ماجرای برگشت محصولات کشاورزی/مردم نگران سموم شیمیایی نباشند

به گزارش خبرگزاری مهر، فرامرز خدائیان، در ارتباط با برگشت یکی از محصولات کشاورزی صادراتی به کشور، گفت: آنچه مسلم است، اندازه گیری سموم و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی به صورت دقیق در آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو انجام می شود.

وی افزود: مردم به هیچ عنوان نگران سموم شیمیایی و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی نباشند. زیرا، ما اجازه نمی دهیم این قبیل محصولات عرضه شوند.

خدائیان ادامه داد: این احتمال هست که محصول برگشت خورده از یکی از کشورهای همسایه، آفات زدگی باشد که می تواند به دلیل طولانی شدن زمان تشریفات گمرکی اتفاق بیافتد.

وی گفت: هر کشور قوانین و استانداردهای خاصی در مورد محصولات کشاورزی وارداتی دارد که ممکن است با کشورهای دیگر متفاوت باشد، در این راستا کشور روسیه و اوراسیا نیز استاندارد و قوانین خود را دارند که به تازگی شرایط تغییر کرده است.

خدائیان افزود: درمورد فلفل دلمه‌ای و فلفل های رنگی ۴ نوع سم که در گلخانه های ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت در کشور روسیه ثبت نشده بود.

مدیرکل ننظارت و ارزیابی فرافرآورده‌های غذایی و آشامیدنی غذا و دارو، با اشاره به اینکه در قانون مسئول صدور گواهی بهداشتی (آفات، بیماری‌ها و علف های هرز) به عهده سازمان حفظ نباتات است، گفت: صدور گواهی ایمنی (باقی مانده سموم، فلزات سنگین و نیترات) به عهده وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از این تنها مولفه ای که صادر کننده باید آن را رعایت می کرد، ارائه گواهی بهداشتی بود و الزامی برای گواهی ایمنی وجود نداشت، عنوان کرد: با توجه به اینکه پروتکل کشور روسیه تغییر و گواهی ایمنی را نیز الزامی کرده است، جلسات مختلفی برگزار شد که براساس تفاهم بین دو کشور مقرر شد با بازدید و بررسی بسترهای کشت محصولات موضوع رفع شود.

خدائیان بای بیان اینکه گواهی ایمنی محصولات در همه کشورها وجود دارد و درجه اهمیت موضوع در برخی کشورها متفاوت است، گفت: براساس قوانین کشور، همه محصولات کشاورزی و غیرکشاورزی برای واردات رصد و سپس مجوز ترخیص را صادر می کند.

وی با اشاره به اینکه هر کشوری مطابق قوانین خود درمورد محصوالات وارداتی اقدام می کند، اظهار کرد: شاخص باقی مانده سموم MRL نام دارد که بیشترین میزان حد مجاز باقی مانده سموم را تعیین کمی کند که ممکن است شاخص هر کشوری به نسبت کشور دیگر سخت گیرانه تر و یا راحت تر باشد.

خدائیان ادامه داد: بر اساس اعلام مسئولین مربوطه، برگشت اخیر محصولات کشاورزی از کشورهای مختلف به خاطر وجود سموم و آلاینده ها نبوده است و بحث آفات و بیماری های گیاهی مطرح بوده است که در حال رایزنی با کشورهای هدف صادرات هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.