مرور خاطرات ۷۰ سال حضور در فوتبال/از زمین «باغ کلاغ» تا تجلیل AFC

خبرگزاری مهر – گروه ورزشی: هفت دهه پیش زمانی که فوتبال در زمین های خاکی «جان دار تر» لیگ برتر کنونی ایران در دوره بیست و یکم بود، بازیکنان ریز و درشتی قد علم کردند و وارد تاریخ فوتبال ایران شدند که حالا مویی سپید کرده اند و خیلی ها هم چهره در نقاب خاک کشیده اند.

یکی از زمین هایی که آن سالها محل رفت و آمد و البته رشد جوانان بود «باغ کلاغ» نام داشت که بسیاری از بازیکنانی که بعدا عضو تیم ملی شدند و یا حتی به عنوان مربی و سرمربی روی نیمکت این تیم و تیم های باشگاهی نشستند از همین زمین آمدند.

علی کاظمی که حالا ۷۸ سالگی را رده کرده و یکی از مردان قدیمی و کاربلد فوتبال ایران است، حدود ۷۰ سال پیش یکی از همین نونهالانی بود که فوتبالش را از همین زمین های خاکی شروع کرد و هر چند ابتدا با دروازه بانی کارش را آغاز کرد اما بعدها به عنوان مدافع راست در تیم های مختلف بازی کرد و مانند خیلی از فوتبالیست ها بعد از دوره بازیگری به سمت نیمکت سوق پیدا کرد و در نهایت هم مدیریت و امور اجرایی در این رشته پرطرفدار را در برنامه قرار داد و سالها مسئولیت های کلیدی داشت و به نوعی «آچار فرانسه» فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ شد.

مرور خاطرات ۷۰ سال حضور در فوتبال/از زمین «باغ کلاغ» تا تجلیل AFC

علی کاظمی در کنار مرحوم محمود یاوری(وسط) و منصور ابراهیم زاده(سمت راست)

شروع فوتبال از زمین های باغ کلاغ

کاظمی در مورد شروع فوتبالش می گوید: آن زمان ها فوتبال در مدارس خیلی فعال بود و هر کودکی وارد کلاس اول می شد با توپ و زمین بازی هم آشنا می شد. چون زمین های خاکی هم زیاد بود و تقریبا در هر محله ای یک و یا چند زمین خاکی وجود داشت خیلی سریع جذب تیم ها می شدند و هرکسی استعدادی داشت رشد می کرد و به تیم های بزرگتر راه پیدا می کرد و سالها بعد چهره می شد. من هم فوتبال را از زمین های خاکی شروع کردم و بعد از دوره ابتدایی در زمین های باغ کلاغ فوتبال بازی می کردم که در آن زمان بازیکنانی مثل مرحوم شیرزادگان، دکتر اکرامی، ناصر ابراهیمی، عسگری زاده و … نیز در همان زمین ها بازی می کردند.

بازی در تیم های ماندگار تهران

بعد از سالها بازی در تیم های مختلف بالاخره جذب تیم شجاع شدم و بعد هم به تیم آتش نشانی رفتم که از تیم های قدیمی و ریشه دار فوتبال تهران بودند. از همان سالها علاقه زیادی به مربیگری داشتم و همزمان کلاس های مربیگری را هم می رفتم. خاطرم هست که با دتمار کرامر کلاس داشتیم که در همان کلاس آسیب شدیدی دیدم. بعد با چهره هایی مثل داود نصیری و ناصر عظیمی و مرحوم رسول مددنوعی مسئولیت فوتبال محلات را برعهده گرفتیم.

