ماجرای تکذیب ممنوعیت واردات واکسن کرونا/ روایت حذف ارز دارو

به گزارش خبرنگار مهر، شاید مهم‌ترین و چالشی ترین موضوعات حوزه سلامت کشور در این روزها، موضوع واکسن کرونا و ارز دارو باشد که با حواشی زیادی نیز همراه است. به طوری که در بحث تأمین ارز دولتی دارو، همچنان شاهد اظهارنظرهای موافقان و مخالفان اختصاص ارز دولتی برای دارو هستیم. در همین حال، بحث واکسن کرونا نیز هنوز داغ است.

در واقع، واکسن و دارو را می‌توان پاشنه آشیل نظام سلامت و وزارت بهداشت دانست که موضع گیری ها در ارتباط با این دو مقوله باید با وسواس و حساسیت خاصی صورت بگیرد.

ماجرای ارز دارو

اولین گاف بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو به عنوان بالاترین مقام حوزه دارو بعد از وزیر، زمانی بود که مدام در مصاحبه‌ها و جلسات وی، صحبت از حذف ارز ترجیحی دارو بود. در حالی که وزیر بهداشت، سفت و سخت اصرار بر ماندن ارز دولتی دارد و عنوان می‌کند مجبوریم به خاطر مردم، فعلاً ارز ۴۲۰۰ تومانی را به دارو اختصاص بدهیم.

ارز ترجیحی دارو، یکی از موضوعات داغ حوزه سلامت است که پای کارشناسان اقتصادی و سیاسی را نیز به این حوزه گشوده و شاهد اظهارنظر کارشناسان اقتصادی و سیاسی در ارتباط با حذف یا ماندن ارز ترجیحی دارو هستیم.

در حالی که معاون اول رئیس جمهور و سایر دولتمردان و نمایندگان مجلس، از ماندگاری ارز دارو در سال آینده صحبت می‌کنند، معلوم نیست چرا رئیس سازمان غذا و دارو، مدام ساز مخالف می‌زند و اصرار دارد که ارز ترجیحی دارو باید حذف شود.

اینکه ارز ترجیحی دارو بماند یا نماند، یک مقوله کاملاً کارشناسی و تخصصی است که قطعاً رئیس سازمان غذا و دارو بر آن اشراف دارد. اما، چرا وقتی مقامات ارشد دولتی، بر حفظ ارز ترجیحی دارو اصرار دارند، رئیس سازمان غذا و دارو باید مدام بر طبل مخالف بکوبد و بگوید ارز ترجیحی دارو حذف می‌شود!!

دو روایت از واردات واکسن کرونا

رئیس سازمان غذا و دارو، در حاشیه مراسم واکسن نورا که ۲ روز قبل برگزار شد، به خبرنگار صدا و سیما گفت که دیگر واردات واکسن کرونا نخواهیم داشت و نیازهای خودمان را از محل تولیدات داخلی تأمین خواهیم کرد. این اظهار نظر نیز با واکنش‌هایی همراه بود، به طوری که در فاصله ۲۴ ساعت، رئیس سازمان غذا و دارو، گفته خود را سوءتفاهم دانسته و عنوان کرد که در صورت نیاز کشور به واکسن کرونا، واردات هم خواهیم داشت.

اینکه رئیس سازمان غذا و دارو به عنوان متولی تأمین دارو و واکسن کشور، روایت‌های مختلفی از واکسن و دارو را مطرح می‌کند که با واکنش‌هایی همراه می‌شود، جای سوال است.

دارو یک کالای استراتژیک است

آنچه را نباید فراموش کنیم، این نکته است که دارو به عنوان یک کالای استراتژیک تلقی می‌شود و اهمیت آن، فراتر از آب و نان است. زیرا، تجربه نشان داده که هر وقت در مقطعی دچار کمبود داروهای حیاتی شده ایم، مشکلات در حوزه سلامت تشدید شده است. بنابراین، در مواجهه با چنین موضوعاتی، باید دست به عصا بود و حرفی نزد که عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد.

به نظر می‌رسد، رئیس سازمان غذا و دارو، باید با بررسی تمامی جوانب کار، اظهار نظر کند تا مجبور به تکذیب آنها نشود. مثل ممنوعیت واردات واکسن که در فاصله ۲۴ ساعت تکذیب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.