دیدن «قاتل و وحشی» در جشنواره فجر، واقعاً این‌قدر ترسناک است؟

مهسا بهادری: اسامی فیلم‌های سینمایی حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد و همانطور که مسعود نقاش‌زاده، دبیر این دوره اعلام کرده بود، فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» از جشنواره حذف شد. ماجرایی که در دو هفته اخیر جنجال‌های زیادی را به پا کرد. پس از دو سال شروع دوباره این جنجال‌ها از جایی شروع شد که حمید نعمت‌الله اعلام کرد که فرم حضور در جشنواره را پر کرده و قرار است نسخه نهایی فیلم را تحویل جشنواره دهد.

بعد از ارسال «قاتل و وحشی» به جشنواره، دبیرخانه اعلام کرد که این فیلم از جشنواره حذف شده چون بر اساس مستندات موجود، فیلم «قاتل و وحشی» ساخته آقای حمید نعمت‌الله، پیش از سال ۱۳۹۹ تولید شده، فرم شرکت در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده، مورد بازبینی هیأت‌انتخاب قرار گرفته و صورت‌جلسه آن به امضای هفت عضو هیات انتخاب دوره سی و هشتم رسیده است؛ لذا با توجه به آیین‌نامه جشنواره، فیلم «قاتل و وحشی» از نظر قانونی امکان حضور در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر را نخواهد داشت.»

پس از اینکه دبیر جشنواره فجر، پر کردن فرم جشنواره در سال‌های گذشته را دلیل کنار گذاشتن فیلم «قاتل و ‌وحشی» از جشنواره فجر عنوان کرد، روابط عمومی این فیلم در متنی، استدلال مسعود نقاش‌زاده را خلاف آیین‌نامه این دوره دانست. پس از این ماجرا، همایون اسعدیان که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر عضو هیئت انتخاب بود، اعلام کرد که این فیلم در آن دوره از جشنواره بررسی نشده است او در توضیحات بیش‌تر خود گفت: «هیات انتخاب جشنواره فجر در سال ۹۸ فیلم «قاتل و وحشی» را دید، اما حدود نیم ساعت از فیلم آماده نبود و نسخه کامل را به ما ندادند. با این حال در همان اندازه‌ای که دیدیم هم فیلم بررسی نشد، چون آقای داروغه‌زاده، دبیر آن دوره از جشنواره اعلام کردند به دلیل اینکه بین تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاران فیلم اختلاف به وجود آمده و فیلم مشکل مالکیت دارد هیچ بررسی‌ صورت نگیرد، در نتیجه فیلم نه بررسی شد و نه نظری درباره آن ارائه شد.»

او ادامه داد: «هیچ سند مکتوبی مبنی بر ارزیابی و نمره‌دهی به فیلم «قاتل و وحشی» با نام و امضای اعضای هیات انتخاب دوره سی‌وهشتم فیلم فجر وجود خارجی ندارد.»

               بیش‌تر بخوانید:

             ◾️جشنواره فجر، برای ردِ پذیرشِ فیلم «قاتل و وحشی»، سند رو کرد

             ◾️همایون اسعدیان: «قاتل و وحشی» در جشنواره سی‌وهشتم فجر بازبینی نشد

             ◾️چرا «قاتل و وحشی» امسال هم در جشنواره فیلم فجر نیست؟

دبیرخانه هم برای رد صحبت‌های اسعدیان و اثبات اینکه فیلم را بازبینی کرده است اسناد و مدارکی را منتشر کرد. بیانیه‌ای نیز منتشر شد که در آن نوشته شده بود: «در ادامه این بیانیه آمده است: «در سال ۱۳۹۸، نسخه‌ای از فیلم «قاتل و وحشی» به مدت ۱۵۶ دقیقه‌ به دبیرخانه جشنواره ارائه شده که در سه دقیقه پایانی این نسخه، کارگردان رو به دوربین، نماهای پایانی فیلم را شرح می‌دهد. تمامی اعضای هیأت ‌انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، این نسخه را مورد بازبینی قرار داده و صورتجلسه بازبینی را امضا کرده‌اند. اما در نهایت، به خاطر مشکلاتی که این فیلم در مالکیت داشته، با تصمیم دبیر وقت جشنواره، کنار گذاشته شده است. این فیلم در سال ۱۳۹۹ نیز برای شرکت در جشنواره فجر ثبت نام کرده بود که به دلیل صادر نشدن پروانه نمایش فیلم با این درخواست موافقت نشد.»

دیدن «قاتل و وحشی» در جشنواره فجر، واقعاً این‌قدر ترسناک است؟

در همین میان هم جواد طوسی منتقد سینما اعلام کرد که یکی از دلایل اصلی برای عدم پخش این فیلم سینمایی فقط ماجرای حق مالکیت نیست بلکه یکی از مشکلات نمایش موهای لیلا حاتمی است.

مصطفی کیایی که در هیئت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت هم نسبت به این ماجرا واکنش نشان داد و گفت: «فیلم «قاتل و وحشی» از نظر قانونی مشکلی برای حضور در جشنواره ندارد که اگر این‌طور بود دبیر سال گذشته تمام تلاشش را نمی‌کرد که فیلم را برای ما نمایش دهد اما موفق نشد چون مشکل پروانه نمایش داشت، ما تا روز آخر هم منتظر ماندیم ولی نشد. حداقل دبیر جشنواره که قواعد جشنواره را می‌داند.»