مرور خاطرات ۷۰ سال حضور در فوتبال/از زمین «باغ کلاغ» تا تجلیل AFC

علی کاظمی جزو اعضای موسس اتحادیه فوتبال باشگاه ها است

شروع دوره مدیریت بعد از انقلاب

علی کاظمی که در بازی کردن فوتبال به تیم های استقلال و پرسپولیس راه پیدا نکرد از زمانی که وارد چرخه مدیریت فوتبال ایران شد بارها برای این دو تیم برنامه نوشت و بازی برگزار کرد و مسئولیت های مختلفی در قبال آنها داشت. او می گوید: بعد از انقلاب ناصرخان نوآموز در فدراسیون فوتبال مسئولیت گرفت و ما هم همکاری می کردیم با ایشان. در دوره مسئولیت ایشان که اواخر دهه ۶۰ بود بازهم این همکاری ادامه داشت و این بار به عنوان دبیر هیات فوتبال استان تهران فعالیت کردم.

عضویت در تیم تدوین آیین نامه لیگ تخت جمشید

یکی از دوره های پر فروغ فوتبال ایران لیگ تخت جمشید بود که بازیکنان بزرگی در آن حضور داشتند و رقابتهایش از جذابیت بالایی برای تماشاگران و علاقمندان برخوردار بود. علی کاظمی یکی از اعضای کمیته تدوین مقررات برگزاری این مسابقات بود: برای این مسابقات نیاز بود که مقرراتی نوشته شود. کار سختی بود چرا که نه از اینترنت خبری بود و نه از نمونه های خارجی. براساس تجربه و دانش و همفکری با دیگران مقررات این مسابقات را نوشتیم.

سازمان لیگ تک نفره

سالهای ابتدایی بعد از انقلاب که شرایط خاص بود و کشور درگیر جنگ بود و فوتبال سروشکل واقعی به خود نگرفته بود، اداره همان لیگ های نصف و نیمه و برگزاری مسابقات کار سختی بود. مخصوصا این که نیروی متخصص هم در فدراسیون فوتبال حضور نداشت. کاظمی در این مورد می گوید: کار خیلی سخت بود. باید مسابقات را برگزار می کردیم اما بدون ابزار و شرایط مطلوب. با این حال با لطف و همراهی همکاران توانستیم هر طور شده لیگ های مختلف را برنامه ریزی کنیم.

مرور خاطرات ۷۰ سال حضور در فوتبال/از زمین «باغ کلاغ» تا تجلیل AFC

علی کاظمی در کنار محمد علی آبادی رئیس سابق سازمان تربیت بدنی

مجبور بودیم زمین آزادی را پارو کنیم

یکی از مشکلات گذشته فوتبال ایران که هنوز هم در برخی شهرها وجود دارد زمین های خراب و بی کیفیت بود. این مشکل در ورزشگاه آزادی نمود بیشتری داشت چرا که دیدارهای استقلال و پرسپولیس در این زمین ها برگزار می شد. کاظمی در این مورد می گوید: زمستان ها که آن موقع برف زیادی هم در تهران می بارید مجبور بودیم روز بازی ساعت ۶ صبح برویم و با پارو برف زمین را کنار بزنیم و با روش های سنتی کاری کنیم زمین برای برگزاری بازی در بعدازظهر آماده شود. با این حال کیفیت زمین همیشه مورد انتقاد بازیکنان و مربیان بود.

هیچ وقت «رنگی» نشدم

از زمانی که فوتبال بازی می کردم و بعد از آن که وارد کار مدیریتی شدم هیچ وقت به سمت تیم های رنگی نگرفتم. رنگی بودن آن زمان هم فاکتورهایی داشت که باید یا در تیمی بازی می کردی یا دوستان طرفدار آن تیم را داشتی که شما هم طرفدار آن تیم می شدی. بااین حال من هیچ وقت در این دسته بندی ها قرار نگرفتم.

خاطراتی از خسارت زدن به اتوبوس ها

آنهایی که دهه شصت به ورزشگاه می رفتنند خاطرشان هست که برای رفت و برگشت از اتوبوس های شرکت واحد استفاده می شد و کافی بود استقلال یا پرسپولیس بازنده شوند تا تماشاگران بعد از بازی شیشه سالم برای اتوبوس نگذارند. علی کاظمی در مرور خاطرات آن دوره می گوید: همیشه این مشکل را داشتیم. جالب این بود که روز بعد شرکت واحد نامه می زد به هیات فوتبال استان تهران که ۷۰ تا ۸۰ میلیون خسارت دیده ایم و شما باید پرداخت کنید. در حالی که بودجه کل سال هیات تهران ۱۰ میلیون تومان بود.

