کشف ۱۸ میلیارد کالای قاچاق از داروخانه ها/ از مکمل تا دارو

به گزارش خبرگزاری مهر، سهیلا عبدلی گفت: بازرسان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ۹ ماه اول سال جاری ضمن انجام ۳۹۲۸ بازدید از داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه موفق به کشف کالاهای سلامت محور غیرمجاز به ارزش ۱۸ میلیارد ریال شدند.

وی افزود: در این بازدیدها محموله ای به ارزش ۱۸ میلیارد ریال متشکل از ۱۷۷۶ قلم محصولات دارویی، آرایشی، بهداشتی، تجهیزات بهداشتی، مکمل دارویی و غذایی قاچاق از داروخانه‌ها و انبارهای غیرمجاز معرفی نشده و مراکز عرضه غیرمجاز مکمل و دارو در حوزه تحت نظارت دانشگاه کشف و ضبط شد.

عبدلی با اشاره به ارتباط مستقیم کالاهای سلامت محور با کیفیت زندگی و سلامت اقشار جامعه یادآور شد بازرسان این معاونت روزانه فعالیت داروخانه ها را دقیقاً مورد نظارت قرار می‌دهند.

به گفته وی، واردات هرگونه کالای سلامت محور به کشور (نظیر دارو، فرآورده آرایشی و بهداشتی، تجهیزات و ملزومات پزشکی، شیرخشک و مکمل دارویی) باید از مجاری قانونی و با نظارت های خاص صورت گیرد. عرضه این محصولات در مراکز غیرمجاز ممنوع است و داروخانه‌ها موظف هستند اقلام سلامت محور را از طریق شرکت‌های مجاز مورد تایید وزارت بهداشت تهیه کنند.

عبدلی در ادامه تاکید کرد: شهروندان هنگام خرید دارو یا فرآورده آرایشی و بهداشتی تولید داخل باید حتماً پروانه بهداشتی سازمان غذا و دارو را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: در خرید کالاهای وارداتی سلامت محور نظیر دارو، مکمل، محصولات خوراکی و فرآورده های آرایشی و بهداشتی نیز باید به برچسب یا شناسه اصالت کالا توجه کنند.

به گفته عبدلی، برای اطمینان از اصالت کالاهای سلامت محور می‌توان کد ۱۶ رقمی شناسه اصالت را به سامانه ۲۰۰۰۸۸۲۲ پیامک کرد یا از طریق سایت TTAC.irیا اپلیکیشن TTAC قابل نصب روی تلفن‌های همراه هوشمند کد ۲۰ رقمی UID درج شده بر روی برچسب اصالت اقلام را استعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.