نقش کمیته علمی کرونا در تصمیمات کشوری/ هشدارها را جدی نمی‌گیرند

به گزارش خبرنگار مهر، اعضای کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ متشکل از پزشکان متخصص رشته‌های عفونی، ریوی، اپیدمیولوژی و… است. زیرا، با توجه به ویژگی ویروس کرونا به عنوان یک بیماری قابل سرایت شناخته می‌شود و از همین رو، اعضای کمیته از رشته‌های مختلف پزشکی انتخاب شده‌اند تا اشراف بیشتری بر روی شناخت و کنترل بیماری داشته باشند.

در همین حال، نقش کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ این است که شرایط کرونایی کشور را قبل از اینکه دچار بحران شود، مورد ارزیابی قرار دهند. به طوری که با شناسایی سویه اومیکرون در آفریقایی جنوبی و سرایت آن در برخی از کشورهای اروپایی، دبیر و اعضای کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، نظرات علمی خود را اعلام کردند و در عین حال، توصیه‌هایی برای مصون ماندن از آسیب‌های اومیکرون در کشور ارائه دادند.

آنچه در توصیه‌ها و هشدارهای اعضای کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، بیش از پیش برجسته و نمایان بود، خطرات عادی انگاری و بازگشایی‌ها بوده است. همچنین، نگرانی‌هایی در ارتباط با حضور دانش آموزان در مدارس مطرح شد و اینکه مدارس و دانشگاه‌ها حداقل برای ۴ هفته باید تعطیل شوند.

این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش، برگزاری امتحانات دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه را مورد تاکید قرار داده است. یعنی اینکه به نظرات کمیته علمی بها نداده است. همچنین، خبری از بازگشت دورکاری ها و تجدید نظر در بازگشایی‌ها نیست.

مسعود یونسیان یکی از اعضای کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، در واکنش به عادی انگاری‌ها در کشور، گفت: در نامه کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کرونا به این موضوع تاکید کردیم که باید آمادگی کامل مقابله با شرایط روزهای آتی را داشته باشیم.

وی افزود: زمانی که شیب رو به بالای بستری و حتی ابتلاء را ببینیم، دیگر برای پیشگیری دیر است. در پنج پیک قبلی کرونا در کشور «پیشگیری» به معنای واقعی کلمه که سبب جلوگیری از بروز پیک شود را نداشتیم و هربار آنقدر درنگ می‌کردیم که تعداد بستری و مرگ افزایش یابد تا رفتار واکنشی داشته باشیم.

در همین حال، کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به بازگشایی مدارس با حضور دانش آموزان، گفت: از زمانی که بحث بازگشایی مدارس مطرح شد، شیوه نامه واکسیناسیون دانش آموزان هم به آموزش و پرورش ابلاغ شد، زیرا حضور دانش آموزان در کنار یکدیگر باید در محیطی امن و ایمن فراهم شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که درگیر و نگران اومیکرون هستیم باید شرایط تجمع دانش آموزان و همین طور پروتکل‌های بهداشتی، جدی‌تر و امن‌تر از قبل رعایت شود انتظار می‌رود و آن دسته از افرادی که تاکنون مبادرت به تزریق واکسن نکردند، هر چه زودتر برای واکسیناسیون اقدام نمایند.

حیدری تصریح کرد: با وجودی که امکان تحصیل در فضای مجازی فراهم است، اما دانش آموزان و معلمان و مربیان برای حضور فیزیکی در مدارس باید واکسینه شده باشند. حتی برای امتحانات که باید حضوری برگزار شود، پیشنهاد داده‌ایم که فضای مجزا برای افرادی که واکسن نزده‌اند با رعایت پروتکل‌ها و فواصل ایمن فراهم شود و اگر امکان چنین فضایی نبود، مجازی برگزار شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ستاد ملی کرونا هیچ تغییری در تصمیم گیری های بعد از ورود سویه اومیکرون به کشور نداشته است. ضمن اینکه با بررسی نمودارهای وزارت بهداشت از پروتکل‌های بهداشتی در کشور، متوجه روند نزولی رعایت پروتکل‌ها می‌شویم که می‌تواند زنگ خطری برای ورود به پیک ششم باشد.

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: با توجه به سرایت پذیری بالای سویه اومیکرون، مردم حتماً بدانند که اومیکرون به راحتی بین افراد منتقل می‌شود.

بر اساس مطالعات انجام شده، بیشترین سنینی که دچار مشکلاتی به واسطه ویروس اومیکرون می‌شوند، سن ۲۰ تا ۳۰ سال و افراد بالای ۶۰ سال هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.