عمومی خود در سالن اصلی این مجموعه نمایشی پایان داد.

ابتلای برخی از بازیگران اصلی و برخی از عوامل پشت صحنه به سویه‌ جدید کرونا اعلام شده است

دلیل این اتفاق از سوی گروه، ابتلای برخی از بازیگران اصلی و برخی از عوامل پشت صحنه به سویه‌ جدید کرونا اعلام شده است. بر همین اساس گروه نمایشی اعلام کرده به دلیل شیوع مجدد کرونا با تصمیم گروه اجرایی برای حفظ سلامت تماشاگران، دیگر اعضای گروه اجرایی نمایش و کارکنان مجموعه تئاترشهر با هماهنگی‌های به عمل آمده اجرای این اثر نمایشی به پایان رسیده است. پیش از این قرار بود این اثر نمایشی تا پایان تیر ماه در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر میزبان مخاطبان باشد.

نمایش پروین که اجرای خود را از ۸ خرداد ماه با بازی نرگس محمدی، امین زندگانی، مهران‌رنج‌بر، مجید رحمتی، سیدجواد یحیوی، جواد مولانیا، مریم ندایی، آتنا تندرو، سهیل ملکی و اکرم محمدی با حضور هوشنگ قوانلو در سالن اصلی مجموعه‌ تئاتر شهر آغاز کرده بود، پس از پشت سر گذاشتن ۳۰ اجرا به اجرای خود خاتمه داد.

از ردپای کرونا در خانه «پروین» تا آغاز «صاحبدلان»

«به زودی»؛ اسم رمز معرفی مدیرعامل جدید خانه تئاتر!

دی ماه ۱۴۰۰؛ شهرام گیل‌آبادی که از تیر ماه ۱۳۹۷ به عنوان مدیرعامل خانه تئاتر فعالیت خود را آغاز کرده بود با انتشار یادداشتی از سمت خود کناره‌گیری کرد. از آن تاریخ تا به امروز هیات مدیره این نهاد صنفی به عنوان تنها نهاد صنفی عرصه هنرهای نمایشی فردی را به عنوان جانشین گیل‌آبادی معرفی نکرده است.

با وجود آنکه ایراج راد رئیس هیات مدیره خانه تئاتر پیش از این در مقام پاسخ به دلیل عدم انتخاب مدیرعامل جدید؛ مهمترین دلیل این امر را عدم تشکیل مجمع عمومی ذکر کرده بود؛ اما اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ خورشیدی شاهد تشکیل این مجمع بودیم اما از آن زمان تا کنون نیز هنوز فردی به عنوان مدیرعامل خانه تئاتر معرفی نشده است.

اینکه تنها نهاد صنفی عرصه هنرهای نمایشی به عنوان تنها پل ارتباطی خانواده تئاتر (اعضای این خانه صنفی) با بدنه مدیریت دولت قریب به هفت ماه بدون سکاندار باشد زیبنده خانواده شریف و نجیب تئاتر نیست

در همین راستا ایرج راد رئیس هیات مدیره خانه تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا درباره معرفی مدیرعامل خانه تئاتر بار دیگر بر معرفی فرد جدید به عنوان مدیر عامل این نهاد صنفی با قید «به زودی» تاکید کرد و گفت: تا امروز جلساتی مختلفی برای معرفی مدیرعامل جدید خانه تئاتر برگزار شده است و در این میان هنرمندانی نیز به عنوان کاندید از طرف مجمع عمومی برگزیده شده‌اند و کار رایزنی در حال انجام است.

وی با بیان آنکه در حال حاضر امکان نام بردن از کاندیداها وجود ندارد تصریح کرد: بررسی‌های اولیه و گفت‌وگو با هدف انتخاب مدیرعامل جدید برگزار شده و «به زودی» مدیرعامل جدید خانه تئاتر معرفی خواهد شد.

