۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند، خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید، پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.
Saturday, 31 July , 2021
امروز : شنبه, ۹ مرداد , ۱۴۰۰ - 22 ذو الحجة 1442
شناسه خبر : 398373
  پرینت تاریخ انتشار : ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۸ |

وعده‌های نامزد‌های ریاست جمهوری در حوزه سیاست خارجی؛ آیا قابل اجرا است؟

علی بیگدلی کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه اصولاً روسای جمهور در ایران هیچگونه اختیاری در حوزه سیاست خارجی ندارند، گفت: با توجه به اینکه قانون اساسی نیز بر این موضوع تاکید کرده که سیاست‌های کلی و خطوط اصلی سیاست خارجی توسط رهبری تعیین می‌شود عملاً شعار‌هایی که نامزد‌های ریاست جمهوری در حوزه سیاست خارجی و تعامل با کشور‌های دنیا می‌دهند، نمی‌تواند قابل استناد باشد.

وعده‌های نامزد‌های ریاست جمهوری در حوزه سیاست خارجی؛ آیا قابل اجرا است؟
زاگرس آنلاین-زاگرونا؛

فرارو- درحالی که به زودی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌شود، برخی از نامزد‌های مطرح در مورد مباحث سیاست خارجی نیز صحبت‌هایی را مطرح کرده اند، این درحالی است که به گفته کارشناسان سیاسی، اصولا دولت نمی‌تواند خود راسا در حوزه سیاست خارجی اقدامی را انجام دهد.

به گزارش فرارو، در حالی که این روز‌ها مذاکرات مربوط به احیای برجام در وین در جریان است، بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند، در نهایت دو طرف بر سر احیای برجام به توافق خواهند رسید، حال در چنین وضعیتی این سوال به میان می‌آید، آیا با تغییر دولت روند مذاکرات نیز ممکن است با تغییر و تحول روبرو شود.

وعده‌های نامزد‌های ریاست جمهوری در حوزه سیاست خارجی؛ آیا قابل اجرا است؟اظهارات نامزد‌ها در حوزه سیاست خارجی تنها کارکرد تبلیغاتی دارد
فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه شعار‌های نامزد‌های ریاست جمهوری در حوزه سیاست خارجی صرفاً کارکرد تبلیغاتی دارد، گفت: با توجه به اینکه دیگر امروز کاملاً عیان شده سیاست‌های کلی کشور در حوزه سیاست خارجی توسط رهبری تعیین می‌شود، عملاً دولت و وزارت امور خارجه، کاره‌ای نیستند، بنابراین اظهاراتی که نامزد‌های ریاست جمهوری در مورد سیاست خارجی می‌کنند صرفاً می تواند جنبه و مصرف تبلیغاتی داشته باشد.

وی افزود: از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر دو گفتمان در انتخابات از لحاظ رویکرد تعامل با جهان روبروی هم قرار دارند که به نظر می‌رسد در این رابطه طرفی که به سمت هسته سخت قدرت نزدیکتر است دست بالا را در انتخابات دارد، این طیف معتقد به مقاومت در برابر آمریکا و مخالف هرگونه تعامل با جهان است و خواستار انزوای ایران در سطح بین‌الملل بوده و همواره در این زمینه بیان ایدئولوژیک دارد.

مجلسی یادآور شد: طی ۱۷، ۱۸ سال گذشته نیز همواره طیف تندرو منویات خود در حوزه سیاست خارجی را جلو برده، این در حالی است که از اوایل دهه ۸۰ و در زمان دولت آقای خاتمی مذاکرات هسته‌ای ایرانن و غرب آغاز شد، هنوز بعد از این همه سالی که گذشته پرونده تعامل ایران با جهان بسته نشده و در دولت‌های مختلف این مذاکرات ادامه داشته، بدون این که به یک نتیجه دائمی ختم شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد که پرونده هسته‌ای در اختیار آقای عراقچی است و وی مذاکرات را مدیریت می‌کند، از سوی دیگر آقای ظریف نیز به نظر می‌رسد در موضوع مذاکرات نقش چندانی در حال حاضر ندارد، با توجه به اتفاقات و حاشیه‌هایی که برای او طی این مدت رخ داده، همچنین بعد از ۸ سال نیز او با اتمام کار دولت باید کناره‌گیری کند بعد از سال‌هایی که در متن مذاکرات حضور فعالی را داشته که منجر به امضای توافق هسته‌ای و برجام در سال ۲۰۱۵ شد.

