ایران، میزبان گردشگران هوایی و اعطای تسهیلات مسکن به هنرمندان

به گزارش ایرنا، وزارت کشور ۳۰ آذرماه با ابلاغ دستورالعملی مطابق با مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا، ورود مسافر از ۱۲ کشور آفریقایی و اروپایی را به ایران به مدت ۱۵ روز ممنوع کرد. همچنین این دستورالعمل ورود اتباع خارجی از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی از روز شنبه ۴ دی‌ماه ۱۴۰۰ را به مدت ۱۵ روز فقط برای دارندگان پروانه اقامت معتبر جمهوری اسلامی، روادید تحصیلی، روادید ورود (شامل بازرگانان و تجار)، روادید با حق کار، روادید درمانی (گردشگری سلامت)، روادید سرمایه‌گذاری و دارندگان مُهر خروج و مراجعت از پلیس مهاجرت و گذرنامه، مجاز اعلام کرده است.

این دستورالعمل از توقف دوباره ویزای گردشگری ایران به مدت ۱۵ روز اطلاع داده بود؛ صدور ویزای گردشگری ایران از ابتدای سال ۱۳۹۹ با دستور ستاد ملی کرونا متوقف شده بود که از پنجم آبان‌ماه ۱۴۰۰ با دستور رییس‌جمهور از سرگرفته شده بود. این دستور العمل اعتراض های زیادی به همراه داشت.  

یکی از آنها حرمت‌الله رفیعی رییس هیأت مدیریه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ بود؛ البته زود مشخص شد، این ممنوعیت ۱۵ روزه شامل گردشگران ورودی با مرزهای هوایی نمی‌شود. البته باید منتظر شد، که شیوع سویه جدید در ایران چه میزان افراد را درگیر می‌کند. و آیا ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت و محدودیت‌های جدیدی را اعلام می‌کند یا خیر؟  

ایران، میزبان گردشگران هوایی و اعطای تسهیلات مسکن به هنرمندان

ممنوعیت ۱۵ روزه شامل گردشگران ورودی از مرزهای هوایی نمی‌شود

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص ممنوعیت ۱۵ روزه ورود اتباع خارجی از مرزهای، زمینی، دریایی و هوایی، گفت: این ممنوعیت شامل گردشگران ورودی از مرزهای هوایی نمی شود.

شالبافیان، با اعلام این مطلب افزود: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که از سوی وزیر کشور به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده بود، ورود اتباع خارجی از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی از روز شنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۰ به مدت ۱۵ روز صرفا برای گروه‌های خاصی مجاز شمرده شده بود که این مصوبه اصلاح شد و بر اساس مصوبه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا این ممنوعیت ۱۵ روزه شامل گردشگران از مرزهایی هوایی نمی‌شود.

وی اضافه کرد: این موضوع از سوی  ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیگیری شد و مصوبه ممنوعیت ۱۵ روزه ورود گردشگران و اتباع خارجی از مرزهای هوایی برداشته شد. بر این اساس بند سوم مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که ۲۸ آذرماه برگزار و مصوبات آن از سوی وزیر کشور به دستگاه‌ها ابلاغ شده است، امروز در جلسه این ستاد اصلاح شد.

همکاری وزارت میراث فرهنگی با شهرداری‌های سراسر کشور افزایش می‌یابد

علی دارابی قائم‌ مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: همکاری این وزارت خانه با شهرداری‌های سراسر کشور برای حفظ و صیانت و جلوگیری تخریب آثار تاریخی افزایش می‌یابد.

دارابی درباره چالش بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با برخی شهرداری‌ها در حفظ و صیانت و یا تخریب آثار تاریخی افزود: در دوره جدید برنامه‌های خوبی برای حفاظت از آثار ارزشمند همچون خانه‌های تاریخی با مشارکت شهرداری‌ها خواهیم داشت.

وی ادامه داد: هم‌افزایی و همکاری با متولیان امور شهری بیشتر خواهد شد تا در نهایت به حفاظت هر چه بیشتر از این داشته‌های باارزش منجر شود.

قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: مسوولان این وزارتخانه چه در سطح کلان و چه در استان‌ها عضو کمیسیون ماده ۵ شهرداری‌ها و عضو شورای عالی معماری و شهرسازی هستند و بی‌شک تعامل آن‌ها برای توسعه شهرها نیز هست.

ایران، میزبان گردشگران هوایی و اعطای تسهیلات مسکن به هنرمندان

رونق گردشگری در ایران مستلزم نهضت بزرگ ملی است

علی دارابی قائم‌ مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ارتقای تمام بخش‌های زیرمجموعه این وزارتخانه به‌ویژه رونق گردشگری در کشور مستلزم یک نهضت بزرگ ملی است.

وی افزود: این نهضت ملی باید بتواند سبب گسترش ارکان مختلف به‌ویژه گردشگری شود.  

