الگوی کشت در کهگیلویه و بویراحمد؛ ضروری تر از همیشه

بارش های مناسب چند سال گذشته چشم انداز روشنی درباره آینده کشاورزی استان بوجود آورد اما خشکسالی سال گذشته روشن کرد که این امیدها چندان واقع بینانه نبوده است.

کشاورزان با مشکلات در هم تنیده ای شامل خشکسالی، نابسامانی بازار، عملکرد ضعیف زمین های کشاورزی و افزایش قیمت نهاده ها با مشکلات زیادی در سال های اخیر مواجه بوده اند.

ظهور دوباره شَبَه خشکسالی، کارشناسان و مسوولان را به سمت تدوین الگوی کشت هدایت کرده است و همه، یکی از راه های برون رفت از شرایط موجود را تدوین چنین سندی می دانند.

در حالی که همه گروه های تصمیم ساز در بخش کشاورزی شامل دولت، بخش خصوصی و کارشناسان بر ضرورت های الگوی کشت اتفاق نظر دارند، اما بخش خصوصی از بخش دولتی در زمینه تدوین الگوی کشت ناراضی هستند. 

اقدام مناسبی پیرامون الگوی کشت در کهگیلویه و بویراحمد انجام نشده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای تدوین الگوی کشت استان اقداماتی انجام شده اما این فعالیت ها موثر نبوده است.

جبار کیانی افزود: یکی از مشکلات عمده استان کهگیلویه و بویراحمد چگونگی مصرف آب کشاورزی است که رابطه مستقیمی با الگوی کشت دارد.

وی اظهار داشت: اقتصاد کشاورزی استان باید بهبود یابد که بخش زیادی از این مساله به چگونگی مصرف آب و الگوی کشت دارد.

کیانی بیان کرد: کشت دانه های روغنی که در سال های اخیر از سوی دولت حمایت بیشتری می شود می تواند اقتصادی باشد.

وی عنوان کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان مهمترین نهاد فعالان بخش خصوصی استان برای تدوین الگوی کشت سلسله نشست هایی را با کارشناسان و مسوولان دستگاه های اجرایی آغاز کرده است.

کیانی گفت: در گام اول حساس کردن ذهن جامعه و مسوولان به ضرورت اجرای چنین طرحی است و مطالعات کافی و کارشناسی در این زمینه انجام خواهد شد.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان مهمترین نهاد متولی بخش کشاورزی استان در این زمینه می تواند کمک زیادی بکند.

کیانی عنوان کرد: باوجود درخواست  از این نهاد برای اعلام الگوی کشت در استان هنوز گزارشی در این زمینه به اتاق بازرگانی اعلام نشده است.

بیش از ۱۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت محصولاتی مانند غلات، حبوبات، نباتات صنعتی، سبزیجات، محصولات جالیزی و نباتات علوفه ای است.

بر اساس آخرین گزارش سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از این سطح زیر کشت سالانه بیش از ۴۸۰ هزار تن محصول برداشت می شود.

بارش ها ۱۸ درصد کاهش یافت

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پیش بینی کاهش بارش های باران در پاییز امسال گفت: کشاورزان شرایط بارش های امسال را در نظر بگیرند و با توجه به آن اقدام به کشت کنند.

رضا کاکاوند افزود: بارش های پاییز امسال دیرهنگام و کمتر از نرمال پیش بینی می شود و از این رو بر کشت پاییزه تاثیر زیادی دارد.

وی اظهار داشت: بیشتر بارش های فصل پاییز در پایان آبان و آذر رخ می دهد و زمستان نیز به صورت نرمال پیش بینی می شود.

کاکاوند بیان کرد: پیش بینی های فصلی احتمال خطا دارد با این وجود نتیجه آخرین پیش بینی ها به این صورت است و کشاورزان باید این شرایط را جدی بگیرند.

وی گفت: بارش ها در کهگیلویه و بویراحمد در سال زراعی گذشته ۱۸ درصد کاهش یافته بود که این مساله بر برداشت کم محصولات دیم تاثیرگذار بود.

کاکاوند بیان کرد: بخش زیادی از مسیر رودخانه بشار یاسوج خشک شده است که دلیل عمده آن کاهش بارش برف در سال زراعی گذشته بود.

وی عنوان کرد: یکی از دلایل کاهش بارش ها در سال زراعی گذشته افزایش ۲/۷ درصدی دمای هوای استان بود.

کاکاوند افزود: کهگیلویه و بویراحمد گرمترین استان در مقیاس منطقه ای بود که این مساله در کاهش بارندگی ها موثر بوده است.

وی بیان کرد: افزایش نوسانات بارش، نوسانات دمایی، کاهش نزولات جامد، وزش باد شدید و سرمازدگی در میزان بارش ها و بازدهی کشاورزی استان تاثیرگذار بوده است.

منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد صرف کشت های ممنوع می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: با وجودی که استان سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ با کاهش شدید بارش ها مواجه بوده است اما همین منابع اندک آبی صرف کشت های ممنوع می شود.

هاشمی افزود: مردم اطراف رودخانه بشار یاسوج که بخش زیادی از مسیر آن خشک شده است برنج کشت می کنند.

وی اظهار داشت: برنج محصولی است که آب زیادی مصرف می کند و کشت آن باید ممنوع باشد اما کشاورزان و برخی دستگاه های اجرایی به این مساله توجه نمی کنند.

هاشمی بیان کرد: سازمان محیط زیست استان به دلیل رعایت نشدن مساله حفاظت از منابع آبی، از دو دستگاه های اجرایی به دادگستری شکایت کرده است.

وی عنوان کرد: برخی کشاورزان در شهرستان های مختلف آب های زیرزمینی که میراث بین نسلی است را صرف کشت محصولات ممنوعی مانند برنج می کنند.

هاشمی گفت: با این وجود برخی دستگاه های اجرایی که متولی این موضوعات هستند جلوی آن را نمی گیرند.

وی افزود: میانگین بارش کشور از ۲۵۰ میلی متر به ۱۹۰ میلی متر رسیده است که باید زنگ هشداری برای حفاظت از منابع آبی باشد.

تدوین الگوی کشت کار پیچیده ای است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:  تدوین الگوی کشت کار پیچیده ای است و به سادگی انجام نمی شود.

شهرام عسکری افزود: الگوی کشت در سطح یک استان نیازمند یک الگوی یکسانی نیست زیرا هر شهرستان و حتی هر بخش و هر روستا نیاز به الگوی جداگانه ای دارد. 

 ستاد الگوی کشت در استان فعال نیست

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ستاد الگوی کشت در استان فعال نیست و ضرورت دارد که این ستاد فعالیت خود را شروع کند.

سید حشمت الله صمیمی اظهار داشت: اهمیت و ضرورت این ستاد از ستاد تنظیم بازار کمتر نیست و باید فعالیت ها، تصمیمات و گزارش های آن هر ماه منتشر شود.

طولانی شدن تدوین سند الگوی کشت استان چالشی برای دولت، کشاورزان و منابع آبی و خاکی است. بی توجهی به این چالش ممکن است نه تنها تلاش های امروز کشاورزان را بیهوده کند بلکه منابع آبی( ثروت زیرزمینی) نسل های آینده را نیز بیش از پیش نابود کند. البته در صورت تدوین چنین سندی باید به ضمانت اجرای آن نیز مشخص شود چون ممکن است قانع کردن کشاورزان کار راحتی نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.