دولت به شعارهای امام راحل در اول انقلاب ۵۷ برگردد / اقتصاد هنوز مردمی نشده است

سیدحمید مجتبائی – زاگرس آنلاین

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «لا معاش له، لا معاد له»، یعنی کسی که معاش درستی نداشته باشد، آخرت درستی نیز نخواهد داشت.

یکی ازدغدغه های اصلی در اوایل انقلاب ۵۷ مسائل اقتصادی و معیشتی مردم بود که تا امروز نیز به معضل اول کشور تبدیل شده است کمبود ها و گرانی ها به گونه ای بر مردم فشار آورده است که دمادم دست به مقایسه خود با دیگران یا گذشته ی میزنند .

یکی از مسایل کلیدی در معضلات اقتصادی ایران موضوع تحریم ها و ارتباط ایران با کشور های جهان است . مسائل ایدئولوژیک و سیاسی در ۳۰ سال اخیر و اتفاقات منطقه ای کار را به جایی رسانده که فشار های ناشی از تحریم بنیان های اقتصادی ایران را تحت تاثیر خود قرار داده و زمینه گرانی ها و کمبود ها را در حوزه های مختلف تامین مایحتاج مردم ایجاد نموده .

 

از طرفی فشار ها و چیدمان اقتصاد ایران در سالهای گذشته به گونه ای رقم خورده تا جامعه ایران از سه گانه فقیر ، متوسط و غنی به دوگانه ی هولناک فقیر و غنی تبدیل شده است . شکاف عظیمی که در طبقات اجتماعی رخ داده و افراد میانه رو از اقتصاد ایران محو کرده و عمدتا در زمره فقرا قرارداده است.

 

در سوی دیگر در بیش از ۳۰ سال گذشته همواره نقش مردم در اداره اجتماع و اقتصاد هر روز کم رنگ تر شده و تا جایی که حضور مردم صرفا در دوره های مشخص انتخابات و تثبیت حاکمیت نظام معنی پیدا کرده و عملا سهمی از سفره اقتصاد و قدرت را ندارند . و این قدرت ها و تراست ها هستند که تصمیمات اصلی را عموما پشت در های بسته برای همه نسخه و اجرا کرده اند .

 

اگر به رویداد های سال های پر تلاطم انقلاب اسلامی در ایران نگاه کنیم ، شخص حضرت امام راحل در دوران مبارزه همواره در تبعید به تعامل با جهان و نگاه به ملت ها و دوستی و پیمانها توجه ویژه داشتند . انگار فراموش شده که امام راحل تمامی پیام های انقلابی خود را از ترکیه و عراق و فرانسه به گوش و جان مردم رساندند . و این پیام بزرگ ارتباط با سراسر جهان به روشنی در سیره امام راحل مشهود است . امروز هم دولت باید برای برون رفت از معضلات سیاسی و اقتصادی مسیر تعامل با جهان و مدارای عزتمندانه را پیشه کند .

 

در داخل نیز دولت ها در سالهای گذشته در مواقع زیادی مردم را نادیده گرفتند و نتایج مرگبار آن ، همین وضعیت اقتصادی است که همه آن را لمس می کنیم . یکی از خصلتهای بارز امام راحل توجه به خودکفائی و توان داخل بود . الان هم این شعار هست اما خداوند شاهد است که از شعار فراتر نرفته . اما اقدام نیاز دارد . وقتی از مردم سخن می گوییم ، همه اقشار از جمله کسانی که در سالهای نه چندان دور طبقه متوسط جامعه بودند و امورز به فقرا تبدیل شدند ، هستند .

دولت اگر می خواهد حمایت مردم و جامعه را به دنبال خود داشته باشد امروز بهترین زمان ممکن برای تحقق این امر مهم است .

 

شما به ساختار سیاسی امروز جمهوری اسلامی نگاه کنید . دولت مورد نظر حاکمیت بدون هیچگونه زاویه سیاسی بر سر کار است . سیستم قضایی و دادرسی با تمام توان و هماهنگی در کنار دولت است . نیروهای مسلح نیز خود حامی دولت و جریان حاکم هستند . این یعنی فرصت استثنایی که در ۴۰ سال گذشته شاید هرگز رخ نداده و این همه نیروی هم جهت و متمرکز در یه جا جمع نشده . الان زمان تحقق وعده امام راحل که فرمود : ” انقلاب ما انفجار نور بود ” فرار رسیده و این همه هماهنگی و هارمونی سیاسی حتما می تواند مشکلات معیشتی مردم را مرتفع نماید .

 

اما اگر قرار است دولت همه این نیروهای عظیم ملی را در همان مسیر قبلی تولید سرمایه داران و گردن کلفت ها قرار دهد که مردم باز هم ضعیف تر و ویژه خوارها باز هم درشت تر و چله تر خواهند شد . امروز هم می توان همان ادعا را تائید کرد که هنوز اقتصاد غیر مردمی است . اقتصادی که مردم را رشد ندهد و مانعی از سر راه معیشت مردم بر ندارد قطعا غیر مردمی است .

تبدیل مردم از گروه های اجتماعی فعال و پویا که خود برای سرنوشت خود تصمیم می گیرند و دولتها در خدمت رشد و بالندگی آنان هستند به مردمی که خرد و کلان فقط دنبال لقمه ای نان باشند و از گرسنگی فرار کنند ، قطعا محصول اقتصادی است که غیر مردمی است .

 

اگر قرار باشد این اتحاد بزرگ بین نیروهای عظیمی سیاسیی در ایران که امروز یکدست و یکپارچه شده ، در خدمت نرمالایز کردن جامعه و حذف طبقات مختلف سیاسی اجتماعی و اقتصادی باشد ، قطعا می توان با صدای بلند گفت که این رویه و این اقتصاد مردمی نیست .

به نظر نگارنده وضعیت موجود با آرمان انقلابی امام فاصله زیادی دارد و دولت این ظرفیت بالقوه را دارد که از این فرصت تاریخی برای مبارزه با عادی سازی فقر و فساد اقدام کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.