دارابی بابیان اینکه همکاری نهادهای مختلف برای توسعه گردشگری ضروری است ادامه داد: دستگاه‌هایی که مسوولیت اجتماعی و فرهنگی دارند باید با افزایش مشارکت خود با نهاد میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای توسعه این بخش بکوشند.  

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به گستردگی فعالیت‌های این وزارتخانه در سراسر کشور تصریح کرد: محدودیت اعتبارات مشکل اصلی این بخش است لذا تمام فعالان باید برای اعتلای آن سهیم شوند.  

غارنشینی؛ فصل متناوب زندگی انسان در دوران پارینه‌سنگی

نتایج مقدماتی فصل دوم کاوش به منظور لایه‌نگاری در شیراز، بیانگر استفاده کوتاه مدت ولی متناوب غار، توسط انسان در اواخر دوران پارینه‌سنگی میانی و اوایل پارینه‌سنگی جدید است.

سیروس برفی سرپرست هیأت باستان‌شناسی، با اعلام این خبر، هدف از انجام گمانه‌زنی در اشکفت قد برمشور  شیراز را مشخص کردن وضعیت توالی فرهنگی محوطه و تعیین عرصه و حریم به منظور پیشگیری از تخریب‌های بیشتر در محوطه و اطراف آن اعلام کرد.

این باستان‌شناس افزود: با توجه به اهمیت یافته‌های به دست آمده طی فصل اول که در پاییز و زمستان سال ۱۳۹۹ انجام شد و همچنین ناتمام ماندن لایه‌نگاری داخل غار، فصل دوم کاوش با هدف ادامه لایه‌نگاری در داخل غار با مجوز پژوهشگاه انجام گرفت.

ایران، میزبان گردشگران هوایی و اعطای تسهیلات مسکن به هنرمندان

دادستان: ۲۹۰ قطعه سکه دوران ساسانی در کرمانشاه کشف شد

شهرام کرمی دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از کشف و ضبط ۲۹۰ قطعه سکه دوران ساسانی در کرمانشاه خبر داد و گفت: اخیرا طی رصد اطلاعاتی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان یک باند خرید و فروش اشیاء تاریخی شناسایی شدند.

کرمی در این ارتباط توضیح داد: در این راستا نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان در پوشش خریدار با این باند وارد معامله شدند و مقرر شد تا در محل فروش سکه های تاریخی حاضر شوند.

دادستان کرمانشاه افزود: در ادامه نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی طی یک عملیات پیچیده و فنی اقدام به دستگیری این باند کرد که منجربه کشف ۲۹۰ قطعه سکه باارزش تاریخی مربوط به دوران ساسانی شد.

وی ادامه داد: در این راستا، یک دستگاه گنج یاب کشف و تعداد چهار متهم نیز در این رابطه دستگیر شدند که پرونده آنها در دستگاه قضایی تشکیل شده است.

ایران، میزبان گردشگران هوایی و اعطای تسهیلات مسکن به هنرمندان

مشاور وزیر میراث فرهنگی: منظر تاریخی هگمتانه اولویت نخست ثبت‌جهانی است

محمد حسین طالبیان مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ارسال پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو، گفت: در بین آثار تاریخی و فرهنگی ایران برای ثبت جهانی در یونسکو، منظر تاریخی هگمتانه در اولویت نخست قرار دارد.

طالبیان در نشست بررسی ثبت جهانی هگمتانه که با حضور استاندار همدان برگزار شد، افزود: با ثبت منظر تاریخی «هگمتانه تا همدان» می توانیم بهترین راهبرد را برای ثبت هگمتانه باستان تا همدان معاصر بکار بگیریم و سیر تحول در نخستین پایتخت مادها که از هگمتانه آغاز شده را به تصویر بکشیم.

وی با اشاره به اینکه منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر “آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر” را شامل می شود، اظهار داشت: با ثبت این اثر، کل میراث فرهنگی این محدوده شامل بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ می‌شود.

طالبیان تصریح کرد: اگر موانع موجود برطرف نشود، ارزیابان یونسکو دست رد به ثبت جهانی اثر تاریخی هگمتانه می زنند.

ایران، میزبان گردشگران هوایی و اعطای تسهیلات مسکن به هنرمندان

ایران در میان ۱۰ کشور اول جهان

۲۶ اثر میراث‌فرهنگی ملموس ایران از سال ۱۳۵۸ تا ۱۴۰۰ در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است و اکنون ایران در میان ۱۰ کشور اول جهان در ثبت جهانی آثار میراث فرهنگی قرار دارد.

ثبت ۲۶ اثر فرهنگی تاریخی و طبیعی در فهرست جهانی یونسکو پس از انقلاب اسلامی نشان از جایگاه درخشان فرهنگی، تاریخی و تمدنی ایران دارد. آثاری که ثبت و معرفی آنها نه تنها منجر به جذب گردشگر و توسعه گردشگری فرهنگی -که ایران عموماً در این گروه از گردشگری قرار می‌گیرد- می‌شود، بلکه شان و جایگاه فرهنگی کشور را در جوامع بین‌المللی ارتقا می‌دهد.

