سویه اومیکرون تهدیدی برای اثربخشی واکسن های کرونا

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از زی نیوز، بر اساس مطالعه جدید محققان دانشگاه کلمبیا آمریکا، سویه بسیار مُسری اومیکرون دارای پتانسیل فرار از محافظت ایمنی ناشی از واکسن‌ها و عفونت طبیعی است و همچنین اکثر درمان با آنتی بادی مونوکلونال را بی اثر می‌کند.

نتایج پژوهش جدید، نیاز به واکسن‌ها و درمان‌های جدیدی را نشان می‌دهد که چگونگی تکامل ویروس را به زودی پیش‌بینی می‌کند.

مطالعه جدید، توانایی آنتی بادی‌های تولید شده توسط واکسیناسیون را برای خنثی کردن سویه اومیکرون در سنجش‌های آزمایشگاهی آزمایش کرد؛ آنتی بادی‌ها در برابر ویروس‌های زنده و در برابر شبه ویروس‌های ساخته شده در آزمایشگاه به تقلید از اومیکرون آزمایش شدند.

یافته‌ها نشان داد که آنتی‌بادی‌های افرادی که با هر یک از واکسن‌های کووید ۱۹ دوبار واکسینه شده بودند، در خنثی‌کردن سویه اومیکرون در مقایسه با سویه های قبلی تأثیر کمتری داشتند.

حتی آنتی بادی‌های افراد مبتلا شده به کووید ۱۹ در گذشته نیز کمتر قابلیت خنثی سازی اومیکرون را داشت.

نتایج نشان داد افرادی که واکسن تقویت کننده واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده بودند، محافظت بهتری داشتند، اگرچه حتی آنتی بادی‌های آنها نیز فعالیت خنثی‌کننده‌ای کمی در برابر اومیکرون نشان دادند.

«دیوید هو»، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «نتایج جدید نشان می‌دهد افرادی که قبلاً به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و افرادی که کاملاً واکسینه شده‌اند در معرض خطر ابتلاء به سویه اومیکرون قرار دارند».

وی در ادامه افزود: «حتی تزریق دوز سوم تقویت کننده ممکن است به اندازه کافی در برابر عفونت اومیکرون محافظت ایجاد نکند، اما توصیه می‌شود که یک واکسن را دریافت کنید، زیرا همچنان از ایمنی بدن بهره مند خواهید شد.»

در این مطالعه، محققان چهار جهش سنبله جدید در اومیکرون را شناسایی کردند که به ویروس کمک می‌کند تا از آنتی بادی‌ها فرار کنند و نیاز به رویکردهای جدید برای مبارزه با این نوع را نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.