مدیرانی که برای پرسپولیس «فاجعه» آفریدند/ «صدری» در مسیر قبلی‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، باشگاه پرسپولیس پس از کش و قوس فراوان توانست طلب گابریل کالدرون و خواکین اعضای پیشین کادر فنی را پرداخت کند تا بار دیگر در نقل و انتقالات حاضر شود. مطالباتی که تبدیل به بزرگترین معضل برای قهرمان پنج دوره متوالی رقابت‌های لیگ برتر ایران شده بود تا یحیی گل محمدی در قامت سرمربی بارها به آن اشاره کند و بازیکنانش هر بار قصد تخریب مدیران پیشین را داشتند سراغ این پرونده و موضوعات مشابه می‌رفتند.

جابجایی پول برای طلبکاران خارجی پرسپولیس معضل سرخپوشان را دوچندان کرد تا مجید صدری برای شفاف سازی درباره روند پرداخت پول کالدرون و خواکین، نشست خبری برگزار کرده و تمام جزئیات پرونده‌های حقوقی مربوط به خارجی‌ها را بیان کند.

شروع بد با انصاریفرد

باشگاه پرسپولیس پس از قهرمانی در نخستین دوره رقابت‌های لیگ برتر چند سالی از کسب دوباره این جام جا ماند تا بالاخره در فصل هفتم این رقابت‌ها بتواند با سرمربیگری افشین قطبی جام قهرمانی را بالای سر ببرد. سرخ‌ها در حالی توانستند شنل قهرمانی بر تن کنند که در همان سال به خاطر شکایت «رافائل» بازیکن خارجی خود با کسر ۶ امتیاز از سوی فیفا روبرو شدند.

شکایتی که به دوران مدیرعاملی محمدحسن انصاریفرد باز می‌گشت. او در یکی از عجیب‌ترین قراردادها پول بازیکن درجه چندم را پرداخت نکرد تا سرخ‌ها در دیداری دراماتیک مقابل سپاهان و در ثانیه‌های پایانی آخرین دیدار خود در لیگ برتر ۸۷-۱۳۸۶ جام را به نام خود کنند.

عادی سازی یک فاجعه

پس از قهرمانی پرسپولیس با افشین قطبی همه چیز برای تکرار این اشتباه و آبروریزی بین‌المللی ادامه پیدا کرد. پرسپولیس همه ساله بازیکن خارجی گرفت اما هیچ فکری برای تأمین منابع آنها نکرد تا هر روز یک پرونده جدید در فیفا علیه پرسپولیس تشکیل شود.

مدیرانی که برای پرسپولیس «فاجعه» آفریدند/ «صدری» در مسیر قبلی‌ها

ورود گسترده دلالان برای سفره چرب سرخ

نگاهی گذرا به اسامی بازیکنان خارجی که به پرسپولیس آمدند نشان می‌دهد کیفیت آنها به مراتب از داخلی‌ها پایین‌تر بود. شاید بتوان چند بازیکن در حد و اندازه پرسپولیس پیدا کرد که توانستند به این تیم کمک کنند. بشار رسن، هوار ملأ محمد و رابرت ساها جزو معدود خارجی‌هایی بودند که توانستند در این تیم عرض اندام کنند.

این در حالی است که بیش از ۲۰ بازیکن بی کیفیت خارجی به پرسپولیس آمدند که در لیگ‌های داخلی خود کمتر از ۲۵ هزار دلار برای یک فصل دریافتی داشتند اما با مبالغی بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار دلار به جمع سرخ‌ها اضافه می‌شدند.

رفت و آمد بی کیفیت‌های خارجی به پرسپولیس با ورود دستگاه‌های نظارتی نیز همراه شد تا مشخص شود چند دلال فوتبالی نقش ویژه ای در هدر دادن پول بیت المال داشته. خریدهایی که پس از آن کمتر شد اما باز هم چنگی به دل نمی‌زد.

عادت به محرومیت

پرسپولیس در حالی پنج سال متوالی قهرمان لیگ برتر ایران شد که همه ساله با محرومیت‌های گوناگون از سوی فیفا روبرو می‌شد. شاهکاری تکراری که در بازه تکراری نقل و انتقالات برای پرسپولیس رقم می‌خورد. قراردادهای بی سر و ته و گران قیمت بسته می‌شد تا سرخ‌ها نشان دهند نه تنها در قهرمانی یکه‌تاز هستند بلکه در بی تدبیری مدیران خود نیز چیزی کم ندارند.

مدیرانی که برای پرسپولیس «فاجعه» آفریدند/ «صدری» در مسیر قبلی‌ها

مدیران عامل پر ادعا

نگاهی گذرا به مدیران عامل پرسپولیس که برانکو ایوانکوویچ و یحیی گل محمدی در قامت سرمربی با آنها کار کردند و توانستند برای سرخ‌ها قهرمانی بیاورند نشان می‌دهد تمام آنها نقشی تأثیر گذار در این موضوع داشتند.

علی اکبر طاهری با قرارداد عجیب خود در بازگرداندن مهدی طارمی از ریزه اسپور ترکیه استارت هنرنمایی را زد. پس از او عدم تسویه با فرناندو گابریل باعث شد سرخ‌ها تا آستانه محرومیتی دوباره پیش بروند. «جری بنگستون» نیز طلبکار از این تیم رفت تا با طرح دعوا در فیفا بتواند پول خود را دریافت کند.

