قادر آشنا: ابلاغیه‌ای برای بازگشت محدودیت‌های کرونایی دریافت نکردیم

به خبرنگار فرهنگی ایرنا، از ابتدای شهریورماه ۱۴۰۰ هم‌زمان با فعالیت دولت سیزدهم، موضوع تسریع روند واکسیناسیون در دستور کار قرار گرفت و به فاصله کوتاهی شاهد نزولی شدن شیب ابتلا و مرگ‌ومیر هم‌وطنانمان به واسطه ویروس کرونا بودیم.

واکسیناسیون با سرعت، مسیر خود را طی کرد و حاصل آن شد که در نهایت از ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ و با تغییر رنگ بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌های کشورمان ازجمله پایتخت، شاهد آغاز مجدد فعالیت سالن‌های نمایشی بودیم. هرچند در آن زمان اعلام شد که کماکان برای رعایت هرچه بیشتر و جلوگیری از شیوع این ویروس، سالن‌ها و تماشاخانه‌های تئاتری در سراسر کشور ملزم به رعایت سقف ۵۰ درصدی برای میزبانی از مخاطبان و رعایت تام و تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی هستند.

بازگشت ظرفیت صددرصدی مخاطبان به تالارها، هدیه زمستان ۱۴۰۰ به خانواده تئاتر

 با آبی شدن پایتخت همسو با دیگر استان‌ها و شهرستان‌های کشورمان، هنرمندان و خانواده تئاتر مطالبه خود را مبنی‌بر برداشتن تمامی محدودیت‌ها از جمله استفاده صددرصدی از ظرفیت سالن‌ها برای رونق‌بخشی هرچه بیشتر به اقتصاد تئاتر از یک‌سو و از سوی دیگر پاسخ به نیاز هر چه بیشتر مخاطبان و دوستداران هنر نمایش را به اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کردند.

قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای پاسخ‌گویی به این مطالبه خانواده تئاتر، رایزنی خود را با همراهی معاونت امور هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ستاد ملی مقابله با کرونا جهت برداشتن محدودیت پذیرش سالن‌ها و تماشاخانه‌های تئاتری آغاز کرد تا در نهایت ۳۰ آذرماه اطلاعیه اداره‌کل هنرهای نمایشی به استناد ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی‌بر برداشتن محدودیت پذیرش ظرفیت سالن‌ها و تماشاخانه‌های دولتی رسانه‌ای شد.

خوشحالی کوتاه مدت تا شائبه ورود اُمیکرون به کشور

اما به فاصله کوتاهی از این اتفاق سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اُمیکرون راه خود را از آفریقای جنوبی به تعدادی از کشورهای اروپایی و قاره آمریکا باز کرد. همین مسئله شائبه‌هایی را مبنی‌بر ورود این سویه جدید به کشورمان داغ و داغ‌تر کرد.

بنا بر اخبار منتشر شده به فاصله دو هفته از شیوع این ویروس، نخستین نمونه‌های سوی اُمیکرون در کشورمان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تایید شد. همین مساله بار دیگر بیم‌وامید بسته شدن تالارهای نمایشی و یا بازگشت محدودیت‌ها برای میزبانی از مخاطبان در تماشاخانه‌ها را میان اهالی و خانواده تئاتر مطرح کرد.

برای پیگیری این موضوع با قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم.

حفظ جان و سلامت مخاطبان و هنرمندان مهم‌ترین دغدغه مدیران است

قادر آشنا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در پاسخ به بازگشت محدودیت‌های تماشاخانه‌ها در پذیرش مخاطبان و یا احتمال تعطیلی آن‌ها به واسطه ورود سویه اُمیکرون به کشور گفت: تا این لحظه ابلاغیه‌ای از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به اداره کل هنرهای نمایشی مبنی‌بر بازگشت محدودیت‌ها و یا تعطیلی سالن‌های نمایشی به دست ما نرسیده‌است.

حفظ جان، امنیت و سلامت مخاطبان و هنرمندان، مهم‌ترین  دستورالعمل اجرایی اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمامی دستگاه‌های وابسته به معاونت امور هنری و زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. امیدوارم این اتفاق با توجه به بازگشت کوتاه‌مدت پذیرش صددرصدی تالارهای نمایشی از مخاطبان را شاهد نباشیم.

واکسن زدن رسالت فردی و اجتماعی تمامی مردم است

آشنا با تاکید بر روند واکسیناسیون و توصیه به کسانی که تا این لحظه هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند برای زدن هر چه سریع‌تر واکسن به‌عنوان رسالت فردی و اجتماعی یادآور شد: خوشبختانه جمعیت بالایی از کشورمان یک و یا دو دُز واکسن خود را دریافت کرده‌اند. همین باعث شده‌است که بسیاری از نقاط ایران به رنگ آبی درآید.

ما نیز مانند تمامی دستگاه‌های دیگر در کشور تابع ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و تا زمانی‌که ابلاغیه‌ای مبنی‌بر تغییر قوانین پیشین به دست ما نرسد، قوانینی که صادر شده به قوت خود باقی خواهد ماند.

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد:‌ ابراز امیدواری کرد در سایه تلاش و همت مسئولان، کادر درمان و تمامی کسانی که خالصانه، صادقانه و عاشقانه از روز اول ورود این ویروس تلاش کردند تا کمترین آسیب به کشور وارد شود شاهد نباشیم تا سویه اُمیکرون مانند گونه دلتا به شکل فراگیر کشور را درگیر خود کند.

تعهدات اداره کل هنرهای نمایشی به هنرمندان به قوت خود باقی است

آشنا همچنین درباره تعهد اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی‌بر حمایت مالی از گروه‌هایی که تا پیش‌از اعلام ظرفیت صددرصدی از ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها استفاده می‌کردند یادآور شد: ما به تمامی تعهدات خود پایدار و وفاداریم و تمامی گروه‌ها تا زمانی‌که از ظرفیت ۵۰ درصدی تالارها استفاده می‌کردند از حمایت‌های مالی اداره‌کل هنرهای نمایشی بهره‌مند خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.