رفتارهای پرخاشگرانه را از کودکی درمان کنید/توصیه به والدین

رفتارهای پرخاشگرانه را از کودکی

به گزارش خبرگزاری مهر، امین ماهورام، با اشاره به اینکه خشونت عقبه تاریخی دارد اظهار کرد: قدمت خشونت به سابقه تاریخ زندگی بشر بر می‌گردد ولی نکته اینجاست که امروزه خشونت به عنوان رفتاری نکوهیده در جوامع بشری تلقی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه رفتارهای خشونت‌آمیز با شناخت و بینش افراد در ارتباط مستقیم است، افزود: بشر امروزی رفتارهای خشن را به عنوان اقدامی ضد اخلاقی قلمداد می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره بروز رفتارهای خشن در کودکان خاطرنشان کرد: رفتارهای خشونت آمیز در کودکان عمدتاً به دلیل شناخت ناکافی و عدم درک درست اجتماعی کودک نسبت به موقعیت‌های مختلف بروز می‌کند.

ماهورام با بیان این موضوع که برخی رفتارهای خشن با سرشت کودک آمیخته شده اضافه کرد: بروز رفتارهای خشونت آمیز در سرشت یا ژنتیک برخی کودکان وجود دارد، انتخاب این ژن‌ها از اختیار فرد خارج است و در نهاد آدمی قرار دارد، در عین حال بخش دیگری از رفتارهای خشونت‌آمیز در کودکان نیز در درون خانواده‌ها و جامعه شکل می‌گیرد.

فرم‌های غیرمعمول رفتارهای خشن در کودکان

روانپزشک و فوق تخصص کودک و نوجوان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به طور کلی رفتارهای خشونت آمیز خصوصاً در فرم‌های غیر معمول نتیجه اثرات محیطی (رفتارهای خانواده و جامعه) و تأثیر ژنتیک در کودکان است.

به گفته وی، در بسیاری از موارد دیده می‌شود علیرغم این که هیچ سابقه رفتار خشونت آمیزی در خانواده یا محیط نیست، همچنان به دلیل اثرات ژنی، رفتارهای خشونت آمیز در برخی کودکان وجود دارد.

ماهورام با بیان اینکه توجه به علل مختلف رفتارهای خشونت آمیز در کودکان اصلی ترین روش درمان را مشخص می‌کند، تاکید کرد: باید به این موضوع توجه داشت که درجاتی از رفتارهای خشن در کودکان طبیعی است ولی نکته اینجاست که درمان رفتارهای خشونت آمیز خصوصاً زمانی که از شرایط عادی خارج شود ضروری است.

تبعات عدم درمان رفتارهای خشونت آمیز کودک

وی با اشاره به این که رفتارهای خشونت آمیز در صورتی که درمان نشوند، می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های فیزیکی به کودک و یا همسالان او شود تاکید کرد: رفتارهای خشونت آمیز ارتباطات اجتماعی و عملکرد تحصیلی کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه خشونت به خودی خود بیماری محسوب نمی‌شود، خاطرنشان کرد: خشونت تظاهراتی از یک بیماری است به شکلی که طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها می‌توانند خود را در قالب رفتارهای خشن نشان دهند.

روانپزشک و فوق تخصص کودک و نوجوان گفت: اختلالاتی همانند اختلال مقابله جویی، بیش فعالی، افسردگی و یا اضطراب در کودکان و نوجوان می‌تواند خود را به شکل رفتارهای خشن نشان دهند. به طور مثال زمانی که رفتارهای خشونت آمیز کودکی با اختلال بیش فعالی همراه باشد، مسیر پیش روی، پیگیری درمان‌های مربوط به بیش فعالی است.

کودکان آئینه رفتارهای پدر و مادر هستند

وی با اشاره به این موضوع که نمی‌توان اثرات محیط در بروز رفتارهای خشونت آمیز را انکار کرد، اضافه کرد: کودکان ما آئینه رفتارهای پدر و مادر و محیطی که در آن زندگی می‌کنند هستند، والدینی که مدام با یکدیگر با خشونت رفتار و صحبت می‌کنند، کودکشان نیز این موارد را می‌آموزد بنابراین پدر و مادرهایی که مدام از خود خشونت نشان می‌دهند، به احتمال زیاد فرزند آنها هم فرد خشنی خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به درمان‌های متداول کودکانی که رفتارهای خشن دارند توضیح داد: معمولاً این درمان‌ها ترکیبی از درمان‌های دارویی و آموزش‌های اصول فرزند پروری به والدین است.

وی با تاکید بر این موضوع که شناخت و درک دنیای درونی کودک می‌تواند نحوه درمان را بهبود ببخشد توضیح داد: قطعاً زمانیکه عوامل زمینه ساز رفتارهای پرخاشگرانه را شناسایی کنیم، روند درمان تسهیل می‌یابد.

آشنایی والدین با اصول فرزند پروری ضروری است

ماهورام با اشاره به ضرورت پیروی والدین از اصول فرزند پروی خاطرنشان کرد: در اصول فرزند پروری محور خانواده‌ها هستند به این شکل که خانواده باید اول شناخت کافی از کودک خود داشته باشد و ارتباط مؤثری با کودک برقرار کند، بی شک از مجرای این ارتباطات خوب و مؤثر است که رشد اجتماعی کودکان حاصل می‌شود.

روانپزشک و فوق تخصص کودک و نوجوان ادامه داد: والدین باید با روش‌های درست و در عین حال علمی پرورش کودکان آشنا باشند.

وی با اشاره به اینکه اصول فرزند پروری در شرایطی که به درستی انجام شود می‌تواند مؤثر باشد خاطرنشان کرد: باید توجه داشتیم در اصول فرزند پروری توانایی و صبر و تحمل والدین اهمیت دارد، اگر تمامی درمان‌های دارویی و غیردارویی را به درستی انجام دهیم، بی شک می‌توانیم به میزان قابل توجهی از درمان کودکان خشن نتیجه بگیریم.

درمان کودکان خشن را از سنین پایین‌تر آغاز کنیم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نقش سن در درمان کودکانی با رفتارهای خشن را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: در سنین پایین‌تر و قبل از ورود به مدرسه رفتارهای خشن کودکان کمتر و زمان مناسبی برای آغاز درمان این کودکان است، ضمن این که با افزایش سن انتظار میزان تغییر و افزایش رفتارهای خشونت آمیز به مراتب بالاتر رفته و درمان‌ها پیچیده‌تر می‌شود.

ماهورام توضیح داد: کودکان تا زمانیکه کوچک‌تر هستند، رفتارهای خشونت آمیز محدودتری دارند و این در حالی است که در صورت نادیده گرفتن و عدم درمان به موقع این رفتارها خشونت آمیز می‌تواند آینده و حتی تمام زندگی فرزند ما تحت الشعاع قرار دهد.

فرزند پروری یک مهارت است که همه والدین باید آن را بیاموزند

وی در ادامه با بیان این موضوع که فرزند پروری یک مهارت است که همه والدین باید آن را بیاموزند تاکید کرد: مهارت‌های فرزندپروری برای همه والدین چه فرزندشان اختلال داشته یا نداشته باشد یک ضرورت است، این آموزش‌های می‌تواند رابطه فرزند و والدین را بهبود ببخشد و مسیر پیشرفت تحصیلی و اجتماعی کودکان را تسهیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.