کمبود امکانات و مصائب دانش آموزان عشایر کهگیلویه وبویراحمد

به گزازش ایرنا،به حال جمعیت حدود چهارهزار نفری دانش آموزان مناطق عشایری استان فرق نمی کند که دراین روزگار کرونایی مدارس به صورت حضوری بازگشایی شود یا غیرحضوری زیرا هر کدام از این گزینه برای آنان مشکلات خاص خود را دارد.

اگر آموزش غیرحضوری باشد دسترسی نداشتن به اینترنت دغدغه دانش آموزان و خانواده آنان است به طوری که مسوولان مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد می گویند: بخش عمده ای از دانش آموزان زیرپوشش این مناطق یا دسترسی به این تکنولوژی دسترسی ندارند و اگر هم زیرساختی وجود داشته باشد آنقدر ضعیف است که امکان استفاده از شبکه شاد برای بهره گیری از آموزش های آنلاین غیرممکن است.

ضعف زیرساخت های اینترنت

مدیر آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:۸۴درصد از دانش آموزان استان به اینترنت و شبکه شاد دسترسی ندارند با توجه به احتمال نیاز به غیرحضوری برگزار شدن کلاس ها در مهر امسال ادامه تحصیل این دانش آموز با مشکل مواجه خواهد شد.

مختار اندرخور اضافه می کند:۲۱۰ باب مدرسه در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند که نیازاست تا برای مجهز شدن حداقل۱۰۰ مدرسه پرجمعیت به اینترنت تلاش شود.

وی از خیران، شرکت مخابرات، استاندار کهگیلویه و بویراحمد و سایر مسوولان خواست برای تجهیز حداقل نقاط پرجمعیت اقدام فوری انجام شود.

فضاهای آموزشی غیراستاندارد

در صورت آمادگی برای برپایی کلاس های حضوری ناهمواری راه های ارتباطی،نامناسب بودن فضاهای آموزشی،کمبود دبیران وآموزگاران زن تحصیل دانش آموزان را با مشکلات زیادی مواجه می کند.

دانش آموزان مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد بر خلاف هم سن وسال های خود در مناطق شهری که با خیال آسوده با سرویس به مدارس می روند در سرما و باران زمستان گاهی راهی طولانی و ناهموار را تا رسیدن به آموزشگاه خود پیمایش می کنند تازه در آنجا غیراستاندارد بودن فضای آموزشی آنان را رنج می دهد.

ساختمان های سنگی و فرسوده از نقایص مدارس عشایری استان است که نگرانی هایی بابت سلامت دانش آموزان در هنگام بروز حوادث طبیعی نظیر سیل یا زلزله ایجاد کرده است.

مدیر مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت:۱۲ مدرسه مناطق عشایری استان سنگی هستند که نیازمند حمایت مسوولان و خیران برای تخریب و بازسازی هستند.

اندرخور با اشاره به اینکه هر کدام از این مدارس بین ۵۰ تا ۸۰ دانش آموز دارند تاکید می کند شرایط سخت آب وهوایی حاکم بر بخش عمده ای از مناطق عشایری استان امکان تشکیل کلاس در چادر یا فضای آزاد را نمی دهد.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۴۵ دستگاه کانکس برای آموزش دانش آموزان مناطق عشایری این استان نصب و راه اندازی شده و ۱۲ کانکس دیگر برای مناطق عشایری استان نیاز است.

اندرخور اظهار داشت: ۵۰ تخته مدارس چادری در مناطق عشایری استان وجود دارد که بسیاری از این چادرها فرسوده شده اند و ۳۰ چادر دیگر برای دایر کردن کلاس های درس دانش آموزان نیاز است.

وی افزود: ۴۹ چشمه سرویس بهداشتی در مدارس عشایری استان وجود دارد و ایجاد ۳۵ چشمه سرویس بهداشتی دیگر نیاز مبرم مدارس عشایری است.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین نیاز است برای مدارس پر جمعیت عشایری منبع آب پایدار بهداشتی در نظر گرفته شود.

پایین بودن سرانه دانش آموزی

یکی از مدیران مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: افزون بر سنگی بودن ساختمان ها،سرانه دانش آموزی این مناطق هم به دلیل فقر زیرساخت ها متناسب با نیازها نیست و حتی کفاف خرید نفت سفید برای گرم کردن کلاس ها را هم نمی کند.

او با اشاره به اینکه اولیای مدارس مدارس شهری معمولا کمبود سرانه دانش آموزی را جبران می کنند می گوید: فقر مالی ساکنان مناطق عشایری به گونه ای است که گاه حتی قادر به خرید لوازم تحریر و پوشاک فرزندان خود نیستند بنابراین امکان کمک گرفتن از انجمن اولیا و مربیان وجود ندارد.

کمبود معلمان زن

مدیر آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیان می کند: کمبود معلمان زن به ویژه در مناطق عشایری از معضلات مدارس عشایری استان است که نیازمند توجه ویژه است.

وی تاکید می کند: دانش آموزان دختر برای مطرح کردن مشکلات و موانع تحصیلی خود با مشاوران و معلمان مرد مشکل دارند که نیاز است تا برای رفع این معضل چاره اندیشی شود.

اندرخور ابراز داشت: هم اکنون بیش از۵۰۰ معلم در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد خدمت می کنند که بدون احتساب شاغلان بانوان مدارس شبانه روزی مستقر در شهرها (به تعداد ۲۲ نفر) ۱۲معلم زن در مناطق عشایری مشغول تعلیم و تربیت هستند.

وی اظهار داشت: هم اکنون۳۰۰ آموزگار حوزه ابتدایی، ۱۶۷ دبیر مقطع متوسطه اول و ۱۱۵ معلم متوسطه دوم در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد مشغول تعلیم وتربیت است.

مناطقی از گچساران، زیلایی، پشت کوه جلیل و عشایر استان‌های بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری و اصفهان زیر پوشش مدارس عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.

بیش از ۱۲درصد جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱هزار و ۱۲۰ خانوار از مجموع جمعیت ۷۱۳هزار نفری در مناطق عشایری سکونت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.