جهت‌گیری آشکار فیس‌بوک؛ سرکوب حامیان نهضت فلسطین

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از خبرگزاری فرانسه، کریستین ریناوی، خبرنگار تلویزیونی فلسطین، روز چهارم دسامبر (۱۳ آذر) یک ویدئو در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد که در آن نیروهای صهیونیستی با شلیک به یک شهروند فلسطینی که به زمین افتاده، جان او را گرفتند.

این ویدئو مدت کوتاهی پس از انتشار روی صفحه ریناوی که نزدیک به ۴۰۰ هزار دنبال کننده دارد، حذف شد. البته این اولین تجربه این خبرنگار فلسطینی از اعمال نفوذ فیس‌بوک در صفحه شخصی‌اش نیست. ریناوی می‌گوید پس از آن که ویدئویی از حمله ماه نوامبر در بیت‌المقدس منتشر کرد، حسابش محدود شد. فیس‌بوک مدعی است در هر دوی این موارد به این دلیل دست به مداخله زده که پست‌ها استانداردهای این شبکه اجتماعی را نقض کرده بودند.  

زمزمه‌ها درباره حمایت فیس‌بوک از رژیم صهیونیستی سالها بود که به گوش می‌رسید اما اکتبر امسال (مهر- آبان) این اتهامات تجدید شدند. ماجرا از آنجا شروع شد که سازمان دیده‌بان حقوق بشر که از منتقدان پروپاقرص رژیم اشغالگر است، خاطرنشان کرد فیس‌بوک از انتشار محتوایی که فلسطینیان و حامیان آنها درباره نقض حقوق بشر در خاک رژیم صهیونیستی و فلسطین پست می‌کنند، جلوگیری می‌کند.

خبرنگاران فلسطینی نیز به چند مورد از مداخلات فیس‌بوک به عنوان سانسور اشاره کرده‌اند. به عنوان نمونه، فیس‌بوک چندی پیش در جهت منافع صهیونیست‌ها صفحه پایگاه خبری میدان القدس را با یک میلیون و ۲۰۰ هزار فالوور کرد. همچنین در جریان درگیری‌های ماه مه بین نیروهای اشغالگر با گروه‌های مسلح در نوار غزه، پست‌های کاربران فلسطینی به طور گسترده پاک شد و فیس‌بوک یک مشکل فنی را عامل این اتفاق دانست!

به گفته مرکز صدی سوشال که بر کارکرد شبکه‌های اجتماعی نظارت می‌کند، در سال ۲۰۲۱، ۶۰۰ حساب کاربری فلسطینیان یا پست‌های حامی فلسطین محدود یا پاک شدند. آماری که یک رکورد حساب می‌شود. این مرکز در همین راستا کارزاری به نام فیس‌بوک قدس را سانسور می‌کند (Facebook Censors Jerusalem) در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت.

راما یوسف (Rama Youssef) خبرنگار مستقر در بیت‌المقدس که برای شرکت در این کازار داوطلب شده است، می‌گوید فیس‌بوک به جهان بینی اسرائیل پایبند است و استاندارد دوگانه دارد.

اندیشکده مرکز عربی در واشنگتن دی سی نیز می‌گوید رژیم صهیونیستی فیس‌بوک را تحت فشار گذاشته تا ده‌ها هزار پست و حساب که از نهضت فلسطین حمایت می‌کنند، سانسور کند.

شرکت متا (فیس‌بوک سابق) اتهامات مربوط به حمایت از رژیم صهیونیستی را رد کرده و می‌گوید در قوانین این شرکت خشونت، تروریسم، نفرت‌پراکنی و فعالیت‌های مجرمانه گسترده و انتشار پست‌هایی که از این سوژه‌ها حمایت می‌کنند، ممنوع است.

ایاد الرفاعی، کارشناس رسانه در مرکز صدی سوشال، می‌گوید نگران است پاک کردن حساب‌های کاربری فلسطینیان آنها را از ترس از دست دادن تاریخچه و حضور دیجیتال خود از درگیر شدن با مسائل محوری دلسرد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.