درمان افسردگی با سلول های بنیادی به دست آمده از دندان

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از دیلی میل، طبق نظریه جدید محققان، سلول‌های بنیادی موجود در پالپ ممکن است به ترغیب تشکیل سلول‌های عصبی جدید در مغز کمک کنند.

محققان این آزمایش معتقدند که هر چه تعداد سلول‌های عصبی بیشتر باشد، ارتباط بین این سلول‌ها و بین مناطق مغز مسئول احساسات ما بهتر است. سلول‌های بنیادی همچنین ضد التهاب هستند و تصور می‌شود که افسردگی ممکن است با التهاب در مغز مرتبط باشد.

این کارآزمایی به دنبال یافته‌های مهمی است که نشان می‌دهد داروهای ضدافسردگی ممکن است سلول‌های بنیادی مغز را تحریک کنند تا سلول‌های عصبی بیشتری بسازند.

طبق آمار مؤسسه سلامت ملی آمریکا، از هر ده نفر یک نفر در طول زندگی خود از افسردگی رنج می‌برد. علت دقیق آن به طور کامل شناخته نشده است.

تصور می‌شود که میزان مواد شیمیایی مرتبط با خلق و خوی در مغز مانند سروتونین، در این زمینه دخیل هستند؛ اکثر داروهای ضد افسردگی با افزایش سطح سروتونین طراحی شده‌اند. اما این نظریه عدم تعادل شیمیایی اثبات نشده است.

فاکتورهای دیگری نیز همانند آسیب پذیری ژنتیکی و رویدادهای استرس زا در زندگی در بروز افسردگی نقش دارند.

با این حال، اکنون محققان بر این باورند که رشد سلول‌های عصبی، و ارتباطات بین سلول‌های عصبی، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

مطالعات قبلی نشان داده اند که ناحیه هیپوکامپ مغز که در حافظه و احساسات نقش دارد، در بیماران مبتلا به افسردگی مزمن کوچک‌تر است.

تحقیقات در حال انجام در دانشگاه جان هاپکینز در ایالات متحده نشان داده است که داروهای ضد افسردگی می‌توانند باعث رشد سلول‌های بنیادی در مغز شوند. آنها دریافتند که ورزش نیز تأثیر مشابهی دارد. در آزمایش جدید، به ۴۸ فرد مبتلا به افسردگی، سلول‌های بنیادی گرفته شده از پالپ دندان‌های کشیده شده دیگران به علاوه داروی ضدافسردگی فلوکستین داده می‌شود.

سلول‌ها به بازوهای بیماران در چهار جلسه، هر جلسه به فاصله دو هفته، تزریق می‌شوند. یک گروه مقایسه فقط فلوکستین روزانه خواهند داشت.

سلول‌های بنیادی ضد التهاب هستند، بنابراین علاوه بر ایجاد سلول‌های مغزی جدید، می‌توانند اثرات التهابی استرس بر روی مغز را کاهش دهند.

به گفته محققان، «ما می‌دانیم که سلول‌های بنیادی به مناطقی می رسند که التهاب وجود دارد. اینگونه است که آنها راه خود را از خون به مغز خواهند یافت.»

محققان معتقدند نتایج این آزمایش امیدوارکننده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.