هنر ممزوج به نام سردار سلیمانی باید ناقد سلطه و استکبار جهانی باشد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،‌ قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین مسافر آستانه دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به همراه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدمهدی بهداروند مشاور مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی با حضور در محل دبیرخانه سومین جشنواره سردار آسمانی از نزدیک در جریان برگزاری جشنواره تئاتر سردار آسمانی قرار گرفتند.

حضور خیل عظیم سربازان فرهنگی حاج قاسم در سنگر هنرهای نمایشی

در ابتدای این دیدار حمید نیلی مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ضمن عرض خیرمقدم گفت: بسیار خوشحالیم در حالی سومین دوره این جشنواره را برگزار می کنیم که این رویداد که متبرک به نام و یاد سردار سپهبد شهید سلیمانی است جای خود را میان اهالی متعهد تئاتر باز کرده و امسال در سه بخش نمایشنامه‌نویسی، تئاتر خیابانی و رادیو تئاتر میزبان خیل عظیم سربازان فرهنگی حاج قاسم در سنگر هنرهای نمایشی هستیم. امروز هنرمندان به ادای دین به حاج قاسم مشتاقند و آمار و مستندات رو به افزایش و تصاعدی دوره اول تا سوم گواهی بر این مدعاست.

هنر ممزوج به نام سردار سلیمانی باید ناقد سلطه و استکبار جهانی باشد

سیدوحید فخرموسوی دبیر سومین جشنواره سردار آسمانی امروز تمرکز جشنواره بر روی کیفیت آثار نهایی است و بسیار متاسفیم که امسال به دلیل شرایط کرونا و محدودیت های دستورالعمل‌های بهداشتی نتوانستیم در حوزه بین‌الملل این جشنواره ورود پیدا کنیم. اما با رصدی که از کشورهای اطراف و منطقه انجام دادیم خوشبختانه متوجه شدیم که ظرفیت بالایی در این حوزه وجود دارد که به یاری خدا و با ریشه کن شدن کرونا سال آینده قطعاً این جشنواره بین‌المللی خواهد بود و امید داریم با مشارکت و حمایت های مرکز هنرهای نمایشی شاهد برگزاری مطلوب و میزبانی شایسته این رویداد باشیم.

دبیر سومین جشنواره سردار آسمانی افزود: لازم است از دست اندرکاران و متولیان ادوار گذشته این جشنواره تقدیر کنم و خوشحالم که اعلام کنم آثار قابل قبول و با کیفیتی چه از نظر کمی و کیفی به جشنواره ارسال شده است.

با رایزنی ها و توافقاتی که در استان کرمان و با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و نهادهایی مربوطه انجام دادیم بنا داریم تا با اجرای آثار برگزیده موجی فراگیر در سراسر کشور ایجاد کنیم که ان شالله با مساعدت و حمایت اداره کل هنرهای نمایشی در آینده شاهد این رویداد باشیم. به اجراهای این جشنواره چه از لحاظ تعداد و چه از منظر کیفیت خوشبینم و امید دارم شاهد جشنواره ای در تراز جبهه فرهنگی انقلاب  اسلامی باشیم.

هنر ممزوج به نام سردار سلیمانی باید ناقد سلطه و استکبار جهانی باشد

هر اتفاقی که با نام و یاد حاج قاسم عزیز برگزار شود، مبارک و خجسته است

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهداروند مشاور مدیر کل مرکز هنرهای نماشی طی سخنانی گفت: هر اتفاق و رویدادی که با نام و یاد حاج قاسم عزیز برگزار شود، مبارک و خجسته است و باید به دست اندرکاران و متولیان این جشنواره خدا قوت گفت: در واقع شخصیت عظیم و برجسته حاج قاسم نباید آنقدر افسانه ای باشد که نسل امروز آتی ها را دست نیافتنی بیابد.

وی ادامه داد: باید حضور و بروز ابعاد گوناگون شخصیت وی را برای جامعه ملموس کنیم و چه زبانی بهتر از زبان فاخر هنر و عرصه نمایش که این وجود گسترده این مرد بزرگ را جلوه گر سازد.

