ماجرای خطا در استعلام اصالت ۱۳ میلیون دوز واکسن کرونا

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد هاشمی اظهار کرد: در بهمن ۹۹ زمانی که اولین محموله واکسن وارد ایران شد، هنوز سامانه‌های بهداشتی سیب، سینا، ناب و پارسا که در مراکز واکسیناسیون برای ثبت واکسن مورد استفاده قرار می‌گرفتند به سامانه تیتک غذا و دارو متصل نبودند و طبیعتاً از آنجایی که امکان به تعویق افتادن واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان وجود نداشت تزریق واکسن افرادی که در معرض خطر ابتلای بالایی قرار داشتند آغاز و ثبت واکسن آنها به صورت دستی انجام شد.

وی ادامه داد: این اتصال حدود ۲۰ روز تا یک ماه زمان برد و بعد از آن هم هماهنگی کامل بین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت صورت گرفت و ثبت واکسن افرادی که به هر دلیلی محقق نشده بود در سامانه انجام شد.

هاشمی همچنین در ادامه درباره استعلام اصالت ۱۳ میلیون واکسنی که با خطا همراه بود، توضیح داد: در چند ماه اول در سامانه تیتک بحث استعلام اصالت واکسن روی یک سرور اولیه ای بود که پردازش لازم را نداشت و گاهی اوقات ممکن بود پاسخ استعلام در زمان مناسبی به سامانه سطح یک ارسال نشود و اگر سامانه سطح یک پاسخ را دریافت نمی‌کرد به این معنا بود که تزریق واکسن در سامانه تیتک ثبت نشده است.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: در ادامه واکسیناتور تصور می‌کرد ثبت اتفاق نیفتاده و دوباره و گاهی اوقات تا ۱۰ بار تلاش می‌کرد. مردم هم شاهد این موضوع بودند که ممکن بود سامانه سطح یک، بارها خطایی را نشان دهد که بعد از یک بار تلاش، سامانه تیتک پیام خطا ارسال می‌کرد به این معنا که واکسن یک بار ثبت شده است و چون پیام خطا مجدد به سامانه سطح یک می‌رسید عملاً در سامانه سطح یک این تصور به وجود می‌آمد که ثبت واکسن با مشکل همراه بوده است.

وی با بیان اینکه همکاران ما در معاونت فناوری به دو صورت توانستند این مشکل را برطرف کنند ادامه داد: در مرحله نخست از همکاران غذا و دارو خواستند سرور سامانه تیتک بحث اصالت واکسن را تغییر داده و سرور قوی‌تری برای این کار تعریف کنند، در مرحله بعد هم به سامانه‌های سطح یک اعلام شد در صورت دریافت پیام خطا از سرویسی متفاوت از غذا و دارو که قابلیت استعلام دارد استفاده کنند. لذا تعداد پیام‌های خطایی که در سامانه تیتک ثبت شده عمدتاً به این دلیل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.