پرنده آهنین نجات، حیران در مکان فرود

به گزارش ایرنا، خلا ناشی از پیش بینی نشدن  پد فرود برای بالگرد در مکانهای بیمارستانی استان کهگیلویه  بویراحمد از جمله عواملی است که اورژانس هوایی استان را  در انجام موفق مأموریت‌هایش در تنگنا قرار داده است  .

ثانیه ها سپری می شد بالگرد اورژانس پسر بچه بیمار را در ماموریت اورژانسی خود می خواست به بیمارستان شهید جلیل یاسوج بیمارستانی که تنها حدود چهار سال از ساخت آن می گذرد، انتقال دهد.

پسرک ۶ ساله یک هفته بود که از شدت تب و لرز، اسهال و عرق دیگر نایی نداشت تمام آب بدنش انگار رفته بود اما ماموران اورژانس همچنان به نجاتش امیدوار بودند.

به حوالی بیمارستان رسیدند اما جایی برای نشستن بالگرد در بیمارستان تعبیه نشده بود و کودک درد می کشید و ثانیه ها از دست می رفت.

پرنده آهنین نجات، حیران در مکان فرود

اما در نهایت در حوالی محوطه بیمارستان در میان انبوهی از خار و خاشاک بالگرد توانست به سلامت بر روی زمین بنشیند و آمبولانس به زحمت روزنه ای برای رسیدن به بالگرد پیدا کرد.

بدن کودک سرد بود و دیگر نمی توانست دستانش را شدت درد تکان دهد اما هنوز ماموران اورژانس برای نجاتش ناامید نبودند.

این حکایت، شرحی از داستان های نجات هر روز ماموران اورژانس و خدمات رسانی به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد است.

پرواز های نجات بخش اورژانس هوایی یاسوج و گسترده شدن خدمات پزشکی و اورژانسی در مناطق مختلف و سخت گذر کهگیلویه و بویراحمد چند سالی است که به داد مردم استان رسیده و امید را دل آن ها زنده کرده ولی مشکلات زیرساختی موجب شده که امکان استفاده از این فرصت در برخی مواقع و در مکانهایی امکانپذیر نباشد.

توپوگرافی خاص کهگیلویه و بویراحمد 

 کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده و این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است. 

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است. 

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است. 

با توجه به وضعیت توپوگرافی خاص استان، قرار داشتن نقاط حادثه خیز در مناطق کوهستانی آن و صعب العبور بودن منطقه اورژانس هوایی یاسوج  در اسفند ماه ۱۳۹۵ راه‌اندازی شد و علاوه بر یاسوج سایر شهرستان ها  را هم پوشش می‌دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: فوتی‌های ناشی از تصادفات در سه ماهه نخست امسال، ۶۷ مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۱.۷ درصد افزایش داشته که از این تعداد ۴۸ نفر مرد و ۱۹ نفر زن بوده اند و این افزایش آمار نیاز به بررسی و راهگشایی از سوی مسئولان است.

کامروز امینی بیان کرد: مصدومان ناشی از سوانح رانندگی، هزار و ۲۳۱ نفر در سه ماه نخست سال جاری بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: این افزایش قابل توجه بوده و باید متولیان امر چاره اندیشی کنند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: اورژانس هوایی زمان رسیدن مصدومان و بیماران از صحنه تا بیمارستان را ۳۰۰ درصد کاهش می دهد  واز نظر متخصصان اورژانس کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد جزء ضروری ترین مراکز نیازمند اورژانس هوایی است.

جهانبخش وحدت نژاد ابراز داشت: این اورژانس بیش از یک هزار ماموریت انجام داده که حدود ۹۰ درصد این ماموریت ها برای بیماران و مصدومان با وضعیت وخیم بودند که به بخش آی سی یو انتقال داده شدند و یا تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

وی بیان کرد: از مجموع ماموریت های اورژانس هوایی در این استان حدود ۴۰۰ مورد انتقال مادران باردار از مناطق محروم، سخت گذر و دور افتاده بوده که این مهم میزان مرگ و میر مادران باردار را در کهگیلویه و بویراحمد به صفر رسانده است.

معضل نبود پد در بیمارستان های یاسوج برای فرود بالگرد اورژانس 

بیماران بدحالی که توسط این فرشته های آهنین به بیمارستان های استان منتقل می شوند فاصله زندگی تا مرگ آن ها به اندازه یک نفس است.

هر ثانیه که بگذرد لحظه ای حیاتی برای بیمار از بین می رود و جانش در معرض خطر قرار می گیرد. 