دو خصوصیت و ویژگی حاج قاسم برای ما اهمیت ویژه ای دارد و به نظرم جامعه امروز ما محتاج این دو ویژگی است. بنده به عنوان کسی که روی این ویژگی ها پژوهش، تحقیق و کار مبنایی و علمی انجام داده به صراحت می گویم جامعه امروز ما نیازمند «سادگی» و «صداقت» این شخصیت مهم تاریخ معاصر ایران است. ما باید و حتماً از فرماندهان بزرگ که با این شهید بزرگوار از نزدیک ارتباط داشتند خاطراتی را که مواد و مصالح اولیه پی ریزی یک نمایشنامه یا یک اثر نمایش می باشد را استخراج کنیم تا شاهد آثار مطلوب و با کیفیتی از این شهید بزرگوار در عرصه تئاتر باشیم.

هنر ممزوج به نام سردار سلیمانی باید ناقد سلطه و استکبار جهانی باشد

هر کاری برای زنده نگه داشتن نام حاج قاسم انجام گیرد کم است

حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: ضرورت شکل گیری و فعالیت مستمر یک دبیرخانه دائمی برای این جشنواره محسوس است و باید رویکرد پژوهشی نیز در این جشنواره تقویت شود تا شاهد آثار عمیق و استانداردی درباره این چهره فراملی و فراجناحی باشیم که به واقع خود را سرباز وطن می خواند.

هر ارگان، سازمان و نهادی، اعم از دولتی یا غیردولتی در این راه هر گونه فعالیتی انجام دهد کم است. شخصیت عظیم حاج قاسم بسیار متعالی است و می بایست هر فعالیت در عرصه فرهنگ و هنر خصوصاً نمایش و هنر موثر تئاتر صورت پذیرد.

هنر ممزوج به نام سردار سلیمانی باید ناقد سلطه و استکبار جهانی باشد

افتخار می‌کنم سرباز فرهنگی مکتب امام(ره) و حاج قاسم هستم

در پایان این بازدید دکتر قادر آشنا  مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی ضمن تقدیر و تشکر از بانیان و متولیان این رویداد در تهران و کرمان گفت: به نوبه خودم دست همه دست اندرکاران و سیاست گذاران و مجریان این رویداد را می بوسم و افتخار می کنم که در مکتب امام(رحمه الله) و حاج قاسم به عنوان یک سرباز فرهنگی کار می‌کنم.

وی در خصوص نحوه حمایت مرکز هنرهای نمایشی از این جشنواره گفت: ما با تمام توان و همه ظرفیت در سراسر کشور حاضریم که در این حوزه فعالیت کنیم و هر چه در این عرصه کار کنیم کم است و این شخصیت برجسته آنقدر بزرگ هست که می تواند محل رجوع فرهنگیان و هنرمندان و اصحاب اندیشه و قلم و فرهنگ و هنر باشد.

هنرمندان باید علاوه بر اینکه به شخصیت  بسیار عمیق سردار سلیمانی می‌پردازند به نقد نظام سلطه و استکبار جهانی که عامل و باعث این فضاهای تاریک در عرصه‌های اقتصادی، نظامی، فرهنگی و هنری شده نیز بپردازند و آن را به عنوان هنرمند در ملا عام قرار دهند و تریبونی برای مظلومیت نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح ملی و فراملی باشند.

وی همچنین در ادامه بیان کرد: مرکز هنرهای نمایشی و شخص بنده هر کاری که در حوزه سردار سلیمانی باشد فارغ از مناصب و موقعیت های شغلی و حرفه‌ای، انجام می‌دهیم و به این کار افتخار می‌کنیم. جا دارد که در خصوص این چهره برجسته و نستوه جبهه مقاومت اسلامی نمایشنامه‌های استاندارد و ارزشمندی تولید شود و سپس بر مبنای آن نمایشنامه‌ها، آثار نمایش فاخر و با کیفیتی تولید شود که امید دارم با همت مسئولین امر و هدایت صحیح هنرمندان و نویسندگان و کارگردان این امر خطیر محقق شود.

هنر ممزوج به نام سردار سلیمانی باید ناقد سلطه و استکبار جهانی باشد

در این بازدید محسن سلیمانی فارسانی مدیر دبیرخانه جشنواره سردار آسمانی، توحید معصومی مشاور انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، جواد تمدنی مدیر روابط عمومی جشنواره سردار آسمانی و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، امیر کلاته مشاور اجرایی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و محمد کاظم تبار مسئول طرح و برنامه انجمن تئاتر انقلاب دفاع مقدس حضور داشتند.

سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان دی ماه سال جاری با دبیری سید وحید فخر موسوی در کرمان برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.