پشت پای وزارت ورزش به آئین نامه خودنوشته/ دردسرهای «۱۲۰» روزه!

به گزارش خبرنگار مهر، «شرایط اختصاصی نامزدهای دارای وثاقت و امانت، نحوه ثبت نام و رای‌گیری برای داوطلبان پست‌های هیات رئیسه فدراسیون‌های ورزشی» عنوان آئین نامه‌ای است که وزارت ورزش اقدام به تدوین آن کرده تا ملاک برگزاری مجامع انتخاباتی باشد.

البته تدوین آئین نامه برای برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها اقدام نو و تازه‌ای در وزارت ورزش نیست کمااینکه تا پیش از این هم مجامع فدراسیون‌ها بر اساس آئین نامه ابلاغی سال ۹۶ برگزار می‌شد اما با توجه به اصلاح اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی و ابلاغ آن، بازنگری در این آئین نامه و تدوین آن بر اساس اساسنامه جدید در دستور کار قرار گرفت.

این آئین نامه اوایل شهریورماه در اختیار فدراسیون‌ها قرار گرفت تا در نشست اعضای هیات رئیسه آنها طرح و بررسی و تاییدیه لازم را بگیرد و اینگونه ملاک عمل برای برگزاری انتخابات‌شان شود.

تدوین و تصویب این آئین نامه از آنجایی اهمیت بیشتری به خود گرفته که به جز سه فدراسیونی که دوره ریاست شان تمام شده، ۸ فدراسیون هم طی ماه‌های آینده با اتمام این دوره مواجه می‌شوند و باید انتخابات‌شان سروقت برگزار شود. این در حالی است که طبق آئین نامه خودنوشته وزارت ورزش، زمان لازم برای برداشته شدن اولین گام انتخاباتی در مورد این فدراسیون‌ها از دست رفته است و همین مسئله می‌تواند از حالا چالش‌های انتخاباتی را پیش روی این فدراسیون‌ها قرار دهد.

پشت پای وزارت ورزش به آئین نامه خودنوشته/ دردسرهای »۱۲۰» روزه!

پشت پای وزارت ورزش به آئین نامه خود نوشته

آئین نامه‌ای که وزارت ورزش بر اساس آن دستورالعمل برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها را مشخص کرده در ۱۹ ماده و ۱۶ تبصره تدوین شده است.

ماده چهارم این آئین نامه با موضوع «فراخوان» به زمان انجام اولین اقدامات برای برگزاری مجمع انتخاباتی اشاره کرده است. در این ماده آمده است:

«اطلاع رسانی موضوع ثبت نام از داوطلبان احراز پست ریاست فدراسیون و سایر اعضای هیات رئیسه منتخب «۱۲۰ روز» قبل از اتمام دوره ریاست یا سرپرستی فدراسیون باید از طریق درج اطلاعیه ثبت نام در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار ورزشی و سایت فدراسیون و مکاتبه با اعضای مجمع انجام شود.

تشریح کامل زمان شروع و پایان ثبت نام، تاریخ مجمع عمومی، مدارک مورد نیاز، شرایط و نحوه ثبت نام، زمان و نحوه دریافت فرم‌های اعلام آمادگی داوطلبین در اطلاع رسانی مربوطه»

بنابراین طبق این آئین نامه چهار ماه پیش از اتمام دوره ریاست و سرپرستی فدراسیون‌ها باید استارت کار برای تشکیل مجامع انتخاباتی زده شود در حالی که اگر قرار است همین آئین نامه ملاک عمل در برگزاری انتخابات آینده باشد، رعایت این فاصله زمانی در مورد ۸ فدراسیونی که نیمه دوم سال با اتمام دوره ریاست مواجه می‌شوند، رعایت نشده است.

فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم بینایان (۱۴ آذرماه)، فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی (۲۰ آذرماه)، فدراسیون ورزش‌های دانش آموزی (۲۲ آذرماه)، فدراسیون کبدی (۲۵ آذرماه)، فدراسیون تکواندو (۲ دی ماه)، فدراسیون بوکس (۵ دی ماه)، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو (۹ دی ماه) و فدراسیون بسکتبال (۲۳ دی ماه) هشت فدراسیونی هستند که در نیمه دوم سال دوره ریاست‌شان تمام می‌شود.

