حمله سایبری به سامانه کارت سوخت / خرابکاری یا آزمون پدافند غیر عامل؟

علی فروزنده سخنگوی وزارت نفت با اشاره به اختلال رخ‌داده برای دریافت بنزین از طریق کارت هوشمند سوخت، گفت:

رانندگان می‌توانند از جایگاه‌های سوخت، بنزین را با نرخ آزاد دریافت کنند.

سهمیه‌ها حفظ خواهد شد، زیرا سامانه آفلاین است.

کارشناسان در حال رفع مشکل هستند که به محض رفع این ایراد، موضوع به اطلاع هموطنان می‌رسد.

از ظهر امروز سه شنبه مراجعان به جایگاه‌های سوخت کشور برای دریافت بنزین با کارت هوشمند سوخت با مشکل مواجه بودند.

این مطلب در رسانه های خبری بشدت داغ شده و صف های تقریبا طولانی در مقابل جایگاه های عرضه سوخت شکل گرفت . هرچند وزارت نفت با ارسال پیامک ، این اطمینان را داد که اختلال پیش آمده به سرعت رفع خواهد شد و جای نگرانی نیست .

اما موضوعی که ذهن ها را به خود مشغول کرده است چیزی جز خرابکاری خارجی و حمله به تاسیسات و زیر ساخت های الکترونیک نبود و البته مسئله حمله سایبری به جایگاه سوخت در ساعات اولیه بسیار محتمل بود و بعدا توسط مقامات رسمی تایید شد .

در چنین شرایطی سامانه های دفاعی غیر نظامی نقش بسیار زیادی در حفاظت از منافع ملی خواهند داشت که مهمترین آن سامانه های دفاعی پدافند غیر عامل است .

در تعریف ویکی پدیایی پدافند غیر عامل آمده است :

  • پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیرنظامی است؛ و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.[۱][۲]

وضعیت امروز ما در مقابل تهدیدات غیر نظامی نیاز مند توجه به تقویت زیرساخت های پدافند غیر عامل برای مواجه با خرابکاری های غیر نظامی است و باید اینگونه برداشت کرد که سیستم های ضد حمله سایبری می بایست دارای هوشمندی کافی برای برخورد با وضعیت های مشابه باشند .

از طرفی نویسنده بر این باور است که در یک شرایط پایدار و هوشمند و آینده نگر ، چنین حملاتی، بصورت پایلوت های تست ساختار امنیتی سامانه های خدماتی در سطح ملی ، اگر پیش از رخداد آن بصورت آزمایشی و رزمایشی صورت بگیرد ، می تواند احتمال خرابکاری و خسارات و تبعات آن را به حداقل کاهش دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.