 

وعده‌های نامزد‌های ریاست جمهوری در حوزه سیاست خارجی؛ آیا قابل اجرا است؟روسای جمهور در ایران هیچگونه اختیاری در حوزه سیاست خارجی ندارند
علی بیگدلی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه اصولاً روسای جمهور در ایران هیچگونه اختیاری در حوزه سیاست خارجی ندارند، گفت: با توجه به اینکه قانون اساسی نیز بر این موضوع تاکید کرده که سیاست‌های کلی و خطوط اصلی سیاست خارجی توسط رهبری تعیین می‌شود عملاً شعار‌هایی که نامزد‌های ریاست جمهوری در حوزه سیاست خارجی و تعامل با کشور‌های دنیا می‌دهند، نمی‌تواند قابل استناد باشد.

وی افزود: به نظر می‌رسد در حوزه سیاست خارجی همچنان مسایلی که طی این سال‌ها جاری و ساری بوده، ادامه پیدا کند مگر اینکه یک تغییر در حوزه سیاست گذاری‌های کلان کشور رخ دهد که با توجه به وضعیت حاضر بعید است که چنین اتفاقی بیفتد، بنابراین با تغییر دولت، سیاست خارجی ایران تغییر چندانی نخواهد کرد، در حال حاضر وضعیت ایران بسیار خاص و به نوعی بغرنج است، زیرا که از لحاظ اقتصادی و معیشتی مردم در تنگنای فراوانی هستند، اگر رئیس جمهور آینده ایران می‌خواهد وضعیت اقتصادی را سروسامان دهد، این موضوع در گرو حل و فصل مسائل بین المللی ایران با کشور‌های جهان است و تا زمانی که این موضوعات حل نشود، وضعیت اقتصادی بهبود نخواهد یافت.

این استاد دانشگاه یادآور شد: وعده‌های اقتصادی که برخی از نامزد‌ها در مورد بهبود وضعیت معیشتی مردم می‌دهند، تنها در صورتی محقق می‌شود که تحریم‌ها برداشته شود، در غیر این صورت وضعیت اقتصادی حتی وخیم‌تر نیز خواهد شد، بنابراین تا تکلیف برجام و رفع تحریم‌ها مشخص نشود اوضاع اقتصادی تغییر نخواهد کرد.

بیگدلی اضافه کرد: در مورد مذاکرات برجام که در وین در جریان است نیز باید گفت به نظر می‌رسد توافقات برای بازگشت همزمان ایران و آمریکا به تعهدات برجامی با توجه به توافق سال ۲۰۱۵ حاصل شده به نحوی که ایران غنی‌سازی زیر ۵ درصد را از سر خواهد گرفت و آمریکا نیز تحریم های در حوزه‌های مربوط به برجام را رفع خواهد کرد.

وی ادامه داد: اما در مورد اینکه آمریکا کلیه تحریم آن را رفع کند چنین اتفاقی نخواهد افتاد، آمریکا تحریم‌ها را به دو دسته تقسیم کرده، دسته اول مرتبط با برجام است آن‌ها رفع خواهند شد، در مورد سایر تحریم‌ها آمریکا لغو آن‌ها را به تحقق چهار شرط از سوی ایران موکول کرده، شروطی است که آمریکا لغو همه تحریم‌ها را منوط به انجام آن‌ها کرده، به نوعی آمریکا تحریم‌ها را به عنوان گرویی برداشته تا شروط محقق شود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تحریریه زاگرس آنلاین منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.