پس از طاهری، نیز حمیدرضا گرشاسبی با پنجره‌های بسته روبرو شد اما او نیز تأثیر بسزایی در بسته شدن پنجره‌های نقل و انتقالاتی پس از دوران مدیریتی خود داشت. ماریو بودیمیر در دوران او با قراردادی عجیب به پرسپولیس آمد و پس از گذشت پنج ماه پول قراردادش را دریافت نکرد تا به جمع طلبکاران پرسپولیس اضافه شود.

ایرج عرب نیز که پس از گرشاسبی روی کار آمد شاهکارهای مدیران قبلی را ادامه داد. او با برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس برای پرداخت طلبش به توافق نرسید تا یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌ها را با شکایت او ایجاد کند.

محمدحسن انصاریفرد که مسیر شکایت از پرسپولیس در فیفا را شروع کرده بود پس از عرب باز هم تجربه مدیرعاملی این باشگاه را کسب کرد و بدترین قراردادها را امضا کرد تا پرسپولیس را با دشواری‌های عجیب روبرو کند.

از عدم پرداخت طالب گابریل کالدرون تا فراری دادن او و بالا بردن مدت و رقم قرارداد بوژیدار رادوشوویچ و جذب آنتونی استوکس جزو مواردی بود که سرخ‌ها همچنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. مدیر پر ادعایی که نه تنها شفافیت مالی ایجاد نکرد بلکه پرسپولیس را با دردسرهای فراوان روبرو کرد.

مدیرانی که برای پرسپولیس «فاجعه» آفریدند/ «صدری» در مسیر قبلی‌ها

جعفر سمیعی و کوه قرض

جعفر سمیعی پس از دوران جنجالی و پرحاشیه مدیران پرسپولیس پشت صندلی مدیرعاملی نشست تا دور از هیاهو بتواند به پرسپولیس کمک کند. سمیعی واقعاً هم توانست پرسپولیس را از حاشیه‌ها دور نگه دارد و با کسی جدل نکند اما برای اینکه بتواند باشگاه را از حاشیه‌های داخلی و اعتراض بازیکنان و مربیان به خاطر بی پولی دور نگه دارد سراغ قرض‌های چندین میلیارد تومانی رفت. قرض‌هایی که برای پرداخت طلب ماریو بودیمیر نیز ادامه داشت تا سرخ‌ها بار دیگر با تکرار بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی روبرو شوند و سمیعی باز هم میلیاردی قرض بگیرد و آن را پرداخت کند.

نکته‌ای که مجید صدری در نشست خبری خود نیز آن را تأیید کرد. سرپرست باشگاه پرسپولیس عنوان کرد ۵۰ میلیارد تومان قرض گرفتند تا پول طلبکاران را بدهند. قرضی که قرار است زمان آزاد شدن پاداش بلوکه شده پرسپولیس بابت حضور چند سال اخیر در لیگ قهرمانان آسیا از سوی AFC به طلبکاران پرداخت شود.

صدری در مسیر مدیران قبلی!؟

مجید صدری سرپرست فعلی باشگاه پرسپولیس پس از استعفای جعفر سمیعی امور جاری این تیم را بر عهده گرفت. او با پنجره بسته پرسپولیس به دلیل عدم پرداخت مطالبات گابریل کالدرون روبرو شد. صدری نیز سراغ گرفتن قرض رفت تا پول کالدرون را بدهد اما در همین بین با مشکلات قدیمی دیگر هم روبرو شد.

صدری در گرداب

سرپرست فعلی پرسپولیس که علاقه به نشستن رسمی روی صندلی مدیرعاملی را در نشست خبری خود بارها نشان داد حالا با مشکل جدی و گرداب تکراری در تسویه با تنها بازیکن خارجی پرسپولیس روبرو است. بوژیدار رادوشوویچ، تهران را بدون تسویه با باشگاه ترک کرده است تا پروژه‌ای مشابه با قبلی‌ها را صدری استارت بزند.

صدری در حالی خود را میراث‌دار اشتباهات متعدد همتایان پیشین می‌داند که در ابتدای مسیر خطای همان‌ها را تکرار کرد. او طلب رادو را همچون بقیه خارجی‌ها نداده است تا احتمالاً پرسپولیس با یکی دیگر از سنگین‌ترین پرونده‌ها در فیفا روبرو شود.

مدیرانی که برای پرسپولیس «فاجعه» آفریدند/ «صدری» در مسیر قبلی‌ها

ناچار برای قبلی‌ها، دنبال چاره برای رادو

بدون شک صدری از زمان حضور خود در قامت ریاست هیأت مدیره توانست بسیاری از مشکلات مالی پرسپولیس را حل کند اما بدهی‌های چندین میلیاردی پرسپولیس او را در سیبل انتقادات هواداران قرار داد.

سرپرست باشگاه پرسپولیس در کنفرانس خبری خود بارها عنوان کرد مدیران قبلی باید پاسخگو باشند چرا نتوانستند مطالبات خارجی‌ها را به موقع پرداخت کنند. او از ادامه صف پرداختی به خارجی‌ها همچون آنتونی استوکس و کریسیتن اوساگونا سخن گفت که چاره‌ای جز پرداخت پول ندارد اما در مورد مشابه برای بحران رادو که در زمان مدیریت او رقم خورده است فعلاً اتفاقی جز اتفاقات تکراری قبلی نیفتاده است.

باید دید سرپرست باشگاه پرسپولیس که از عملکرد هم قطاران قبلی خود در پرسپولیس راضی نیست چه رویه‌ای را برای حل و فصل معضلات مالی همیشگی و چرخه همواره معیوب پرداخت پول و تسویه بدهی خارجی‌های باشگاه در نظر می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.