کروناویروس در طول چند روز به قلب و مغز سرایت می کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از وب مِد، به گفته محققان این مطالعه، ویروس تقریباً به تمام سیستم‌های اندام بدن گسترش می‌یابد، که می‌تواند در بروز علائم مداوم مشاهده شده در بیماران دچار سندرم کووید طولانی مدت نقش داشته باشد.

این مطالعه یکی از جامع‌ترین بررسی‌ها در مورد چگونگی تکثیر ویروس در سلول‌های انسانی و ماندگاری در بدن انسان است.

دکتر «زیاد العالی»، مدیر مرکز اپیدمیولوژی بالینی در سیستم مراقبت‌های بهداشتی سن لوئیس میزوری، گفت: «ما مدت‌هاست که درگیر این موضوع هستیم که چرا به نظر می‌رسد کووید طولانی مدت بر بسیاری از سیستم‌های اندامی بدن تأثیر می‌گذارد. این مقاله تا حدودی این مسئله را روشن می‌کند و ممکن است به توضیح اینکه چرا کووید طولانی مدت می‌تواند حتی در افرادی که بیماری خفیف یا بدون علامت داشتند، رخ دهد نیز کمک کند.»

محققان بعد از کالبدشکافی ۴۴ بیمار که پس از ابتلاء به ویروس کرونا در طول سال اول پاندمی جان خود را از دست داده بودند، بافت‌های شأن را نمونه برداری و آنالیز کردند.

آنها به وجود ذرات ویروسی پایدار در بخش‌های مختلف بدن، از جمله قلب و مغز، تا ۲۳۰ روز پس از شروع علائم پی بردند که می‌تواند نشان دهنده عفونت با ذرات ویروسی معیوب باشد که در عفونت‌های مداوم در بین بیماران سرخک نیز دیده شده است.

به گفته محققان: «ما هنوز نمی‌دانیم که در سال‌های آینده چه بار بیماری مزمن ناشی از ابتلاء به کووید ۱۹ ایجاد خواهد شد.»

«آیا ما شاهد نارسایی قلبی در جوانی در بازماندگان یا زوال عقل زودرس خواهیم بود؟ اینها سوالات بی پاسخی هستند که نیازمند یک رویکرد پیشگیرانه بهداشت عمومی برای کاهش شیوع این ویروس هستند.»

در مجموع نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که در حالی که بیشترین بار کروناویروس در مجاری هوایی و ریه است، ویروس می‌تواند در مراحل اولیه عفونت منتشر شود و سلول‌ها را در سراسر بدن، از جمله به طور گسترده در سراسر مغز، آلوده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.