اینکه تنها نهاد صنفی عرصه هنرهای نمایشی به عنوان تنها پل ارتباطی خانواده تئاتر (اعضای این خانه صنفی) با بدنه مدیریت دولت قریب به هفت ماه بدون سکاندار باشد زیبنده خانواده شریف و نجیب تئاتر نیست. به ویژه آنکه با وجود دست حمایت بالای مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد سالامی دولت سیزدهم از هنر و هنرمندان تئاتر؛ نیاز آن می‌رود تا این نهاد صنفی هر چه زودتر به اوضاع خود سامان داده تا بتواند در راستای پاسخ مطلوب به مطالبه اعضای خود بیش از پیش گام بردارد.

از ردپای کرونا در خانه «پروین» تا آغاز «صاحبدلان»

جشنواره «نقالان علوی» و چرایی کم‌توجهی به نقالان

مرشد محسن میرزاعلی دبیر پنجمین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی «نقالان علوی» گفت: بعد از ارسال ۲۱۰ اثر به این رویداد؛ ۵۰ اثر به مرحله دوم انتخاب آثار رسید و در نهایت ۳۲ اثر به مرحله نهایی رویداد رسید. در بخش کودک ۱۰ نفر حضور دارند که این بخش رقابتی نیست و همگی برنده هستند. در ۲ گروه سنی دیگر آقایان و بانوان به صورت جداگانه داوری و برگزیدگان انتخاب می‌شوند که البته تفکیک جنسیتی مدنظر نیست بلکه هدف‌مان توجه به تمام استعدادها است.

دبیر پنجمین جشنواره نقالان علوی افزود: خروجی جشنواره نقالان علوی روایت راویان اربعین حسینی است. در اربعین حسینی به زبان انگلیسی، عربی و آذری روایت‌گری خواهیم داشت. امسال اهل تسنن نیز حضور دارند که اتفاق مهمی است.

چرا جشنواره نقالان علوی به سختی باید برگزار شود. متأسفانه دغدغه مدیران ما نقالی و پرده‌خوانی نیست. وزارت میراث فرهنگی را که در این عرصه نمی‌بینیم. خدا را شاکریم که جشنواره برگزار می‌شود ولی باید مدیران و مسئولان پای کار بیایند

وی متذکر شد: امروز کشورهای دیگر روی فرزندان ما به لحاظ فرهنگی ورود کرده‌اند، چرا تفکر فرزندان ما نباید ایرانی اسلامی باشد؟ ما به استعدادهای نقالی و پرده‌خوانی توجه نمی‌کنیم و حتی به لحاظ بیمه مشکل دارند.

میرزاعلی در پایان با تأکید بر آنکه آموزش و پرورش بستر بسیار خوبی برای آموزش نقالی و پرده‌خوانی است خاطرنشان کرد: در پنجمین جشنواره نقالان علوی گروه سنی نقالان از ۵ سال تا ۷۱ سال حضور دارند.

از ردپای کرونا در خانه «پروین» تا آغاز «صاحبدلان»

صابر ابر، سحر دولتشاهی و الهام کردا؛ مهمانان جدید تالار وحدت

مرتضی میرمنتظمی که همچون بسیاری از همکاران خود در دوران کرونا اثری را به صحنه نبرده بود، حالا مشغول تمرین و آماده‌سازی تازه‌ترین نمایش خود است که با بازی صابر ابر، سحر دولتشاهی و الهام کردا در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

نمایشنامه «کلفت‌ها» نوشته ژان ژنه نویسنده شهیر فرانسوی‌ است و از مهم‌ترین آثار ادبیات نمایشی جهان به شمار می‌آید که تاکنون کارگردانان متعددی آن را به صحنه برده‌اند.

در کارنامه هنری مرتضی میرمنتظمی اجرای نمایش‌هایی همچون «مالی سویینی»، «P۲»، «پنج ثانیه برف»، «ابرها»، «فرکانس»، «زن،مرد»، «بکت»، «فاوست» و … به چشم می‌خورد.

