گفتنی‌های مکتوب در رثای بانوی دو عالم

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حضرت فاطمه (س) در دین اسلام جایگاه بسیاری مهمی دارد، آیاتی از قرآن کریم همچون سوره کوثر، آیه تطهیر و آیه مودت در حق آن حضرت و همسر و فرزندانشان نازل شده و ایشان به عنوان اهل بیت رسول خدا (ص) خوانده شده اند. مطابق با روایتی از پیامبر اکرم (ص)، دوستی و دشمنی با حضرت فاطمه به منزله دوستی و دشمنی با پیامبر است و در روایتی دیگر آن حضرت را سیده نساء العالمین (بزرگ بانوی زنان جهانیان) نامیده‌اند. شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، یکی از بزرگترین رویدادهای تاریخ شیعه به شمار می‌رود که هنوز هم درباره آن پژوهش هایی صورت می گیرد. 

کتاب‌ها در رثا و ثنای حضرت صدیقه طاهره (س)، گفتنی‌های بسیاری دارند. 

خشم مقدس

قرآن کریم، خشم‌های مقدس را می ستاید و حتی این نکته، صفات قهار و جبّار خداوند را توضیح می دهد. ائمه هدی (ع)، نیز خشم مقدس را در خطبه فدک نشان داده اند.  

کتاب خشم مقدس: خشم فاطمه(س) در هنگامه‌ سقوط حقیقت و عدالت، نوشته  حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی شامل ۱۶ سخنرانی و دو مقاله است. نویسنده در این کتاب،  در آغاز به تبیین سیره‌ اخلاقی آن حضرت می‌پردازد و در بخشی دیگر که بیشترین برگ‍‌های کتاب را به خود اختصاص داده است، مباحث حقوقی و فقهی پیرامون فجایع پس از رحلت حضرت رسول (ص) و اختلافات میان حضرت زهرا (س) و خلیفه اول و دوم را مطرح کرده است.

محلاتی در این مجموعه مقالات سعی کرده نشان دهد که وقایع چند هفته‌ آخر عمر شریف حضرت زهرا(س) چرا با خشم و غضب همراه است و چگونه چنین خشمی، مقدس شده است.

برخی از عناوین فصول این کتاب عبارتند از: تأملی در مسئولیت زن مسلمان در خانه و جامعه، قلمرو تأسی به حضرت زهرا (س)، فاطمه (س) و عسرت در معیشت، از خشم فاطمه (س) تا صبر علی(ع)، بررسی فقهی حق اعتراض در سیره‌ی فاطمی، بغض‌های فاطمه (س) در احد، به‌سوی استبداد مطلق، فتنه: اتهام موهوم فاطمه (س)، مظلومیت و مقاومت حضرت زهرا (س)، نقش اوباش در فاجعه شهادت حضرت زهرا (س)، فاطمه (س) قربانی خشونت، برگ‌های سیاه ستم و گذری بر خطابه فاطمه زهرا (س) در مسجد پیامبر (ص).

کتاب خشم مقدس در ۲۴۸ صفحه، توسط انتشارات میراث اهل قلم منتشر شده است.

گفتنی‌های مکتوب در رثای بانوی دو عالم

صدای فاطمه در کائنات پیچیده است

سیدعلی موسوی گرمارودی را اهالی فرهنگ به دانشمندی و شاعرانگی می‌شناسند، شاعری که ادبیات فارسی را به خوبی می شناسد، او مجموعه ای را گردآورده که ثنا و رثای حضرت صدیقه طاهره (س) است.

صدای فاطمه در کائنات پیچیده است، مجموعه ای به کوشش و مقدمه موسوی گرمارودی است که شامل برخی از زیباترین اشعار فاطمی از هفتصدسال پیش تاکنون و نیز گزیده‌ای از آثار ارائه شده در سومین سال اهدای جایزه ادبی ریحانه است.

عطار نیشابوری، وصال شیرازی، حسین منزوی، طاهره صفارزاده، قیصر امین پور، عبدالجبار کاکایی، فاضل نظری، حمیدرضا شکارسری و… برخی از شاعرانی هستند که آثارشان در این مجموعه منتشر شده است.

این کتاب در ۱۹۸ صفحه توسط انتشارات قلمکده به چاپ رسیده است.

گفتنی‌های مکتوب در رثای بانوی دو عالم

فاطمه (س)، آشنای کودکان

دنیای کودکی، سرشار از لطافتی است که عمیق ترین مفاهیم را با درک کودکانه خود می پذیرد و می فهمد. شکوه قاسم نیا، شاعر کودکان، به خوبی این لطافت را روایت کرده است.

از فاطمه به فاطمه (س)، کتاب شعری است که از زبان دخترکی به نام فاطمه خطاب به حضرت فاطمه (س) سروده شده است. این مجموعه که شامل ۲۰ شعر است، از سوی شاعر، به همه بچه‌هایی که نامشان فاطمه است، تقدیم شده است. تصاویر کتاب نیز تناسب زیبایی با متن شاعرانه آن دارد که اثر را برای کودکان و نوجوانان جذاب تر می کند.

این کتاب ویژه کودکان ۶ تا ۱۲ سال است. 

انتشارات قدیانی، کتاب از فاطمه به فاطمه، اثر شکوه قاسم‌نیا با تصویرگری الهه بهین را در ۴۸ صفحه در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

گفتنی‌های مکتوب در رثای بانوی دو عالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.