آثار و بناهای تاریخی و باستانی، تولیدات هنرهای‌ سنتی، چشم‌اندازهای طبیعی، بخشی از دارایی‌های فرهنگی، در گروه آثار و محصولات و میراث فرهنگی ملموس قرار دارند، که یا در قالب یک محوطه باستانی و یا به عنوان اموال فرهنگی در موزه حفظ و نگهداری می‌شوند، اما آثار فرهنگی ناملموس شکل‌هایی از فرهنگ به‌شمار می‌روند که اگر چه قابلیت ثبت و ضبط دارند، اما قابلیت ذخیره در یک محل فیزیکی مانند موزه را ندارند و به واسطه ویژگی‌های ذاتی و خاص خود، قابل انتقال، تکرار و تجربه‌کردن هستند.

معاون گردشگری وزارت میراث: مناطق آزاد، مقاصد پیشرو گردشگری باشند

علی‌اصغر شالبافیان  معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از متولیان حوزه گردشگری در مناطق آزاد کشور خواست تا با بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های قانونی، زیرساختی و مرزی خود به عنوان مقاصد پیشرو گردشگری ایفای نقش کنند.  

شالبافیان در نشست با معاونان و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد ارس، اروند، انزلی، چابهار، کیش، قشم و ماکو گفت: مناطق آزاد کشور می‌توانند با تکیه بر ویژگی‌های متمایز خود از جمله وجود زیرساخت‌ها، تاسیسات گردشگری مورد نیاز، نزدیکی به مرزها، بهره‌مندی از منابع طبیعی و نیز دارا بودن جاذبه‌های متمایز به عنوان مقاصد پیشرو گردشگری در کشور ایفای نقش کنند.
وی افزود: نزدیکی به مرزهای کشور امکان تمرکز بر بازارهای هدف گردشگری را برای مناطق آزاد فراهم آورده است و می‌تواند سبب حرکت یکپارچه و بهره‌مندی هدفمند از روابط بین‌الملل شود.

استارتاپ‌ها برای حضور در نمایشگاه گردشگری تهران اقدام کنند

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی گفت: استارتاپ‌ها برای حضور در نمایشگاه گردشگری تهران اقدام کنند.

وی با بیان این خبر گفت: پیرو تشکیل کمیته گردشگری الکترونیک و استارتاپ‌ها زیر مجموعه ستاد اجرایی پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران و نیز همکاری مستمر با جامعه گردشگری الکترونیک، یکی از نمایندگان کسب وکارهای نو در این حوزه مسئولیت تجمیع استارتاپ‌های فعال گردشگری در سراسر کشور را به عهده گرفته است تا پس از تکمیل ثبت‌نام‌ها و انجام بررسی‌های لازم علاقه‌مندان این بخش بتوانند برای حضور در سالن مربوط به گردشگری الکترونیک نمایشگاه مذکور در جایگاه‌های اختصاصی در نظر گرفته شده حاضر شوند.     

شالبافیان با تاکید بر اینکه در اقدامی نوآورانه، قرار است یک سالن مجزا به گردشگری الکترونیک، کسب‌وکارهای دیجیتال و استارتاپ‌ها در نمایشگاه گردشگری پیش رو اختصاص پیدا کند؛ تاکید کرد: هدف از تمرکز بر این حوزه شناسایی و معرفی هر چه بهتر استارتاپ‌های حوزه گردشگری و هتلداری است تا به واسطه وجود فعالیت کسب و کارهای نوپا زمینه پیوند خدمات نوین با این حوزه فراهم شود و صنعت گردشگری کشور بتواند با تغییر چهره‌ای به‌روز و بین‌المللی خدمات متمایز و برتر ارائه و ضمن توسعه ارتباطات گردشگری، افزایش گسترده رضایتمندی گردشگران را سبب شود.

ایران، میزبان گردشگران هوایی و اعطای تسهیلات مسکن به هنرمندان

اعطای وام ساخت و خرید مسکن به هنرمندان صنایع‌دستی

تفاهم‌نامه اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی به امضای معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی و معاون صنایع‌دستی این وزارتخانه و مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره بانک عامل رسید.

در این مراسم، تفاهم‌نامه اعطای تسهیلات خرید یا ساخت مسکن برای ۲ هزار نفر از هنرمندان، استادکاران و فعالان حوزه صنایع‌دستی به امضای سعید اوحدی معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی،  پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی این وزارتخانه و محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن، رسید.

پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: در راستای تکریم هنرمندان، پیشکسوتان، صنعتگران و استادکاران صنایع‌دستی و برای فراهم کردن فرصت‌هایی برای خرید و ساخت مسکن این تفاهم‌نامه امضا شده است. بر اساس این تفاهم‌نامه ۲ هزار فقره تسهیلات برای تمام هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی در ۳۱ استان کشور در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.