در مورد اجرای آئین نامه جدید انتخاباتی، حساب سه فدراسیون اسکیت، ژیمناستیک و تیراندازی که دوره ریاست‌شان پیش از این به اتمام رسید از دیگر فدراسیون‌ها جداست اما اگر قرار بر رعایت بند به بند این آئین نامه برای تشکیل مجامع فدراسیون‌هاست، باید حداقل طی یک ماه اخیر اطلاع رسانی ثبت نام از کاندیداها و تشریح زمان، شرایط و نحوه ثبت نام از آنها در مورد این فدراسیون‌ها انجام می‌شد تا بازه زمانی ۱۲۰ روزه مورد تاکید لحاظ شود.

پشت پای وزارت ورزش به آئین نامه خودنوشته/ دردسرهای »۱۲۰» روزه!

بازی با انتخابات با اقدامات دیرهنگام

به گزارش خبرنگار مهر، لزوم عمل به آئین نامه «شرایط اختصاصی نامزدهای دارای وثاقت و امانت، نحوه ثبت نام و رای‌گیری برای داوطلبان پست‌های هیات رئیسه فدراسیون‌های ورزشی» در گام اول تصویب در هیات رئیسه فدراسیون‌هاست. به همین دلیل وزارت ورزش اوایل شهریورماه آئین نامه مورد نظر را در اختیار فدراسیون‌ها قرار داد تا وارد پروسه بحث و بررسی در میان اعضای هیات رئیسه آنها شود یعنی زمانی که به واقع باید اقدامات انتخاباتی فدراسیون‌ها را آغاز می‌کرد!

به عبارتی تدوین و ارسال دیرهنگام آئین نامه انتخاباتی به فدراسیون‌ها دلیل از دست رفتن بازه زمانی مصوب برای شروع و پیگیری روند انتخابات فدراسیون‌هاست و همین مسئله «عذر بدتر از گناه» برای وزارت ورزش است که تدوین آئین نامه توسط مدیران خودش به سرانجام رسیده است.

این آئین نامه باید بر اساس اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی تهیه و تدوین می‌شد. این اساسنامه هم ۲۰ تیرماه از سوی دولت به صورت ابلاغی شد و ۲۸ مردادماه هم ابلاغ آن به فدراسیون‌ها توسط مسعود سلطانی فر وزیر وقت ورزش انجام شد.

اینکه چرا ابلاغ اساسنامه مصوب دولت به فدراسیون‌ها بیشتر از یک ماه زمان برده خود نقدی است که به عملکرد مدیران وزارت قبلیِ ورزش وارد است. مدیرانی که هنوز بر سرکارند و مسئولیت آئین نامه جدید انتخاباتی را هم بر عهده دارند. آنها می‌توانستند حداقل بلافاصله پس از ابلاغ دولت برای اساسنامه جدید نسبت به تدوین و تصویب آئین نامه انتخاباتی در هیات رئیسه فدراسیون‌ها اقدام کنند تا حداقل زمان ۱۲۰ روزه‌ای که خودشان تعیین کرده‌اند به راحتی از دست نرود.

در هر صورت برگزاری «انتخابات سروقت» مسئله‌ای است که به خاطر نادیده گرفته شدن در مورد خیلی از فدراسیون‌ها عملکرد وزارت ورزش طی سال‌های گذشته را مورد انتقاد قرار داد. به نظر می‌رسد این انتقاد همیشگی به انتخابات ۸ فدراسیونی که تا چهارماه آینده دوره چهار ساله ریاست‌شان تمام می‌شود وارد شود مگر اینکه وزارت ورزش بازه ۱۲۰ روز را در مورد آنها نادیده بگیرد که این هم خود نقد دیگری را متوجه عملکرد وزارت ورزش در انتخابات می‌کند.

اینها در حالی است که امسال انتخابات سروقت فدراسیون‌ها به خاطر در پیش بودن انتخابات کمیته ملی المپیک و عضویت روسای فدراسیون‌ها در مجمع این کمیته اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بهتر بود وزارت ورزش که «مدعی هماهنگی و همراهی» با کمیته ملی المپیک طی سال‌های گذشته بود حداقل در روند ابلاغ اساسنامه و تدوین و تصویب آئین نامه این مهم را هم مبنای کار قرار می‌داد نه اینکه فقط در تصمیم گیری و اعمال نظراتش از آن پیروی می‌کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.