تحقق عدالت دسترسی به امکانات بهداشت و درمان در سایه بیمه همگانی

کارشناسان حوزه بهداشت و درمان اعتقاد دارند که نظام سلامت باید به شکلی طراحی شود که منجر به کاهش نابرابری در سلامت جامعه شده و همه گروه‌های اجتماعی بتوانند از خدمات سلامت به طور مطلوب استفاده کنند و صندوق بیمه همگانی فرصتی برای تحقق این مساله مهم است.

صاحب نظران حوزه بهداشت و درمان تاکید می کنند که تامین مالی در نظام سلامت وقتی عادلانه خواهد بود که هزینه‌های مربوط به مراقبت‌های سلامت برای خانوار، بر حسب توان پرداختی آنان توزیع شده باشد و نه بر اساس خطر بیماری به همین دلیل صندوق بیمه همگانی فرصتی فراهم کرده تا همه اقشار جامعه در صورت نیاز بتوانند با قرار گرفتن زیرپوشش بیمه سلامت از خدمات درمانی متنوعی چون بستری، دارو، خدمات سرپایی با تعرفه دولتی بهره مند شوند .

عدالت در سلامت از نظر سازمان جهانی بهداشت به معنی به حداقل رساندن تفاوت‌های سلامتی بین شهروندان یک کشور محسوب می شود، موضوع عدالت در تامین مالی مراقبت‌های سلامت نیز به این معنی است که خانوارهای با درآمد کمتر، پرداخت‌های کمتری برای مراقبت‌های سلامت و خانوارهای با درآمد بیشتر، پرداخت‌های بیشتری برای این مراقبت‌ها داشته باشند.

از آنجا که این امکان وجود دارد که پرداخت مستقیم از جیب خانوار برای دریافت خدمات سلامت از حد معینی از منابع مالی خانوار فراتر رفته و خانوار را از دهک‌های بالاتر درآمدی به چند دهک پایین‌تر بکشاند یا حتی منجر به سقوط خانوار در فقر یا شکست خانوار به واسطه فقر شود فراهم کردن امکان بهره مندی گروه های مختلف از خدمات بیمه را ایجاد می کند.

روش قرار گرفتن زیرپوشش بیمه همگانی 

مدیرکل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تاکنون ۴۵هزار نفر از شهروندان این استان زیر پوشش خدمات بیمه همگانی هستند تاکید کرد:در زمان حاضر ۳۲ دفتر پیشخوان در شهرستان های مختلف کهگیلویه و بویراحمد آماده نام نویسی از افراد بدون پوشش درمانی هستند.

کیان دهراب پور اظهار داشت: افراد ساکن در مناطق محروم و کمتربرخوردار استان کهگیلویه و بویراحمد که فاقد بیمه هستند می توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و ارائه مدارک هویتی خود برای بهره مندی از خدمات رایگان بیمه سلامت اقدام کنند.

وی تاکید کرد:.شهروندان فاقد بیمه درمانی همچنین می توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی به نشانی www.bimehsalamatiranian.irبرای قرار گرفتن زیرپوشش بیمه درمانی اقدام کنند.

وی ابراز داشت: یکی از اولویت‌های اصلی سازمان بیمه سلامت دسترسی مناسب افراد به خدمات بیمه در مناطق حاشیه‌ای و کمتر برخوردار است که با این اقدام در راستای بهره مندی این افراد از خدمات رایگان بیمه همگانی سلامت انجام می شود. 

دهراب پور عنوان کرد: همه کسانی که زیرپوشش بیمه سلامت قرار می گیرند تا سه ماه نخست از پرداخت حق بیمه معاف هستند.

مدیرکل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پس از اتمام دوره سه ماهه،  آزمون وسع (استحقاق سنجی)  از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می گیرد و دهک هر بیمه شده مشخص می شود.

وی تاکید کرد: دهک های اول تا سوم از پرداخت حق بیمه معاف هستند، دهک های چهارم و پنجم ۱۰در صد، دهک های ششم وهفتم ۲۰درصد، دهک های هشتم و نهم ۵۰ درصد از حق بیمه را پرداخت می کنند.

مزایای قرار گرفتن زیر پوشش بیمه سلامت

وی بیان کرد:تخفیف ۹۰درصد از هزینه های بستری در بیمارستان ها و ۷۰درصد هزینه بیماران سرپایی از مهمترین خدمات بیمه سلامت به بیمه شدگان است.