مرور خاطرات ۷۰ سال حضور در فوتبال/از زمین «باغ کلاغ» تا تجلیل AFC

علی کاظمی(راست)، مرحوم حمید جاسمیان(وسط) و علی اکبر دانشور دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال

طرح مدارس فوتبال تهران ناکام ماند

خیلی دوست داشتم که بتوانم برای فوتبال پایتخت کار ماندگاری انجام دهم. طرحی هم در دوران حضور مرحوم خطیب در اداره کل تربیت بدنی تهران نوشتیم و ارائه دادیم که مورد تصویب هم قرار گرفت اما در نهایت ناکام ماند و نتوانستیم تصمیمی که گرفته بودیم را اجرایی کنیم.

جمله ای که از صفایی فراهانی به یادگار ماند

علی کاظمی بعد از سالها حضور در هیات فوتبال استان تهران به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال راه یافت و به عنوان برنامه ریز مسابقات فوتبال کارش را دنبال کرد و برنامه مسابقات را در ابتدای فصل تنظیم می کرد. کاظمی در مورد شروع لیگ برتر فوتبال ایران در زمان ریاست صفایی فراهانی نیز گفت: خاطرم هست زمانی که می خواستیم لیگ برتر را استارت بزنیم همه می گفتند سخت است و با این امکانات و زمین ها نمی شود. آقای صفایی فراهانی گفت هر روزی که این کار را شروع کنید همین سختی را خواهید داشت. این جمله ایشان در ذهنم مانده است.

بازنشستگی را بهانه کردند

علی کاظمی که حدود ۷۰ سال با فوتبال زندگی کرد و از او به عنوان آچار فرانسه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال نام برده می شد چند سالی است که از این رشته دور افتاده است. او در مورد دلیل رفتنش از سازمان لیگ می گوید: بازنشستگی را بهانه کردند و گفتند دیگر نمی توانید کار کنید در حالی که هنوز هم در سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال افرادی هستند که بازنشسته اند اما همچنان سرکارند و بدون مشکل فعالیت می کنند!

مرور خاطرات ۷۰ سال حضور در فوتبال/از زمین «باغ کلاغ» تا تجلیل AFC

هیچکس سراغم را نگرفت

از زمانی که به بهانه بازنشستگی از سازمان لیگ رفتم تا امروز یکی از مسئولان سراغم را نگرفت. البته برخی دوستان قدیمی مثل همیشه محبت داشتند اما بعد از چند بار بستری شدن در بیمارستان هم هیچ مسئولی سراغی از من نگرفت که سالها عمرم را برای این فوتبال گذاشته بودم. البته که من از هیچکس گلایه ای ندارم و حتی تاکید کرده بودم که بستری شدنم در بیمارستان را به کسی خبر ندهند تا اسباب زحمت دیگران نشوم.

چرا سازمان لیگ حق و حقوق کاظمی را نمی دهد؟

علی کاظمی را همه اهالی فوتبال می شناسند. مردی که در اکثر مسئولیت های فوتبال حضور داشته و سالها به عنوان دبیر سازمان لیگ فعالیت کرده و حتی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا نشان مدیر موفق با سابقه ۵۰ سال مدیریت در فوتبال را دریافت کرده است، اما همین سازمان لیگ نسبت به پرداخت حق و حقوق او کوتاهی کرده است.

سازمان لیگ در حالی مطالبات کاظمی را نداده که او بعد از رفتن سکوت کرد و تاکنون هم حتی یک بار این مسائل را بازگو نکرده است. اما این دلیل نمی شود که اگر حرمت فوتبال را نگه داشت و لب به انتقاد باز نکرد، حق و حقوق و مطالباتش پرداخت نشود.

مرور خاطرات ۷۰ سال حضور در فوتبال/از زمین «باغ کلاغ» تا تجلیل AFC

علی کاظمی در ۷۸ سالگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.