قرارگیری در معرض فرمالدئید و بروز مشکلات شناختی افراد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض فرمالدئید در حین کار ممکن است در سنین بالاتر با اختلالات شناختی همراه باشد.

«نومی لتلیر»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه مونپلیه فرانسه، گفت: «ما می‌دانیم که قرار گرفتن در معرض فرمالدئید با برخی سرطان‌ها مرتبط است و نتایج ما نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض مقادیر کم فرمالدئید نیز ممکن است با سطح پایین‌تر عملکرد شناختی مرتبط باشد.»

وی در ادامه افزود: «افرادی که کارشان، آنها را در معرض فرمالدئید قرار می‌دهد بهتر است اقدامات احتیاطی را انجام دهند و شرکت‌ها نیز باید به دنبال راه‌هایی برای کاهش قرار گرفتن کارگران در معرض مواد شیمیایی خطرناک باشند.»

در این مطالعه ۷۵,۳۲۲ نفر در فرانسه با میانگین سنی ۵۸ سال مورد بررسی قرار گرفتند. از این تعداد ۸ درصد یا ۶,۰۲۶ نفر در طول زندگی کاری خود در معرض فرمالدئید قرار گرفتند. مشاغل آنها شامل پرستاران، مراقبان، تکنسین‌های پزشکی، کارگران صنایع نساجی، شیمی و فلزی، نجار و نظافتچی بود.

قرار گرفتن مادام العمر در معرض فرمالدئید با ابزاری که برای تخمین قرار گرفتن فرد در معرض خطرات بالقوه سلامتی در مشاغل مختلف استفاده می‌شود، محاسبه شد. افراد بر اساس سالهای مواجهه با فرمالدئید به سه گروه مساوی تقسیم شدند. میزان کم معادل شش سال یا کمتر؛ میزان متوسط معادل هفت تا ۲۱ سال؛ و میزان زیاد معادل ۲۲ سال یا بیشتر در نظر گرفته شد.

عملکرد شناختی افراد با استفاده از هفت آزمون متداول یادآوری کلمات، حافظه، توجه، استدلال و سایر مهارت‌های تفکر اندازه‌گیری شد تا هر حوزه را ارزیابی کنند و به یک نمره شناختی کلی برسند.

محققان دریافتند افرادی که در محل کار در معرض فرمالدئید قرار داشتند، به طور متوسط ۱۷ درصد بیشتر از افرادی که در معرض فرمالدئید نبودند، با خطر ابتلاء به مشکلات فکری و حافظه روبرو بودند.

یافته‌ها نشان داد کارگرانی که به مدت ۲۲ سال یا بیشتر در معرض فرمالدئید قرار گرفته بودند، ۲۱ درصد بیشتر از افرادی که هرگز در معرض آن نبودند، در معرض خطر ابتلاء به اختلالات شناختی کلی قرار داشتند.

استفاده از فرمالدئید در چند دهه اخیر کاهش یافته است؛ با این حال، نتایج مطالعه این واقعیت را نشان می‌دهد که هنوز هزاران نفر وجود دارند که کارشان، آنها را در معرض مواد شیمیایی قرار می‌دهد و ممکن است بعداً با خطر اختلال شناختی روبرو شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.