پیش‌تر الهام کردا و صابر ابر در نمایش «مالی سویینی» که اجرای موفقی در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر داشت، همکاری داشته‌اند.

از ردپای کرونا در خانه «پروین» تا آغاز «صاحبدلان»

لیلی رشیدی مجری رادیو شد

نمایش «روی موج یکشنبه‌ها؛ یا این‌بار آلن بنت روی بوم آندرا کوچ» تجربه جدید مازیار سیدی در مقام طراح و کارگردان است که براساس مجموعه Talking Heads (شامل سیزده مونولوگ) اثر آلن بنت بازنویسی شده و قرار است از ۱۹ تیر در سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه برود.

بازیگران این نمایش مژده ‌دایی، نغمه ‌فاطمی، نغمه ‌قوانلو، عارفه ‌معماریان با صدای محمدحسن ‌معجونی (صدای کشیش)، لیلی ‌رشیدی (مجری رادیو) هستند.

در این نمایش کارگردان رویکرد اجرایی خود را با الهام از آثار آندرا کوچ، نقاش سمبلیست آمریکایی بنا گذاشته و تلاش دارد بین نقاشی‌های هنرمند جوان و متن بازنویسی شده به قلم محمد زارعی گفتگو برقرار کند؛ از دل همین گفتگو است که اجرای «روی موج یکشنبه‌ها» شکل گرفته است.

در خلاصه داستان «روی موج یکشنبه ها» آمده است: این‌جا صدای لندن است! از درختان سیبِ ما گیلاس‌های خوش‌طعم روییده؛ هوا بسیار دلپذیر است و کلاغ‌های خوش‌صدا آواز سرمی‌دهند. چهار زن داستان زندگی رویایی! خود را روایت می‌کنند.

«روی موج یکشنبه‌ها» از ۱۹ تیر تا ۱۴ مرداد هر شب ساعت ۲۰:۳۰ به مدت ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه میزبان تماشاگران است.

از ردپای کرونا در خانه «پروین» تا آغاز «صاحبدلان»

مجریان تلویزیون نمایشنامه‌خوانی می‌کنند

نمایشنامه‌خوانی «اسپلاندید» نوشته ژان ژنه به کارگردانی سهیل محزون ساعت ۲۲ روز چهارشنبه (۲۲ تیر) در سالن سینو ول اجرا می‌شود.

در این اجرا که دارای ۸ بازیگر است امین نبی‌الهی، ایمان موسوی، فرشید رشید، فرشاد حسن‌پور، حسین اکبری، قاسم انصاری‌شاد، رامتین چیت‌سازان و امیر عطاران از جمله مجریان جوانی که از دهه ۸۰ فعالیت خود را در تلویزیون آغاز کردند، حضور دارند.

مشاور کارگردان نمایشنامه‌خوانی «اسپلاندید» امیرکاوه آهنین‌جان است و شیوا گوهری تهیه‌کنندگی این اجرا را بر عهده دارد.

از ردپای کرونا در خانه «پروین» تا آغاز «صاحبدلان»

برگزاری جشن تئاتر و موسیقی حافظ در اوایل مرداد

امید معلم دبیر نخستین دوره آئین تئاتر و موسیقی زنده‌نام علی معلم (تندیس حافظ) اعلام کرد اولین دوره این مراسم فرهنگی اوایل مرداد ماه سال جاری در تهران و با اعلام برگزیدگان بخش های مختلف رشته های تئاتر و موسیقی برپا خواهد شد.

در این مراسم به برگزیدگان در بخش‌های بهترین کارگردان، بهترین نمایشنامه، بهترین بازیگر مرد و زن، بهترین دستاورد فنی و نشان علی معلم و در بخش موسیقی بهترین خواننده سنتی و پاپ، بهترین آهنگساز سنتی و پاپ، بهترین تنظیم کننده سنتی و پاپ، بهترین ترانه سرا و بهترین قطعه سال تندیس حافظ اهدا خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.