روزگذشته نیز کانون کارگردانان در انتقاد به این مضوع بیانیه‌ای منتشر کرد و نوشت: «

حواشی از کجا آغاز شد؟

 اگر مخاطب سینما باشید حدود دو سال است که در جریان مشکلات «قاتل و و حشی» هستید. از اخبار ضدونقیض درباره ادامه یا توقف ساخت این فیلم و دعوای همیشگی میان سرمایه‌گذار و کارگردان گرفته تا مشکل نمایش موهای لیلا حاتمی و پر کردن فرم حضور و پذیرفته نشدن در جشنواره، مشکلاتی است که این فیلم با آن مواجه است. 

۱۵ شهریور  ۱۳۹۸  فیلمبرداری فیلم سینمایی«قاتل و وحشی» آغاز شد. فیلمی با کارگردانی حمید نعمت‌الله و بازی لیلا حاتمی و امین حیایی که می‌خواست در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حاضر شود و قرار نبود پس از دوسال این همه حاشیه داشته باشد.

حدود سه ماه از آغاز فیلمبرداری «قاتل و وحشی» گذشته بود و در حالی که این فیلم فرم حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده بود، خبر رسید که فیلمبرداری آن به دلیل مشکلات مالی متوقف شده است. البته فردای آن روز نعمت‌الله ادعا کرد که بیش از ۷۰درصد کار به پایان رسیده و فیلمبرداری آن هم در تهران ادامه دارد و آن مشکلات مالی که مطرح شده صرفا بخاطر برآورد هزینه رخ داده است در همین میان که تکلیف فیلم مشخص نبود و احتمال داده می‌شد که ساخته حمید نعمت‌الله به جشنواره نرسد، روابط عمومی فیلم اعلام کرد که فیلمبرداری «قاتل و وحشی» به پایان رسیده است و فیلم آماده حضور در جشنواره است.

هرچند که نعمت‌الله با تمام توان خود فیلم را برای نمایش در جشنواره آماده کرد، اما زمانی که اسامی آثار بخش سودای سیمرغ منتشر شد هیچ نامی از این فیلم وجود نداشت و  مشکلش آنچه که در فیلم به نمایش درآمده، نبود. بلکه دبیر خانه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد مسائل حقوقی باعث خارج شدن فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» از بررسی هیات انتخاب بخش سودای سیمرغ این دوره جشنواره از جشنواره شده است. به دلیل برخی مشکلات مالکیتی پیرامون این فیلم و براساس نظر معاونت نظارت و ارزشیابی و خانه سینما (مکاتبات پیوست ۱ و ۲ و ۳) به عنوان مراجع ذیصلاح موضوع تهیه‌کنندگی و مالکیتی فیلم است.»

همان زمان دبیرخانه جشنواره فیلم فجر اعلام کرد که این آمادگی را دارد در صورت حل مشکل فیلم در زمان مقرر، و به لحاظ طی شدن سایر مراحل حضور و به احترام دست‌اندرکاران ساخت فیلم، بادعوت مجدد از هیات‌انتخاب، نسبت به اعلام‌نظر در خصوص شایستگی حضور فیلم و افزودن این فیلم به بخش مسابقه، اقدام نماید.

دیدن «قاتل و وحشی» در جشنواره فجر، واقعاً این‌قدر ترسناک است؟

پس از آنکه دبیرخانه دلیل بررسی نکردن این فیلم را اعلام کرد و شانس دوباره‌ای به این فیلم داد، حمید نعمت‌الله در گفت‌وگو با خبرآنلاین اعلام کرد با وجود بیانیه دبیرخانه جشنواره، «قاتل و وحشی» قطعا به جشنواره فجر نمی‌رسد. او در این‌باره توضیح داد: «ما از همکاری با آقای رنج‌کشان راضی بودیم و ایشان هم بدقولی در تامین هزینه‌ها نداشت اما پیش‌تولید و تولید فیلم ما طولانی و هزینه‌ها افزایش یافت به همین دلیل به دنبال اضافه کردن سرمایه‌گذار جدید رفتیم اما ورود آقای نادران وضعیت این پروژه را بدخیم کرد. ایشان حتی شرط کرد که اسمش به عنوان تهیه‌کننده بیاید اما در مقابل به تعهداتش برای تامین سرمایه عمل نکرد.»

این کارگردان در پایان با اعلام این‌که قطعا «قاتل و وحشی» به جشنواره فجر نمی‌رسد گفت: «این فیلم با سختی و مرارت و خون جگر زیادی ساخته شد و اثری است که با افتخار می‌شود آن را در معرض تماشای مخاطب قرار داد. امیدواریم مشکلات این فیلم حل بشود تا بتوانیم «قاتل و وحشی» را با کیفیت مدنظرمان برای مخاطبان آماده کنیم.»

با توجه به شرایط پیش‌آمده به نظر می‌رسد که خبرسازی‌های «قاتل و وحشی» به همین مسائل ختم نمی‌شود و به زودی تکلیف اکران این فیلم باید مشخص شود، مخصوصا اینکه مشخص شد این فیلم به هیچ عنوان در پهلمین جشنواره فیلم فجر حضور نخواهد داشت.

۵۷۲۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.