وزیر فرهنگ: خورشید شخصیت سردار سلیمانی با کنار زدن حصارهای شغلی درخشید

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی روز چهارشنبه در همایش علمی و پژوهشی مکتب حاج قاسم؛ دانشگاه و رسانه که در واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد با بیان اینکه کنترل ویروس کرونا باعث آغاز فعالیت دوباره برنامه های فرهنگی و مذهبی شد، اظهار داشت: سال گذشته که اولین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی بود، به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان تجلیل و برگزاری بزرگداشت در شأن شخصیت او وجود نداشت. امسال اما وضعیت طوری شد که اجتماعات فرهنگی و مذهبی در حال برگزاری است و بخش ها و مراکز نسبت به سردار سلیمانی ادای دین می کنند.

اسماعیلی درباره شخصیت های الهام بخش به این نکته اشاره کرد و گفت: در حوزه های مختلف به شخصیت های جامع و الهام بخش نیاز داریم و هویت در کشورها حول و حوش برخی از نمادها شکل می گیرد. در مورد مکتب انقلاب اسلامی و این پدیده بی نظیر در این دوره معاصر وقتی صحبت می کنیم، نمی توان از شخصیت امام راحل گذشت چرا که این ها به هم گره خورده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این نکته که انقلاب اسلامی در سه دهه اخیر و در دوره زعامت رهبر معظم انقلاب به استراتژی نوین در موضوع الهام بخشی در منطقه رسیده است، ادامه داد: بعد از سه دهه که این موضوع را ارزیابی می کنیم، ایران یک راهبرد روشن را توسط رهبر انقلاب مدیریت کرد و در منطقه غرب آسیا تحول مهمی شکل گرفت. تحول مهم این است که امروز منطقه درگیر پیام ایستادگی، مقابله با ظلم و بیان معارف اسلام است. همچنین به یک ساختار روشن رسید و وقتی از آن سخن به میان می آوریم، نامش را مکتب مقاومت می گذاریم. 
وی افزود: مکتب مقاومت در سه دهه اخیر به شخصیت محوری یعنی سردار شهید قاسم سلیمانی گره خورده و نماد این راهبرد موفق، انقلاب اسلامی است. کنشگری و حضور این شخصیت نه تنها محدود به حضور نظامی، دفاعی و امنیتی او نشد بلکه جلوه های جدید از او نمایان کرد و هر چه زمان جلو آمد، درخشش بیشتری گرفت. بنای نیروهای انقلاب مثل نیروی قدس بر شهرت نیست و از این امر به دلیل اقتضائات شغلی و موقعیت های مکانی گریزان هستند.

اسماعیلی تاکید کرد: شخصیت سردار سلیمانی به دلیل ابعاد مختلفی که پیدا کرد، رهبر معظم انقلاب با افتخار به این شخصیت، عنوان مکتب را اطلاق کردند. چه اتفاقی افتاد، حاج قاسمی که نماد مکتب مقاومت بود به درجه ای از درخشش و تاثیرگذاری در حوزه های مختلف رسید که در زمان شهادت و عروج او، عنوان مکتب توسط مقام معظم رهبری به نام او شد.
وی درباره ابعاد فرهنگی، هنری و رسانه ای سردار سلیمانی با طرح این سوال که آیا حاج قاسم فقط یک تئوریسین در این حوزه ها بود، اظهار داشت: پاسخ به طور طبیعی منفی است. چرا که سردار سلیمانی دارای شخصیتی معنوی، نظامی، دفاعی، امنیتی و اخلاقی بود. در حوزه فرهنگی و هنری به دنبال اجرای منش، مشی و سلوک این شهید بزرگ هستیم. حاج قاسم از شخصیت دفاعی به نماد کاملی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف رسید.
به گفته وزیر فرهنگ، عقلانیت در سیره، سلوک، منش و مشی حاج قاسم، او را تبدیل به مکتب کرد. 
وی تاکید کرد: دشمن، جسم مادی شهید عالی مقام را نشانه گرفت و تصور کرد حوزه الهام بخشی حاج قاسم را در منطقه کور می کند. امروز در جنگ روایتی و رسانه ای با مکتب حاج قاسم قرار داریم.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه شهید حاج قاسم را باید در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه به عنوان نماد هویتی جامعه امروز ایران روایت کنیم، اظهار داشت: امروز با شخصیت و مکتب حاج قاسم رو به رو هستیم که همه دل های مشتاق انقلاب اسلامی را به خود جذب کرده است. شبکه سلطه ای که در حوزه های فضای مجازی حاکم است، در این شبکه آمریکایی اجازه هشتگ کردن نام حاج قاسم را نمی دهد.
به گفته اسماعیلی، تکلیف حوزه رسانه، فرهنگ و هنر این است که در این مبارزه، شخصیت بزرگ سردار سلیمانی و این صاحب مکتب را به جهان روایت کند. در یک جنگ روایتگری در مورد مکتب حاج قاسم قرار داریم و در این جنگ نابرابر رسانه ای، همه ما باید همت خود را کنار هم قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.