بالگرد اورژانس ۱۱۵ استان در یک منطقه پر از خار و خس می نشیند تا بتواند بیماری که در شرایط بحرانی قرار دارد را به بیمارستان برساند.

امکان فرود در خود بیمارستان های استان فعلا وجود ندارد و بالگرد به سختی در اطراف و بیرون از محوطه بیمارستان های شهر امکان فرود دارد و سپس ماموران اورژانس استان بیمار را پیاده و به هر سختی که شده با آمبولانس او را به طرف بیمارستان حرکت می دهند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بیمارستان‌های استان و به ویژه در یاسوج مرکز این استان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بدهکار هستند و در هیچ بیمارستانی پد هلیکوپتری وجود ندارد.

محمد غلام نژاد ادامه داد: جایی برای نشستن هلیکوپتر برای انتقال بیمار با بالگرد در بیمارستان های استان وجود ندارد و این مهم رنج ودرد بیمار را دوچندان می کند. 

رئیس اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: مکانی برای فرود بالگرد اورژانس در بیمارستان‌های شهر یاسوج پیش بینی نشده است که مشکلاتی را برای نجات بیماران در پی دارد.

وحدت نژاد عنوان کرد: پد و محل فرود بالگرد در نقشه ساخت بیمارستان‌ها باید از ابتدا طراحی می شد که این کار در بیمارستان های امام سجاد(ع) و شهید جلیل یاسوج در نظر گرفته نشده است.

رئیس اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ۲کارشناس به منظور بررسی امکان ایجاد پد بالگرد در بیمارستان های استان به یاسوج دعوت و تا آخر هفته نتایج را اعلام خواهند کرد.

وی تصریح کرد: مکان اینکه بیمارستان امام سجاد مکان تعبیه پد بالگرد تایید شود بیشتر است.

وحدت نژاد بیان کرد: برای ایجاد بالگرد یک سری استاندارهایی نیاز است که از عهده ما خارج است.

وی ابراز داشت: چنانچه پدی در بیمارستان های استان بخواهد ایجاد شود باید پایان کار ساختمان های اطراف این محل، مورد تایید استاندارهای فنی هلی پد باشد.

وی ادامه داد: مکان پیشنهادی برای ایجاد مکان فرود بالگرد در بیمارستان شهید جلیل به دلیل مسائل فنی تایید نشده است و تلاش می شود این مهم پیگیری و انجام شود.

نادیده گرفتن پد بالگرد اورژانس در بیمارستان‌ های تازه تاسیس استان 

وی ادامه داد: یکی از معضلات موجود در بیمارستان های استان در نظر نگرفتن پد برای فرود بالگرد اورژانس در زمان ساخت این بیمارستان هاست.

وحدت نژاد تاکید کرد: هم اینک پیگیری فرود بالگرد در بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج در دستور کار است و پس از تایید کارشناسان عملی خواهد شد.  

رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: امکان نشستن بالگرد در بیمارستان شهید بهشتی در قلب شهر یاسوج نیز فراهم نیست و در بیمارستان تازه تاسیس شهید جلیل که در سال ۹۷ افتتاح شده نیز در محوطه بیمارستان این کار عملیاتی نشده است.

علاوه بر این ها آشیانه بالگرد اورژانس نیز به صورت امانی در فرودگاه یاسوج مستقر است که بیماران بدحال در ترافیک شهری و زیر دستگاه تنفس مصنوعی انتقال یابند در حالی که علوم پزشکی آشیانه ای مختص اورژانس در اختیار ندارد.

از این روی هم بیماران متحمل درد بیشتر می شوند و وقت زیادی را برای نجات و احیا از دست می دهند.

استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ جغرافیایی در شرایط خاصی قرار دارد. سخت گذر و پراکنده بودن روستاهای این استان باعث شده در برخی مناطق، ارائه خدمات از جمله خدمات درمانی با مشکلاتی مواجه شود و برخی به دلیل همین مشکلات جان خود را از دست می دهند و مادرانی که فرزندانشان به دلیل طولانی بودن مسیر سقط می شود. 

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج سلامت مقوله‌ای است که مؤلفه‌های زیادی بر آن مؤثرند؛ رسانه‌ها، سیاسیون، خیرین و هر که می‌تواند به دانشگاه علوم پزشکی و سلامت مردم استان کمک کند. به امید روزی‌که به‌جای پرداختن به حاشیه‌ها سلامت مردم اولویت باشد.

می طلبد فارغ از هر گونه نگاه سیاسی همه متولیان امر تلاش کنند تا زمینه لازم برای ایجاد آشیانه و پایگاه هوایی در نقطه ای مناسب و مطمئن برای کاهش آلام بیماران در استان ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.