تحول حوزه حجاب و عفاف بدون ساماندهی در فضای مجازی ممکن نیست

سیدمجید امامی در خصوص جلسه ۷۶۴ شورای فرهنگ عمومی با پیش دستور «طرح تحول حجاب و عفاف» در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، اظهار داشت: تقویت و پاسبانی از زیست عفیفانه و سلوک موقر، حفاظت و حمایت از این ظرفیت فرهنگ عمومی جامعه ایران که همیشه لباس، حجاب و آراستگی از وصف‌های جدایی ناپذیر او بوده جزو اولویت‌های فرهنگ عمومی کشور به‌ویژه در ۱۵ سال گذشته بوده و بر همان اساس سیاستگذاری‌های مختلفی هم انجام شده است.

وی افزود: البته به نظر می‌رسد بعضا در این اسناد و متون بالادستی متوقف شدیم، به‌رغم اینکه وظایف دستگاه‌ها در این متون و سیاست‌ها مطرح شده است.

امامی ادامه داد: مساله واضح این است که جامعه ما براساس نظرسنجی‌ها و پیمایش‌ها آراستگی وقار و حجاب را ویژگی انسان ایرانی دانسته و شورای فرهنگ عمومی هم بر این مبنا نکاتی اساسی را مدنظر خود می‌داند. از جمله اینکه ما نیازمند تقویت امنیت ملی و آرامش روانی و جنسی جامعه و خانواده هستیم، اگر محیط و شرایط زندگی و سلوک اجتماعی افراد دچار ناهنجاری نامرتبط با زندگی اجتماعی شود سایر نظم‌آهنگ‌ها نیز به هم می‌ریزد، بنابراین اگر بدانیم و بتوانیم به امنیت روانی جامعه و امنیت جنسی خانواده کمک کنیم و بگوییم بر اساس نتایج و آمارها، رابطه جدی بین عفاف در پوشش و آراستگی با آرامش و امنیت خانواده وجود دارد بسیاری مشکلات ما حل خواهد شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی ادامه داد: طبعا گام و ضلع دوم این است که مردم از دسترس نبودن لباس و پوشاک زیبا، عفیفانه و ارزان شاکی هستند و علیرغم همراهی و علاقه‌مندی اصناف در این موضوع به نظر می‌رسد بخش‌هایی از زنجیره دچار خلاهایی است و ما به عنوان نظام حکمرانی فرهنگی کشور در تلاش برای رفع این خلاها از طریق ظرفیت‌های قانونی و رفع مشکلات طراحان و تولیدکنندگان پوشاک هستیم.

وی خاطرنشان کرد: همه مردم معتقدند بخشی از ناهنجاری های جامعه دیگر قابل تحمل نیست یا اجماع نظر دارند که اگر لباس خوب برای نوجوان ایرانی و لباس آراسته برای فعالیت اجتماعی زن ایرانی وجود داشته باشد بسیاری مشکلات به وجود نمی آید.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: اگر گروه‌های مردمی، بازیگران ایرانی و حلقه‌های میانی از جمله دلسوزان و اساتید دانشگاه با زبان مردم و بدون لکنت با در نظرگرفتن عرف در حوزه حجاب و عفاف وارد میدان نشوند، متاسفانه شاهد به خطر افتادن امنیت خانواده در روزها و سال‌های آتی خواهیم بود به همین دلیل برنامه ویژه شورای فرهنگ عمومی ناظر بر مشترکات و امور کاملا قابل توجه همه آحاد مردم بر اساس نظرسنجی هاست. 

وی افزود: امروز خانواده ایرانی تحمل نمایش برخی رفتارها و حرکت‌های منافی عفت عمومی در برخی فیلم‌های سینمایی را ندارد، حرف ما این است باید در سینمای ایران شرایطی فراهم شود که خانواده ایرانی به نیکی و با استواری مخاطب آن باشد، اگر این کار درست انجام شود حتما می‌توانیم گام‌ها و تصمیمات شایسته‌تری در حوزه ساماندهی به مساله لباس و حجاب نیز بر داریم چون این مساله طی سال‌های گذشته مستمسک سیاسی و مورد سوء استفاده دشمنان بوده است.

امامی یکی از مشکلات فعلی را فعالیت‌های پراکنده و بین خطوط مورد اختلاف حاکمیت عنوان کرد و گفت: معتقدیم اگر در شورای فرهنگ عمومی اشتباه حرکت کنیم فعالیت‌های سلبی و ایجابی ما هم جواب نخواهد داد. 

وی با تاکید بر لزوم توجیه و گوشزد رفتار گروه‌های ناهنجار یا افرادِ ایجادگر ناهمنوایی با عرف مردمی، گفت: حوزه آگاهی ابعاد شناختی ماجرای حجاب و مسائل مرتبط آن در فضای مجازی هم مهم است، نمی‌شود در فضای مجازی دچار رهاشدگی باشیم و خانواده و گروه‌های مردمی مسئولیت‌هایشان را انجام ندهند و متوقع و شاهد تحولی در حوزه حجاب و عفاف کشور باشیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی بر اجماع ملی با محوریت مردم برای عبور از مسائل موجود حوزه حجاب و عفاف تاکید کرد.

امامی خاطرنشان کرد: در این جلسه شورای فرهنگ عمومی برنامه ویژه شورای فرهنگ عمومی کشور و وزارت فرهنگ تحت عنوان راهبرد سه پایه مورد تایید کلی اعضا قرار گرفت و مقرر شد کارگروهی بر حسن اجرای این راهبرد نظارت و پیگیری داشته باشد، تحقق این راهبرد به معنای تحقق مشترکات و موارد ضروری تر و اولویت دارتر مصوبات ۴۲۷ و ۸۲۰ شورا هم هست و البته در راس این مباحث اصلاح وارتقا و نمایش شایستگی پوشش و آراستگی کارکنان دولت و بخش عمومی و خدمات عمومی است که دولت و شورای فرهنگ عمومی در این خصوص تاکید دارد و دستورالعمل های لازم را هم در روزهای آینده صادر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، جلسه ۷۶۴ شورای فرهنگ عمومی روز سه شنبه با حضور اعضا به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار شد و «طرح تحول حجاب و عفاف» در کشور از مباحث پیش از دستور این نشست بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.