مدیرکل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد گفت: زنان باردار در استان از زمان شروع بارداری آنان به‌ مدت ۲ سال به صورت رایگان زیر پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: همچنین خدمات درمانی بیمه شدگان سلامت تا پنج سال نخست زندگی کودک رایگان خواهد بود.

مدیرکل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: خدمات این بیمه برای بیماران سرطانی، صعب العلاج و خاص رایگان یا تا سقف ۹۰ درصد است.

دهراب پور بیان کرد: بیش از یکهزار و ۶۳ بیمار خاص این استان اعم از تالاسمی، هموفیلی، کلیوی و دیالیزی زیر پوشش بیمه سلامت است.

بهره مندی ۷۰درصد از شهروندان کهگیلویه و بویراحمد از خدمات بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد جمعیت استان معادل ۵۲۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

وی بیان کرد: هم اکنون ۳۲۴ هزار۸۵۴نفر روستایی، ۸۶ هزارو ۵۶۹ نفر از کارکنان دولت و ۴۵ هزارو ۸۴ نفر از سایر اقشار از بیمه سلامت استفاده می کنند.

زیرساخت های سلامت کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان با ۶۸ مرکز جامع خدمات سلامت  و ۱۱۰ پزشک خانواده امکانات خوبی برای خدمات رسانی به بیمه شدگان در مناطق شهری و روستایی دارد.

دهراب پور بیان کرد: این استان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها از یک بیمارستان در شهر یاسوج و یک درمانگاه در شهر دوگنبدان داشت و به لحاظ امکانات و زیرساخت های حوزه سلامت، بهداشت و درمان وضعیت اسفناک و فاجعه را تجربه کرده بود هم اینک و به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ۹ بیمارستان دانشگاهی شامل چهار بیمارستان آموزشی – درمانی در شهر یاسوج، سه بیمارستان در شهر دوگنبدان، یک بیمارستان در دهدشت و یک بیمارستان در باشت  دارد.

وی ابراز اضافه کرد: چهار بیمارستان دانشگاهی نیز در شهرهای سی سخت، لیکک، چرام و لنده در حال ساخت است که تا امسال تکمیل و افتتاح می شوند. 

مدیرکل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد گفت: چهار بیمارستان غیردانشگاهی در این استان خدمات رسانی می کند که شامل شهدای گمنام وابسته به سازمان تأمین اجتماعی، سلمان وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران، بعثت وابسته به شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و زاگرس وابسته به بخش خصوصی است. 

دهراب پور اظهار داشت: تعداد کل قراردادهای منعقد شده از سوی اداره کل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد با مؤسسه های بیمه گذار و دستگاه های اجرایی این استان هزار و ۱۷۵ مورد است. 

وی افزود: سه ماهه نخست امسال نیز ۲۸ قرارداد جدید از سوی اداره کل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد با مؤسسه های بیمه گذار و دستگاه های اجرایی این استان منعقد شده است. 

سرمایه گذاری بیش از ۲ هزار میلیارد ریالی برای بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۲ هزارو ۸۶۶ میلیارد و ۲۷۹ میلیون ریال از سال گذشته تاکنون بیمه سلامت مطالبات به مراکز طرف قرارداد با این بیمه پرداخت کرده است.

کیان دهراب پور  اظهار داشت: ۸۹ میلیارد ریال از این میزان مطالبات پرداختی به مراکز طرف قرار داد مربوط به امسال بوده است.

وی بیان کرد: یکهزارو ۸۶۸ میلیارد ریال از این میزان مربوط به مطالبات مراکز دولتی طرف قرارداد با این بیمه بود که پرداخت شد.

مدیرکل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بیش از ۳۲ میلیارد ریال از میزان مطالبات پرداختی به مراکز دولتی مطالبه امسال بوده است.

وی ابراز داشت: در این مدت همچنین ۳۷۰ میلیاردو ۸۶۱ میلیون ریال از این میزان مطالبات به مراکز خصوصی پرداخت شد.

مدیرکل بیمه سلامت کهگیلویه وبویراحمد گفت: بیمه سلامت استان سال گذشته تاکنون ۳۱۰ میلیارد ریال برای درمان بیماران کرونایی در این استان هزینه کرده است.

دهراب پور افزود: از مجموع بیمه شدگان این سازمان بیمه گر بیش از ۹ هزارو ۵۴۷ نفر بیمار مبتلا به ویروس کرونا شدند که از خدمات بیمه سلامت بهره مند شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.