گردشگری همچنان چشم انتظار «امید»

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حدود دو سال شد که کرونا مهمان دنیا و ایران است و هر روز این ویروس به شکل سویه جدیدی نمایان می شود، کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که راهکار مقابله با شیوع این بیماری، اعمال قرنطینه سراسری نیست. بسیاری از کشورهایی که توانسته‌اند مقابله با این بیماری را به نحوی مدیریت کنند که کمترین خسارت به کسب و کارها وارد شود، از قرنطینه هوشمند بهره برده اند.

در این روش همه افراد قرنطینه نمی‌شوند، بلکه تنها افرادی که مبتلا به کرونا می‌شوند و یا واکسن تزریق نکرده اند، دارای محدودیت‌ هایی می‌شوند. در ایران نیز از چند ماه قبل مسئولان خبر از آغاز قرنطینه هوشمند، در بستر سامانه ای به نام امید دادند.

بر اساس طرح مدیریت هوشمند کرونا، قرار است از تردد افرادی که واکسن نزده‌اند و یا اینکه مبتلا به کووید ۱۹ هستند، جلوگیری شود و در قرنطینه بمانند. افرادی که واکسینه نشده‌اند از دریافت خدمات عمومی محروم می‌شوند و از حضور کارمندانی که واکسن نزدند در محل کار نیز جلوگیری شود.

با اجرای این طرح افرادی که به هر دلیلی واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند اجازه ندارند سفر کنند مگر آنکه تست PCR منفی با مهلت ۷۲ ساعت در اختیار داشته باشند.

گردشگری همچنان چشم انتظار «امید»

محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، زمان آغاز اجرای طرح قرنطینه هوشمند را از ۱۵ آذر ۱۴۰۰ اعلام کرده و گفته بود: بر اساس این طرح، ترددها به صورت هوشمند کنترل خواهد شد.

براساس پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا نیز در اطلاعیه شماره ۲ خود جزئیات طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا در بستر امید را تشریح کرد.

در این اطلاعیه از آغاز طرح خبر داده و هدف از اجرای آن مدیریت، کنترل و نظارت هوشمند بیماری کرونا از طریق تبادل اطلاعات بر خط در بستر سامانه امید به منظور ایجاد تعادل در زندگی روزانه شهروندان و صیانت از سلامت آنان عنوان شد.

گردشگری همچنان چشم انتظار «امید»

این طرح به صورت فازبندی شامل دستگاه‌های اجرایی، حمل و نقل درون شهری، واحدها و فعالیت‌های صنفی، حمل و نقل برون شهری و تردد خودروهای شهری خواهد شد. 

اما با وجود اینها هنوز شاهد راه اندازی این سامانه در فضای گردشگری کشور نیستیم.

وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با وجود پیگیری های مداوم خبرنگار ایرنا درباره اتصال یا عدم اتصال به سامانه امید پاسخی نداند و حرمت الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جمشید حمزه زاده رییس جامعه هتل‌داران ایران اعلام کردند هنوز اطلاع دقیقی از زمان اتصال این سامانه ندارند.

رفیعی با بیان این که بارها در پیک های کرونایی اعلام شد آژانس های مسافرتی از اسامی بیماران کرونایی مطلع می شوند تا برای آنها بلیط صادر نشود، گفت: تا کنون هیچ دسترسی به این سامانه نداشتیم. هم اکنون نیز در جریان زمان مرتبط شدن به سامانه امید نیستیم.

وی با اشاره به جلوگیری از ورود مسافران به هواپیما در فرودگاه به دلیل ابتلا به بیماری کرونا، گفت: وقتی برای فردی بلیط صادر می شود، مسافر حق سوار شدن به هواپیما را دارد درحای که اگر فردی بیمار است باید از ابتدا برای وی بلیط صادر نشود. ولی ما تاکنون دسترسی به سامانه ای برای آگاهی از افراد مبتلا به کرونا نداریم.

جمشید حمزه زاده رییس جامعه هتلداران ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ضمن اعلام این که پرسنل هتل ها صددرصدشان واکسن کرونا را تزریق کرده اند، گفت: هتل ها تمام شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کنند اما هیچ اطلاعی از مسافران مبتلا به کرونا ندارند.

وی دسترسی مسئولان هتل به این اطلاعات را ضروری دانست و گفت: قطعا در صورت اتصال به این سامانه از پذیرش بیماران کرونایی جلوگیری می کنیم.

تجربه نشان داده است که پس از پیک های کرونایی در کشورهای اروپایی ایران نیز آمار ابتلا به کرونایش افزایش چشم گیر پیدا می کند؛ بر این اساس راه اندازی هرچه سریع تر سامانه و عملیاتی شدن آن کمک شایانی به بخش فعال گردشگری خواهد بود. تا در صورت وقوع پیک ششم کرونا در ایران، دوباره گردشگری کاملا تعطیل نشده و تنها افرادی که مبتلا شده اند؛ از سفر منع شوند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.